Sätt in PLC i sin verkliga vardag förklara den enkelt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Sätt in PLC i sin verkliga vardag förklara den enkelt

Inlägg av DW »

Jag kommer att köra Mach3+ C11 + ModIO seriellt + M13 som pratar med Gecko 202 som styr stegmotorn.
Nu är det så att vissa ord måst knô sej in i skallen. PLC är ett sådant. Tolka inte föregående text som att jag skall köra plc via mach utan frågan grundar sej på om det finns likhet i plcstyrning.
Ursäkta ändringen av text men jag förstod inte frågan själv :shock:

Är något av det jag gjort med cnc4pc korten eller PDI instrument som kan kallas PLC programering.

Varför: -jo min Sinumerikstyrda cncfräs vill inte som jag vill, jag får felmeddelande från plc att motorskydd har utlöst. Följande aktiveringen sker enligt ordning:
1 mekanisk strömbrytare för vatten, från Off till On.
2 Kontaktor K8 drar 3-fas
3 Q2 som är ett överspänningskydd. motorskydd ger ström till pumpen men bryter efter 30s.

DW
Som det är idag, hur vet plc att övesrpänningsskyddet har löst? Kan det vara så att det räcker med en mikroswitch eller en del på den termistor som känner last. kan denna vara sönder? Pumpen går finfint om jag matar 3x400v direkt.

redigerad pga stavfel mm
Senast redigerad av DW 12 februari 2009, 21:43:05, redigerad totalt 2 gånger.
H.O

Re: Sätt in PLC i sin verliga vardag förklara den enkel

Inlägg av H.O »

Det bör sitta en hjälpkontakt på motorskyddet, denna är kopplad till PLC'n och på så sätt kan den se om motoskyddet löst ut. Ett annat alternativ är att en av faserna (efter motorskyddet) driver ett relä som i sin tur är kopplat till PLC'n eller går en av faserna direkt till PLC'n om den har ingångar gör 230V~ (inte troligt).

Det närmsta PLC programering du kommit i dina exempel är om du varit i piilat med nån BRAIN i Mach3 - Det är lite likt PLC-programering. Att få en BRAIN att "skicka" en text som Motorskydd utlöst går nog men det är inget jag gjort så jag kan inte ge dig svaret på rak arm. Jag valde istället att med Screen4 lägga till en uppsättning LEDs som sedan singnalerar vad i elsystemet som gjort att maskinen stannat eller inte startar. (Övertemp servo, övertemp servo-motorer, spindel VFD, nödstopp intryckt, gränsläge, fel på nätspänning etc.) Alla "övervakningar" har sitt eget relä, en av kontakterna på dessa relän driver en ingång på PLC'n, den skickar sedan info till Mach3 via MODBUS.

Att programera kylvatten via ditt MODBUS-system ska inte vara några problem. I vanliga fall så "mappar" man ju M8 till en "output" och sedan denna "output" till en fysisk pinne (i LPT porten t.ex). När du kör med MODBUS så använder du BRAINs för att skicka värdet på din "output" till en viss adress i din MODBUS enhet.

Om du inte redan sett det så har jag en del info om MODBUS och BRAINS på min hemsida, här. Jag kör med en CUBLOC som nog är närmre än en "riktig" PLC än vad Arturos MODBUS grejer är men du bör ändå kunna få ut lite grann av infon jag har där.

Och till sist, inte har du dina G202:or kopplade via MODBUS? S/D signalerna går väl till LPT-porten som vanligt eller?

/Henrik.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Nä, Helt rätt jag fokuserade på fel grej!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Och jag kan inte fokusera mig på vilken del av inlägget som du VERKLIGEN vill citera och replikera...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

DW> Vad är det för mening med att citera ett helt inlägg som står precis före ditt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Svar: Ingen. Jag tog bort citatet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Sätt in PLC i sin verkliga vardag förklara den enkel

Inlägg av DW »

vfr skrev:DW> Vad är det för mening med att citera ett helt inlägg som står precis före ditt?
H.O Du hade helt rätt angående hjälpkontakt på motorskyddet, ett nytt är beställt. Jag köper din förklaring och förstår hur du menar. Tackar för hjälpen.

vfr: Ingen, jag skall försöka bättra mej!

