Beställa "samples"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Beställa "samples"

Inlägg av 1802 »

Funkar det att beställa "samples", och få gratis komponenter?
sodjan
EF Sponsor

Re: Beställa "samples"

Inlägg av sodjan »

Visst, skicka ett mail så ska jag leta lite i lådorna så får vi se vad jag kan hitta...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, bra svar!

Det fungerar hos vissa tillverkare men det har generellt blivit svårare efter som många muppar har beställt och sedan sålt på Ebay och liknande.
Ofta behöver man vara företagare eller gå på en giltig utbildning (el/teknik-gyumnasium/högskola/universitet) för att få samples.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.... och det är väl egentligen till det som samples är till för som dar303 skriver
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varje tillverkares regelverk för samples brukar vara lätt att hitta på resp site, det är bara att kolla.
Generellt är det inga problem, om man har en bra anledning till att behöva just samples...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tillverkarna måste ha blivit hårdare, har fått avslag på det mesta som jag har försökt att sample:a det senaste året. Tidigare har Maxim och TI varit generösa, men jag kan förstå dom, varför lägga ner tid på en icke potentiell kund. Att det har blivit svårare har säkert med att fattiga försöker sälja på Ebay som sagt ovan.

Det är som är bra med samples är att man kan testa flera olika komponenter för samma uppgift vilket kan kosta bra mycket beroende på komponent. Att beställa hem standardkomponenter som man hittar på ELFA kommer bara att bidra till att det blir ännu svårare att få samples i framtiden.
1802

Inlägg av 1802 »

Det blir nog inte lättare, när fler blir intresserade via denna tråd ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker dom flesta är ganska snälla på samples bara man kan förklara vad man ska ha dom till.

Vissa företag verkar godkänna allt (tex maxim), vissa verkar granska manuellt (allegro tex)

Däremot har jag inte lyckats övertala analog devices eller averlogic, och där skulle jag VERKLIGEN vilja ha samples, jag betalar
gärna för det också, men jag köper inte 1000 kretsar på ett bräde som dom tycker man ska göra.. jag betalar heller inte en
frakt på ca 100ggr mer än kretsen för att få köpa från deras svenska ÅF.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

1802:
De som eventuellt skulle få för sig att sampla bara på grund av denna tråden är en droppe i havet av alla sample-förfrågningar tillverkarna får.
Och det har ju inte direkt varit en hemlighet att det går att sampla.

Glenn:
Jag har iaf lyckats från Analog, men de var jobbiga med att ringa upp efteråt och frågade vad det skulle vara till... :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

eqlazer skrev: Glenn:
Jag har iaf lyckats från Analog, men de var jobbiga med att ringa upp efteråt och frågade vad det skulle vara till... :)
Dom svarar inte ens på mina förfrågningar, dock är det ju så att kretsen jag vill ha är märkt "Contact ADI" istället för att ha en sample-knapp att klicka på, och när man kontaktar dom får man inget svar :/

Det jag vill ha från analog är f.ö en ADV7403, om nån kan fixa en sån till mej blir jag glad.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glenn: Har du provat med dom stora distributörerna som man hittar på http://findchips.com/ ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har mailat några asiatiska firmor, men dom är inte så intresserade av att sälja enstaka exemplar. flera har frågat mej om antal och när man skriver typ "1-5" så får man oftast inget svar eller "Our minimum quantity is 1000" eller 100 eller så..

Tror inte jag använt just findchips iofs.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sampla en krets som kostar runt 21$ så får man verkligen ha en bra anledning, att bara säga tex att jag vill testa en grej struntar de helt i. Har inte själv haft några som helst problem med Analog men Tullen har velat lägga i fingrarna ibland, dock utan jag fått betala något i slutet då Analog stått för allt. Och ändå står det på paketet när jag får det "Samples not for resale dont need to pay" eller dylikt som Anlog satt på för det samma. :roll:

Hur är det annars med Mouser eller Digikey eller dylika? Testa annars och fråga Futurlec för de har fixat enstaka lite ovanligare kretsar till mig för en skitsumma inkl frakt. De kan dock vara lite sega av sig ibland om man frågar de efter kretsar så har du inte fått ett svar efter säg en vecka så kan du fråga de hur det går med det hela så brukar de sätta fart om de glkömt. Men man brukar dock normalt få ett svar inom några få dagar, ibland tom dagen efter har hänt för mig.
Skriv svar