Z-Axel för plasma/gas med höjdautomatik
Z-Axel för plasma/gas med höjdautomatik
Hej allihopa, jag utvecklar en z-axel med inbyggd elektronik för automatisk höjdreglering.
Alltså en komplett enhet med stegmotor, elektronik osv.
Den behöver bara 24VDC samt (Step,Dir),Modbus.
( Modbus är inte så svårt att parametrera i mach3! )
Den arbetar med kapacitiv avkänning ( en metallring vid brännaren )
Den har således ingen elektronik direkt vid brännaren som kan brinna upp.
För plasma-mode, använder den 0-10 v signalen från plasman.
Just nu kör jag den med modbus kommando. Jag funderar på att ändra den såhär:
Höjdkontroll med "Dir" "Step" som annars från mach3. När man vill skära, kör man till utgångsläge
med t.ex. "G0 Z-100.0" Sedan låter man automatiken ta över med M03 ( eller en egen Mxxx )
När man har skurit klart, alltså "M05" kan man "lämna tillbaka kontrolen" till mach3, så går Z-axeln tillbaka till
mach3's önskade position.
Vad tror ni ? Borde vara en produkt som många behöver...
Mvh / Olov
Alltså en komplett enhet med stegmotor, elektronik osv.
Den behöver bara 24VDC samt (Step,Dir),Modbus.
( Modbus är inte så svårt att parametrera i mach3! )
Den arbetar med kapacitiv avkänning ( en metallring vid brännaren )
Den har således ingen elektronik direkt vid brännaren som kan brinna upp.
För plasma-mode, använder den 0-10 v signalen från plasman.
Just nu kör jag den med modbus kommando. Jag funderar på att ändra den såhär:
Höjdkontroll med "Dir" "Step" som annars från mach3. När man vill skära, kör man till utgångsläge
med t.ex. "G0 Z-100.0" Sedan låter man automatiken ta över med M03 ( eller en egen Mxxx )
När man har skurit klart, alltså "M05" kan man "lämna tillbaka kontrolen" till mach3, så går Z-axeln tillbaka till
mach3's önskade position.
Vad tror ni ? Borde vara en produkt som många behöver...
Mvh / Olov
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Z-Axel för plasma/gas med höjdautomatik
THC finns sedan många år på marknaden, klart om du kan konkurrera med pris, kvalitet och service mot Tom Caudlet's produkt.
Kan duu inte göra dig en tjänst och flytta din hemsida till någon ISP som fungerar, irriterande det är vad det är.
Kan duu inte göra dig en tjänst och flytta din hemsida till någon ISP som fungerar, irriterande det är vad det är.
Hej Bengt. Kan man få en logg på något vis och se varför vissa inte kan se min hemsida ?
Jo visst finns det THC's, men dels tycker jag det är roligt att konstruera, då får jag det som passar just mig. Jag ska använda denna till en stor skärmaskin som jag just har levererat, den har abetsområde 4500x1800 mm. Klarar stål 100mm tjockt, tre brännare + plasma på 80A. Kanske den kan vara intressant för andra, just därför lade jag ut frågan vad folk vill ha...
Vad kostar den du nämde, hemsida ?
Jo visst finns det THC's, men dels tycker jag det är roligt att konstruera, då får jag det som passar just mig. Jag ska använda denna till en stor skärmaskin som jag just har levererat, den har abetsområde 4500x1800 mm. Klarar stål 100mm tjockt, tre brännare + plasma på 80A. Kanske den kan vara intressant för andra, just därför lade jag ut frågan vad folk vill ha...
Vad kostar den du nämde, hemsida ?
- tecno
- Kontakt:
Loggning sker väl hos din ISP, fråga dom varför inte folk kommer in på sidan.
Mitt recept, byt ISP
Mitt recept, byt ISP
Hej Bengt, jag har meialt min ISP. Ang. THC. Den såg väl bra ut, men den är bara för plasma vad jag kan förstå...
Jag använder gas också. Därav den kapacitiva avkänningen...
Jag använder gas också. Därav den kapacitiva avkänningen...
- tecno
- Kontakt:
Den här länken är bruten så fort jag försöker mig på att titta på Olov's sidor.
Vare sig FF eller Explorer fungerar
Vare sig FF eller Explorer fungerar

Hej Bengt, vad står det när du försöker se min sida ? Jag har pratat med min ISP idag och de felsöker...
Jojje, lugn lugn, sidan skall uppdateras snart...
Jojje, lugn lugn, sidan skall uppdateras snart...
- tecno
- Kontakt:
Den här länken är bruten.
Det gick inte att hitta sidan - anslutningsfel.
Det gick inte att hitta sidan - anslutningsfel.
Bengt, kan du ge mig din IP för felsöknings skull...
-
Hej Olov !
Koukal i tyskland har liknande system de har hållt på och utvecklat sedan 80 talet men det koster en slant. tror att min pris från dem var ca 25´000sek för ett system utan mekaniska delen.
Men de ha ett system för bågspänningsavkänning från plasman, det är vad du skulle utvecklat .. har du funderat på det ?
Alla stora tillverkare har detta Hypertherm Kjellberg mfl. kör med bra system men svindyra...
Så en bra variant och till bra pris då är det kanon, och går att sälja mer av dem.
/Johan
Koukal i tyskland har liknande system de har hållt på och utvecklat sedan 80 talet men det koster en slant. tror att min pris från dem var ca 25´000sek för ett system utan mekaniska delen.
Men de ha ett system för bågspänningsavkänning från plasman, det är vad du skulle utvecklat .. har du funderat på det ?
Alla stora tillverkare har detta Hypertherm Kjellberg mfl. kör med bra system men svindyra...
Så en bra variant och till bra pris då är det kanon, och går att sälja mer av dem.
/Johan
Senast redigerad av MrNiceman68 15 februari 2009, 12:04:50, redigerad totalt 1 gång.