Nedan visar jag mitt första försök till ett sånt verktyg. Utgångsmaterialet är 8mm axelstål köpt på Clas Ohlson.

Bilden ovan visar ett typiskt servo. Som man ser finns det ett kugghjulsutseende som matchar de spår i hålet på servohornet.

Började med att svarva ner ena änden till samma diameter som drevet på servot, i mitt fall 5.9 mm.

Sedan fräste jag 25 st spår runt om hela pinnen. Det gjordes med pinnen monterad i ett vridbord där jag stegade fram vinkeln 14.4 grader mellan varje spår. Fräsningen gjordes med en vanlig ändfräs och där jag fräste så att säga med 45 graders vinkel mot pinnen så att ändfräsen skapade ett V-format spår med ca 0.3 mm djup.

Testade hur den passade i ett standardservohorn. Passformen var mycket tight.
Nå hur funkade det? Först borrade jag ett hål på 5.7 mm och sedan slog jag i stansen. För att vara första försöket så blev det ett hyffast resultat. I lite mjukare plast funkade det bra eftersom den är lite mer förlåtande (ger med sig mer), men i aluminium var stansens diameter i minsta laget och där var det inte lika förlåtande mot skillnaden i RC-servots drevform och stansens form. Tror att jag skulle gjort stansens diameter någon tiondel större. Får väl bli ett senare försök.
Ett litet tips/trix som jag använde när jag skulle räkna antalet kuggar på originaldrevet var att använda lite av min dotters modellera och 'gjuta av' drevet. Sedan var det bara att platta ut avgjutningen (utan att förstöra avtrycken) och räkna. När man plattade ut det hela så blev det automagiskt en liten uppförstoring och det var också lätt att markera räknade kuggar med en liten nål.