13.5V batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rightfoot

13.5V batteri?

Inlägg av Rightfoot »

Hej,

Tänkte bygga mig en liten strandstereo av lite gamla delar.
Hittade ett gammalt 2.1 system i form av Creative I-Trigue 3300 Bild

Nu till min fråga, eftersom stereon skall vara bärbar ska jag bygga in ett batteri men enligt nätaggregatet så ska stärkaren ha 13.5V och 5000mha. Finns det batteri som levererar 13.5V, eller går det att köra med en vanlig blyackumulator från tex Kjell på 12V?
Att den skulle dra 5A låter för mig som en aning mycket, drar den det hela tiden eller är det max?

Tack på förhand!
Larsson90

Re: 13.5V batteri?

Inlägg av Larsson90 »

Hur många watt ligger systemet på? Vet du det kan du ju räkna fram ett ungefärligt värde på strömmen. Jag kopplade en gång in en batteriladdare (12V) till en radio, det lät ganska konstigt i högtalarna kan jag säga. Istället för att det brusar när man ligger på en udda frekväns brummade det, skumt.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det läckte in 50Hz in i din radio?

Och om det funkar med 12V kan du nog bara testa.
Och 5A drar den inte hela tiden, bara vid max volym.
Rightfoot

Inlägg av Rightfoot »

Larsson90 skrev:Hur många watt ligger systemet på? Vet du det kan du ju räkna fram ett ungefärligt värde på strömmen.
Jag trodde Watt var samma som 13.5x5 dvs volt multiplicerat med ampere vilket ger 67.5Watt, men den informationen ger mig inget.
victor_passe skrev:Och om det funkar med 12V kan du nog bara testa.
Ok, får testa. Tack för hjälpen iaf.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Larsson90 skrev: Jag kopplade en gång in en batteriladdare (12V) till en radio, det lät ganska konstigt i högtalarna kan jag säga. Istället för att det brusar när man ligger på en udda frekväns brummade det, skumt.

Normala bilbatteriladdare har ingen glättningskondensator så du hörde 100 Hz brummet efter likriktning.

Protte
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Är det +13,5V DC 5A vi pratar om så kommer en 12V blyacc garanterat fungera, dock kanske med lite reducerad maxeffekt.

Den drar inte 5A hela tiden givetvis, bara vid absolut max uteffekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Håller med om att blyacc kommer funka.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

victor_passe skrev:Det läckte in 50Hz in i din radio?

Och om det funkar med 12V kan du nog bara testa.
Vad menar du med läckte in 50Hz?
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag gjorde en sjysst strandstereo på samma sätt. Det var dock ett par andra Creative högtalare. De hade en trafo som lämnade 13,5 VAC. Inuti subben satt "resten" av nätdelen. Dvs den delen som likriktade och stabiliserade inspänningen. Ut gav den 12VDC till stärkaren. Jag moddade nätdelen, tog bort likriktaren och spänningsregulatorn och matade på 12 V direkt från en Blyack. Funkar skitbra. Spelar skiten ur köpestereos. Batteriet räcker hela dagen om man inte krämar på allt vad det går. Byggde in allt i en sjysst låda med.

Kolla noga så att trafon inte ger ut växelspänning. Det verkar vara det vanligaste på de större högtalar systemen. Iallafall de jag har liggande i garaget.
Rightfoot

Inlägg av Rightfoot »

Kan börja med att berätta att jag inte är någon elektriker, därav att jag kom till detta forum för hjälp. Tack för all hjälp hittills!
maDa skrev:Är det +13,5V DC 5A vi pratar om så kommer en 12V blyacc garanterat fungera.
Hur vet jag om det är DC eller AC? Vilken typ av ström levererar ett blyac?
Glycol skrev:De hade en trafo som lämnade 13,5 VAC. Inuti subben satt "resten" av nätdelen. Dvs den delen som likriktade och stabiliserade inspänningen. Ut gav den 12VDC till stärkaren. Jag moddade nätdelen, tog bort likriktaren och spänningsregulatorn och matade på 12 V direkt från en Blyack.
Kolla noga så att trafon inte ger ut växelspänning.
Okej bifogar bild som visar en "våg", antar det är den bild som berätta ifall det är lik- eller växelström. Behöver jag som du säger modifiera min enhet för att få den att gå bra på ett blyacc? Vad händer om jag inte modifierar? Bifogar slutligen en bild på hur det ser ut bakom, lite hjälp om vad som är vad vore enormt tacksamt, samt ifall det är en enkelt modifikation som behöver göras.

Bild på baksidan av enheten, som visar volt och en "våg" bild.
Bild

Bakom strömingången:
Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är växelström in och kopplar du in batteriet så fungerar det oavsett polaritet MEN du förlorar ca 2 volt av din batterispänning.

Sätt ett uttag till (som inte går att vända fel) som kopplas till diodbryggan/elektrolyten så kan man alternera mellan trafodrift och batteri.

Protte
Skriv svar