Platt-TV (felsökning & rep)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mindbraker20

Platt-TV (felsökning & rep)

Inlägg av mindbraker20 »

hej!

Jag behöver fråga något angående LCD-TV. Det är så att jag har en söndrig sådan hemma och håller på att leta fel. Jag har upptäckt ett! Och det har och göra med ett relä som slutar dra efter x antal sekunder. Och det gör att skärmen släcks!

Min fråga är om jag kan simulera den spänning som kommer till den utan att förstöra någon elektronik?
Det vill jag göra, för att det är spänningen som faller för reläet. OCh då vill jag se om det är något överlastskydd som kickar in, eller om det är någon komponent som har gått sönder. Så jag vill se om det bara är spänningen till reläet som avgör att skärmen stängs.

Det är lite svårt att följa signalen tillbaka till något komponent.

Spänningen för styrningen på reläet ligger på 24V.

Hoppas att ni har förstått hur jag menar! Det kan vara lite svårt att få ut det kanske.

MVH, Ted Ekström

Edit: Rubrik / blueint
Spazze

Re: Platt-TV

Inlägg av Spazze »

Vad är det för TV?
awant

Inlägg av awant »

Hej!

Om bilden kommer i ca en sekund och sedan försvinner kan det vara en av trafona på
inverterkortet som har pajjat.
Vid detta typ av fel finns ljudet från kanalen men ingen bild.
Inverterkortet har 8-10 trafos, platta saker. Sitter under någon skärmplåt.
Ohmmät mellan pinnarna på resp trafo och se om du hittar någon som har
väldigt mycket större resistans.
Normalt ligger den kring 900-1100 ohm.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Bilden kan variera från 1 sek till 10 sek. Jag tror inte att det är ljud, den brusar inte i alla fall. Jag har inte tänkt på att testa det med ljudet. Men om det nu är det som är själva problemet är det någon idé att byta traffon då?

MVH Ted
awant

Inlägg av awant »

Då trafon är defekt brukar bilden vara i max 1 sekund sedan stänger
tv:ns skyddskretsar av belysningen.
Ett komplett inverterkort ligger nånstans kring 1100-2500:-
Får du tag på en lös trafo lönar det sig att byta bara den.

Koppla in antennsignal eller scart och kolla om du har ljud.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Med andra ord så är det inte värt att byta!

Nu har det uppkommit ett fel till, det är så att spänningen efter traffon på nätdelen har försvunnit så jag antar att själva traffon också har gett upp nu i så fall. Lycklitvis har jag luskat ut vilken spänning det ska vara på den delen, 15 volt. Så jag tänkte att jag skulle ta och testa att byta traffon och se om det kanske var någon spänning som saknades från nätdelen!

MVH, Ted Ekström
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det inte relät till fjärrkontrollen som släpper, att bakgrundsbelysningen skulle skyddas via ett relä tror jag inte på.

Protte
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Ett rätt så vanligt fel är annars svullna elektrolytkondensatorer. De kan orsaka diverse intressanta fel. Kolla om du ser några som buktar utåt på toppen och/eller har läckt elektrolyt.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Intressant! Det var ungefär vad jag också tänkte. Varför har man en sådan skyddsfunktion med ett relä. Det var därför jag tänkta att det var något fel på traffon. Det som hände var att den gick upp till 24 volt och skärmen startade och sen efter ibland 1 sekund ibland upp till tio sekunder så stängdes tv av. Jag vet inte som sagt om det var ljud eller inte. Jag har inte kunnat testa den, för att spänningen har helt lagt av nu på den delen efter traffon. Så jag har hållt på med att göra försök på traffon för att se vad som händer med den när jag kör en växelspänningen genom den.

Jag använde en funktionsgenerator "frekvensgenerator" och kör den igenom den och fångar upp signalen med ett OSC. Det går bra sålänge jag inte lägger dit minus. För att dem har antagligen samma jord. Men för att det är så låg resistans i traffon kortsluter jag funktionsgeneratorn och då blir det noll, ifrån den såklart.

Och det är också varför som jag undrar vilken resistans det ska vara i en sådan pulstransformator. Är det verkligen lägre reistans?

MVH, Ted
Pudde

Inlägg av Pudde »

Vad heter apparaten? :razz:
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Det är en Panasonic. Mer än så vet jag inte!

MVH, Ted
Pudde

Inlägg av Pudde »

Panasonic Plasma TC42P Bild är "inverterad" och har blå nyans. På SS kort kolla om Q6731, D 6741, D6744 och R6784. Credit: Claudio
Panasonic Plasma TC42P Ingen bild eller text. Kolla Q6531 och R6547 på SC kort. Credit: Claudio
Panasonic Plasma TH37PA Stänger av sig själv ibland eller efter några timmar. Byt STRF6668 i nätdelen.
Vad jag kunde finna om Panasonic platt tv
mindbraker20

Re: Platt-TV (felsökning & rep)

Inlägg av mindbraker20 »

Tack för hjälpen!

Jag ska kolla upp det.

Det som skiljer sig är att det är en LCD-tv som jag har.

MVH, Ted
Skriv svar