[Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Inlägg av netrunner »

www.tyda.se tycker att det heter "Operating Technician" men jag tycker att det låter lite fel. Vad tycker ni är en bättre översättning?
danielr112

Re: [Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?

Inlägg av danielr112 »

jag jobbar som "drifttekniker" vi benämner det som system technician eller som computer technician. beroende på vilken avdelning..

hittar dock inget bra ord att översätta det med direkt.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Vilken översättning som är rätt beror nog på vad du driftar, är det en serverpark eller ett värmeverk? båda har drifttekniker :) Jag faller in på alternativ två.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag faller också in som drifttekniker, kategori 2.

Jag tycker att "Operating Technician" låter som en bra översättning för mitt yrke. Man är ju liksom både operatör och tekniker... någon som är drifttekniker(data), är för mig mer en ren tekniker. Det kanske finns ngt annat fint prefix man kan använda istället, typ System/computer eller ngt med managment :)

//Alexander
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, en tekniker kallas för engineer, så control room engineer är ju en variant, computer engineer en annan, beror ju på vilken uppgift man har.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Enligt Norstedts Stora Engelska Ordboken heter driftsingenjör "works engineer" eller "production engineer".

Drifttekniker fanns inte med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej engelskan skiljer inte på tekniker och ingenjör, man använder samma sak engineer.

Som exemel kan nämnas service engineer vilket betyder service tekniker, refrigeration engineer, vilket betyder kylmontör osv.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Det stämmer faktiskt, jag blev lite överaskad också :)

Från wikipedia - enginner

"The term 'engineer' is also often used to describe a technician or a person that mends and operates machinery or engines"

//Alexander
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I sverige har vi ju ett lite udda utnyttjande av ordet "ingenjör", det är till att börja med inte skyddat på nåt sätt, så ett företag kan tex kalla sina servicetekniker för "serviceingenjörer".

Det finns även en massa folk som kallar sej för "gymnasieingenjör", vilket ju är tillåtet men ungefär lika relevant som att kalla sej "lekskoleingenjör" eller "dagisingenjör"

Det man normalt kallar en ingenjör är ju en civilingenjör (eller möjligtvis en högskoleingenjör). Detta är dock inte "civil engineer" på engelska itan "Master of ..." typ "master of science".

Anledningen att det heter just "civilingenjör" är ju f.ö att från början var en "ingenjör" en person i militära ingenjörstrupper, och när man började utbilda civila sådana (tex bergsingenjörer) så blev det "civil" för att särskilja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har inte helt rätt, det fanns faktiskt en "titel" som hette gymnasieingenjör fram till slutet av 70-talet ungefär.
Det var de personer som slutförde alla fyra åren av den 4-åriga tekniska linjen som fick kalla sig gymnasieingenjör, detta skrotades som sagt nån gång i slutet av 70-talet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det finns även en massa folk som kallar sej för "gymnasieingenjör",

Eftersom jag har en sådan examen så tar jag mig den rätten, ja.

> ...men ungefär lika relevant som att kalla sej "lekskoleingenjör" eller "dagisingenjör"

Barnsligt och okunnigt.

> Det man normalt kallar en ingenjör är ju en civilingenjör...

Ja visst jag, det minns jag från min tidiga tid på Ericsson. Det var de där
"ingenjörerna" som inte fixade att göra någon praktiskt nytta... :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även folk som gick N och T på 80-talet brukar kalla sej för "gymnasieingenjör", eller ja, några gjorde ju det i alla fall.

De flesta insåg väl hur komplett värdelös en examen från N eller T i gymnasiet är förutom för en enda sak, att läsa vidare till en riktig ingenjörsexamen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:> Det finns även en massa folk som kallar sej för "gymnasieingenjör",

Eftersom jag har en sådan examen så tar jag mig den rätten, ja.
Poängen är ju att jag kan kalla mej bäveringenjör också.
> ...men ungefär lika relevant som att kalla sej "lekskoleingenjör" eller "dagisingenjör"

Barnsligt och okunnigt.
Jaså ? det är fullt tillåtet.
> Det man normalt kallar en ingenjör är ju en civilingenjör...

Ja visst jag, det minns jag från min tidiga tid på Ericsson. Det var de där
"ingenjörerna" som inte fixade att göra någon praktiskt nytta... :-)

Tro mej, du får inte mej att säga mycket positivt om civilingenjörer heller.. och jag har många års erfarenhet på området.

Jag har f.ö varit anställd som "serviceingenjör" också, helt utan utbildning på området.. jag brukade dock kalla mej "tekniker" istället för jag tyckte det lät så oerhört fånigt.

(Samma företag envisades även med att kalla säljare för "account manager" och annat löjligt, man visste aldrig vad folk verkligen gjorde)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte vad du har för problem...

> De flesta insåg väl hur komplett värdelös en examen från N eller T i gymnasiet är förutom
> för en enda sak, att läsa vidare till en riktig ingenjörsexamen.

Det var precis tvärtom!
De som läste vidare gjorde det efter *3* år (och alltså utan ingenjörsexamen
från gymnasiet), de som läste även 4'de året tog sin exemen som *Gymnasieingenjör*.
Och det var bara 4-årig teknisk linje som hade den examen, jag tror inte N (som var 3-årig)
hade det (men är lite osäker på den punkten...) N var utpräglat universitetsförberedande.
Och vad fan är en "riktigt ingenjörsexamen" !?

> Poängen är ju att jag kan kalla mej bäveringenjör också.

Bara barnsligt. Det finns/fanns ingen sådan examen så vitt jag vet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:J

> De flesta insåg väl hur komplett värdelös en examen från N eller T i gymnasiet är förutom
> för en enda sak, att läsa vidare till en riktig ingenjörsexamen.

Det var precis tvärtom!
De som läste vidare gjorde det efter *3* år (och alltså utan ingenjörsexamen
från gymnasiet), de som läste även 4'de året tog sin exemen som *Gymnasieingenjör*.
Och det var bara 4-årig teknisk linje som hade den examen, jag tror inte N (som var 3-årig)
hade det (men är lite osäker på den punkten...) N var utpräglat universitetsförberedande.
Och vad fan är en "riktigt ingenjörsexamen" !?
Nu pratar vi ju om lite olika tidpunkter här, jag syftar på när jag själv var i den åldern, typ 80-talet. då var
N och T båda 4-åriga och ingen hymlade med att det var en utbildning som var förberedande till högskola/universitet.

Och det är väl såvitt jag vet så det är idag också. (Även om det inte fungerar speciellt bra)

En "riktig ingenjörsexamen" är en civilingenjörsexamen eller möjligen en högskoleexamen.
> Poängen är ju att jag kan kalla mej bäveringenjör också.

Bara barnsligt. Det finns/fanns ingen sådan examen så vitt jag vet.
Läs det jag skrev innan, vem som helst kan kalla sej <nånting>ingenjör, serviceingenjör är väl det vanligaste.
Skriv svar