Tvättmaskins motor+bilgenerator
Tvättmaskins motor+bilgenerator
Tvättmaskins motor+bilgenerator. Hur bra blir det? Motorn kan vara vilken 220v som helst. Kanske till och med 3-fas.
- prototypen
Re: Tvättmaskins motor+bilgenerator
vad är det du vill göra egentligen ? få ut dryga 12V från 230 ? då är väl inte omvägen över rörelseenergi det mest energieffektiva 
Har man delarna gratis. Så blir det en billig högeffekt laddare. Kolla vad en laddare med hjälpstart kostar. Automagisk laddkontroll på köpet. Eller nätagg 12v 15A-80A.
Det lär ju inte bli nåt att ha inomhus, en bilgenerator på 3-5000 varv är inte tystlåten.
Och ja, de måste upp till de varvtalen om du ska ha ut märkeffekten.
Jag har dessutom svårt att tro att din tvättmaskinsmotor orkar dra generatorn på full effekt.
Och ja, de måste upp till de varvtalen om du ska ha ut märkeffekten.
Jag har dessutom svårt att tro att din tvättmaskinsmotor orkar dra generatorn på full effekt.
- prototypen
1802 skrev:Har man delarna gratis. Så blir det en billig högeffekt laddare. Kolla vad en laddare med hjälpstart kostar. Automagisk laddkontroll på köpet. Eller nätagg 12v 15A-80A.
Ja du 1802, varför frågar du på detta forum, det är bara att bygga ihop det och redovisa resultatet. Verkningsgrad blir väl under 40%. Fortsätter du att leta så kanske du har bitar att bygga ihop något av en transformator så kanske du hamnar över 80% i verkningsgrad.
Sedan är det inte SÅ nyttigt med snabbladdning.
Protte
Tvättmaskinsmotorer är inte på så stor effekt kanske 300-500W vid centrifugering (full fart)
Om du är intresserad av något sånt så har jag en stor transformator, levererar ca 23 volt vid 120A!! För att plocka ut detta krävs dock 16A uttag.
Bygg en bra regulator eller ta regulatorn från bilgeneratorn så kan du göra en stor laddare.
Skicka pm om du vill ha mer info.
Bygg en bra regulator eller ta regulatorn från bilgeneratorn så kan du göra en stor laddare.
Skicka pm om du vill ha mer info.
citizendildo: hur menar du nu?
blueint: Förekommer men är allt annat än vanligt. Men det är nog snarare PMSM.
blueint: Förekommer men är allt annat än vanligt. Men det är nog snarare PMSM.
Istället för att bygga med en motor till generator så ha en stor transformator istället.
Men laddningsreulatorn från generatorn drivs ju med kol, iaf de jag sett och har hemma. Bara att koppla in transformatorn till kolen eller kontakterna och så kan du plocka ut 13,8 volt efter regulatorn?
Eller borde inte detta fungera?
Eller så tar man en LM723 och bygger en stor spänningsregulator själv på 80 amp eller liknande med farliga samling mosfetar eller så, finns bra ritningar på nätet.
Men laddningsreulatorn från generatorn drivs ju med kol, iaf de jag sett och har hemma. Bara att koppla in transformatorn till kolen eller kontakterna och så kan du plocka ut 13,8 volt efter regulatorn?
Eller borde inte detta fungera?
Eller så tar man en LM723 och bygger en stor spänningsregulator själv på 80 amp eller liknande med farliga samling mosfetar eller så, finns bra ritningar på nätet.
En laddningsregulator pwmreglerar matningen till ankaret, så det skulle väl i princip gå om man styrde en lagom transistor med det som kommer ut på kolen, men det blir ingen direkt jämn spänning.
Finns både enklare och bättre sätt att lösa det på.
Finns både enklare och bättre sätt att lösa det på.
citizendildo:
Den driv snarare med el.
Du har totalt missförstått funktionen.
Den driv snarare med el.
Du har totalt missförstått funktionen.
Hehe jo, det är ju klart. Men det var ju det jag menade, man kopplar in transformatorn till regulator. Spänningen alltså. Det är ingen induktans eller nåt annat utan en vanlig regulator som man kopplar in spänningen på. Eller menade du något annat?
Laddnings regulatorn reglerar spänningen genom att variera magnetiserings strömmen. Generatorns genererade ström går inte genom regulatorn. Så den funkar inte alls till en transformator.
Jaha ok, då var det värre. En helt annan sak ja
. Då är jag med
.
Men kan ju alltid bygga en egen regulator med en LM723 som nämnde ovan.
Men kan ju alltid bygga en egen regulator med en LM723 som nämnde ovan.