[Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Inlägg av netrunner »

www.tyda.se tycker att det heter "Operating Technician" men jag tycker att det låter lite fel. Vad tycker ni är en bättre översättning?
danielr112

Re: [Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Inlägg av danielr112 »

jag jobbar som "drifttekniker" vi benämner det som system technician eller som computer technician. beroende på vilken avdelning..

hittar dock inget bra ord att översätta det med direkt.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Vilken översättning som är rätt beror nog på vad du driftar, är det en serverpark eller ett värmeverk? båda har drifttekniker :) Jag faller in på alternativ två.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag faller också in som drifttekniker, kategori 2.

Jag tycker att "Operating Technician" låter som en bra översättning för mitt yrke. Man är ju liksom både operatör och tekniker... någon som är drifttekniker(data), är för mig mer en ren tekniker. Det kanske finns ngt annat fint prefix man kan använda istället, typ System/computer eller ngt med managment :)

//Alexander
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, en tekniker kallas för engineer, så control room engineer är ju en variant, computer engineer en annan, beror ju på vilken uppgift man har.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Enligt Norstedts Stora Engelska Ordboken heter driftsingenjör "works engineer" eller "production engineer".

Drifttekniker fanns inte med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej engelskan skiljer inte på tekniker och ingenjör, man använder samma sak engineer.

Som exemel kan nämnas service engineer vilket betyder service tekniker, refrigeration engineer, vilket betyder kylmontör osv.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »