Spänningsmata ds18s20 1wire, hur?
Spänningsmata ds18s20 1wire, hur?
Håller på med 1wire nätet nu och vill köra den sista av mina sensorer på över
100 grader och tänkte då spänningssätta denna.
Hur kopplar jag det?
Ska jag bara ta plus och minus från min spänningskälla och koppla det på ben 3 respektive 1.
Ska detta fungera?
100 grader och tänkte då spänningssätta denna.
Hur kopplar jag det?
Ska jag bara ta plus och minus från min spänningskälla och koppla det på ben 3 respektive 1.
Ska detta fungera?
Re: Spänningsmata ds18s20 1wire, hur?
Yepp, om du inte har chippen som är till för endast parasitmatning så ska det bara vara att ansluta spänningen mellan GND och VCC.
Man slipper använda "stark pullup" vid omvandling eller minnesskrivning om man har separat matning.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jepp. Dessutom: (skrev raderna nedan i en annan tråd, men det passar egentligen bättre här)
Ett hett tips apropå 1wire: Strunta i "parasite-power", iallafall om ni har en känsla av att ni kommer använda fler 1wire-grejjer än temperatursensorer!
Om man kör med parasite-power så hinner vissa 1wire-enheter starta om (och behöver konfigureras om) när man läser från någon annan enhet. Man kan även få fördröjningar och problem med att få kontakt med en 1wire-enhet när mastern just har pratat med någon annan.
Sedan kan det bli problem om man t.ex använder flera DS2413 och hämtar pullup-spänningen med parasite-power.
Jag insåg just det när jag gjorde schema till en dörrklocka-logger. Lyckligtvis behövde jag bara byta ut 12 meter kabel. Pust!
För att slippa fler överraskningar så passade jag på att byta ut 2-ledare-kabeln mot en 8-ledare. Vet inte riktigt vad jag ska ha de resterande 5st sladdarna till vid dörrklockan, men såna problem brukar vara både lätta och roliga att lösa förr eller senare..
En bra sida om detta och om hur man kopplar in "parasit-power" eller separat spänningsmatning som Henke0178 vill göra.
edit: Tog bort ett extra "hinner".
Ett hett tips apropå 1wire: Strunta i "parasite-power", iallafall om ni har en känsla av att ni kommer använda fler 1wire-grejjer än temperatursensorer!
Om man kör med parasite-power så hinner vissa 1wire-enheter starta om (och behöver konfigureras om) när man läser från någon annan enhet. Man kan även få fördröjningar och problem med att få kontakt med en 1wire-enhet när mastern just har pratat med någon annan.
Sedan kan det bli problem om man t.ex använder flera DS2413 och hämtar pullup-spänningen med parasite-power.
Jag insåg just det när jag gjorde schema till en dörrklocka-logger. Lyckligtvis behövde jag bara byta ut 12 meter kabel. Pust!
För att slippa fler överraskningar så passade jag på att byta ut 2-ledare-kabeln mot en 8-ledare. Vet inte riktigt vad jag ska ha de resterande 5st sladdarna till vid dörrklockan, men såna problem brukar vara både lätta och roliga att lösa förr eller senare..
En bra sida om detta och om hur man kopplar in "parasit-power" eller separat spänningsmatning som Henke0178 vill göra.
edit: Tog bort ett extra "hinner".
Håller med jimmy fullt och fast. Parasitmatningen ska ses som en nödlösning tycker jag nog jäkligt med den vanliga matningen emellanåt 

Jag hade tänkt köra med separat matning på mitt nät, (med ca 15 givare) eftersom jag med ett flertal ligger över 80 grader.
Så alla givarna är löddade till en tretrådsbus, men när jag skulle testa det var jag lat och orka inte fixa fram en 5V källa, så jag koppla helt enkelt ihop VCC och GND vid interfacet. Verkar inte ha genererat några problem alls!
Så parasitmatning med bara DS18x20 verkar inte vara problematiskt...
Så alla givarna är löddade till en tretrådsbus, men när jag skulle testa det var jag lat och orka inte fixa fram en 5V källa, så jag koppla helt enkelt ihop VCC och GND vid interfacet. Verkar inte ha genererat några problem alls!
Så parasitmatning med bara DS18x20 verkar inte vara problematiskt...
Jag har en DS9097 adapter till mina DS18S20. Nu hade jag tänkt använde TP kabel och RJ45 kontakter för att ansluta sensorerna till min dator istället, och koppla enligt schema på denna tidigare postad sida:
http://www.scienceprog.com/1-wire-proto ... -and-easy/
Om man gör så, läses sensorerna in av Digitemp och liknande program då? Och ifall dom gör det, kan man koppla sensorerna till en router, och sedan läsa av dom som vanligt från datorn?
Jag har läst igenom databladet till DS18S20 och jag fick inte ut något annat vettigt från den än pin konfigurationen
http://www.scienceprog.com/1-wire-proto ... -and-easy/
Om man gör så, läses sensorerna in av Digitemp och liknande program då? Och ifall dom gör det, kan man koppla sensorerna till en router, och sedan läsa av dom som vanligt från datorn?
Jag har läst igenom databladet till DS18S20 och jag fick inte ut något annat vettigt från den än pin konfigurationen

DS9097 är väll för serieporten?
Och jo då kan man läsa in temperaturerna med typ digitemp.
Router? Du ansluter alla givarna till samma tre/två trådarna om är oneWire bussen.
Om du tror du kan använda en vanlig ethernetrouter så är det inte möjligt att köra oneWire genom den...
Router? Du ansluter alla givarna till samma tre/två trådarna om är oneWire bussen.
Om du tror du kan använda en vanlig ethernetrouter så är det inte möjligt att köra oneWire genom den...
> och sedan läsa av dom som vanligt från datorn?
Och vad 17 är "som vanligt" ?
Och vad 17 är "som vanligt" ?
Bara för att man kopplar en RJ45 kontakt till något så betyder det inte att det klarar TCP/IP eller liknande.
Jag kan koppla min brödrost med en RJ45 kontakt men den klarar inte att komunicera med min router för det.
Nu finns ju ifs vissa brödrostar som gör men de är undantagen som bekräftar regeln.
Jag kan koppla min brödrost med en RJ45 kontakt men den klarar inte att komunicera med min router för det.

Nu finns ju ifs vissa brödrostar som gör men de är undantagen som bekräftar regeln.
Jo den är för serieporten, det vet jag. Jag undrar bara om det finns program kan läser DS1820 från nätverksporten, kopplad utan en adapter enligt schemat jag postade.AndLi skrev:DS9097 är väll för serieporten?
Ja, att jag ska koppla givarna så det vet jag. Det är bara det att om man kan läsa DS1820 nätverket med nätverkskortet, så är det jobbigt att ta i och ur den nätverkskabeln varje gång. Då hade det varit enklare att trycka i one wire nätet i en switch, hub eller router och sedan läsa dom med datorn på det sättet.AndLi skrev: Router? Du ansluter alla givarna till samma tre/två trådarna om är oneWire bussen.
> Det är bara det att om man kan läsa DS1820 nätverket med nätverkskortet,
Ja visst, sätt någon enkel server som givarna kopplas till (eventuellt via an DS9097
eller liknande) och skriv någon programvara i din maskin som snackar med servern...
Jag utfår från att du hajar att en DS1820 inte kan snacka med "nätet" direkt !?
Ja visst, sätt någon enkel server som givarna kopplas till (eventuellt via an DS9097
eller liknande) och skriv någon programvara i din maskin som snackar med servern...
Här kan läsa om hur en herre här på forumet har gjort.
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html
Varifrån får du iden att ett vanligt ethernetkort skulle kunna läsa av OneWire bussen? Det nämns överhuvudtaget inget om det i sidan du länkade till.Kretskort skrev: Ja, att jag ska koppla givarna så det vet jag. Det är bara det att om man kan läsa DS1820 nätverket med nätverkskortet, så är det jobbigt att ta i och ur den nätverkskabeln varje gång. Då hade det varit enklare att trycka i one wire nätet i en switch, hub eller router och sedan läsa dom med datorn på det sättet.
Jag har ingen aning om det går, det är därför jag frågat.AndLi skrev: Varifrån får du iden att ett vanligt ethernetkort skulle kunna läsa av OneWire bussen? Det nämns överhuvudtaget inget om det i sidan du länkade till.

Jag vet inte, det är därför jag frågar.sodjan skrev: Ja visst, sätt någon enkel server som givarna kopplas till (eventuellt via an DS9097