Fräsen: Problemet var att jag inte lyckades förklara att felet fanns i en maskin med PLC (storebro) och för att förstå gången i denna maskin undrade jag om PLC programering var likt något av det som styr ex. breakoutkort eller Modbuss.
Men har du mer kunnskap om PLC så är jag tacksam för all info.
Norpan

Re: Sätt in PLC i sin verkliga vardag förklara den enkelt

Inlägg av Norpan »

Varför ska du byta motorskyddet?
Känns ju som det skulle vara bättre att fixa orsaken till att det löser ut.
Eller har du bytt kylpumpen till en större?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tjena Norpan,
tydligen vanligt fel på combimillen enligt den service kille jag fått tag på. Jag får lämna tillbaka motorskyddet den om det inte är det felet. Jag är dessutom dålig på elektronik så valen blir inte så många. Dock har jag kollat så att kontaktorn som levererar strömen är ok men den har PLC´n kollpå oxå om jag förstått allt rätt och den larmar ej. Jag har en grej till som skall kollas och det är kabeln. Kan finnas ett jordfel trotts den är bytt men det skall jag kolla i morgon. Vet inte hur stor påverkan det har på motorskydd
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

DW skrev:
Fräsen: Problemet var att jag inte lyckades förklara att felet fanns i en maskin med PLC (storebro) och för att förstå gången i denna maskin undrade jag om PLC programering var likt något av det som styr ex. breakoutkort eller Modbuss.
Men har du mer kunnskap om PLC så är jag tacksam för all info.
Jag har inte mer kunskap om den saken; desto svårare blev det för mig att förstå vari du hade problemet som löstes av H.O,s inlägg. Om du hade valt att citera den del av inlägget där dina frågetecken rätades ut så kan fler få glädje av tråden. Jimmy raderade bort hela H.O,s inlägg som citat i din replik och jag skulle inte vara ett dugg klokare ifall du inte hade svarat på det i ditt senare inlägg.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det första stället man normalt kollar om ett motorskydd löser är ju motorn ifråga, vanligtvis genom att öpnna plintkåpan och lukta, :mrgreen: och kolla så den går runt och så.
Vill man vara mer avancerad kan man mäta åxå, helst impedansen men oftast resistansen, på lindningarna.
De bör ligga hyfsat lika.
Det är för detta man helst ska mäta impedans, alltså växelströmsmotstånd.
Är det kortslutning mellan t.ex. två varv av 500 i en lindning, finns inte en chans att du ska se det med resistansmätning, men impedansen ändras mycket.
Tyvärr har inte alla en impedansmätare.

Även mäta till jord så det inte är överslag dit, minst några MΩ.

Nästa är om det är spänning på alla faser, både före och efter kontaktorn och ms.
En strömtång kan vara bra att kolla motorströmmarna med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En strömtång är den enda impedansmätare du behöver.
Börja med att mäta spänningen fas-fas-fas vid motorn (du kan behöva en kollega som slår till och från så du hinner mäta innan skyddet löser.

Om spänningen är ok så vet du att motorskydd, kontaktor, kabel och säkringar släpper igenom som dom ska.
Nästa steg är att möta strömmen på en fas åt gången med strömtången. Om någon är märkbart större eller mindre än dom andra så är problemet där.
Om alla tre strömmarna är ungefär lika, kolla om strömmen överensstämmer med typskylten - gör den det misstänk motorskydd.
Är strömmen för hög så är det troligen överslag i lindningarna.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ok min vän Fräsen
min första tanke var att försöka förstå om jag på något vis kunde finna lösningen på maskinens fel i plc´n men eftersom jag inte hade en aning om hur den funkade rörde jag ihop mina frågor med mach osv. Tanken var att om jag finner rätt parameter inne i styrsystemet kanske jag kunde felsöka mej fram den vägen. Jag har ju möjlighet att komma åt alla styrparametrar även om det inte är solklart i något som kallas maskindatabits bl.a MEN då blev det stopp pga att jag inte är 100% på hur just en PLC jobbar. Därav röran. Jag är nog lite bättre på mekaniken än förmågan att uttrycka mej :)

Men om någon vet någon länk till just användandet av PLC i allmänt så skall jag ta mej en ordentlig titt på detta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

mrfrenzy o norpan,
era tipps skall jag ta med mej. Jag har tångampermätare osv, skall be grabben om hjälp imorrgon em.
Motorn var dän bara för någon månadsedan + ren o fin tank. Jag körde motorn ett bra tag direkt från annat uttag med 3-fas. Så visst kan det vara fel i den men då brydde jag mej inte om att mäta något.
Norpan

Inlägg av Norpan »

>"En strömtång är den enda impedansmätare du behöver."
:oops: Naturligtvis är det ju så, jag har ju en motorprovare så jag kommer knappt ihåg hur man gör utan.

Kolla även om märkskylten stämmer med vad motorskyddet är inställt på.
Skriv svar