datorlåda i plast. jordning,avskärmning, statisk el ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
virtualground

datorlåda i plast. jordning,avskärmning, statisk el ?

Inlägg av virtualground »

Jag har inte satt i hop datorer förut men nu har jag gjort det och min dator fungerar utmärkt, men jag har inte hittat bra låda.
Jag provade med en gammal atx låda men metallen förstärkte vibrationerna, dessutom var den löjligt stor.
Jag har ett moderkort baserat på den nya energisnåla atom processorn, den som sitter i många netbooks nu.
Det mäter 17x17 cm. Till det har jag ett PicoPSU 120w som strömaggregat som sitter fast på moderkortet och en gammalt laptop AC/DC "brick" som ligger utanför och leverar 15 volt (jag har wide input varianten av picopsu, det behöver inte vara exakt 12v) Den är ojordad.

Iden med picopsu är ju att den är fläktlös och tyst och därför vill jag ha en låda som inte förstärker vibrationer från hårddisk eller den lilla fläkten på moderkortet. Dessutom är de färdiga lådorna så dyra.

Just nu har jag allt i en plastlåda ungefär som killen i den här artikeln nedan. Men han har ju en traditionell PSU.
http://www.instructables.com/id/Ikea-computer-case/ Min låda är inte från IKEA, den är från claes ohlson :-)
Det blir väldigt tyst, speciellt om man sätter på locket men då stiger värmen. moderkortet och hårdisken vilar på bitar av skumplast.

Det som många tänker på som tänkbara problem med datorlådor i plast (har jag förstått) är jordning, statisk elektricitet, ljudstörningar, värmeavledning och avskärming.
Om jag jämför med min laptop som har plasthölje, så har den inte heller jordad kontakt, dess förbrukning i watt är jämförbar med mitt moderkort. När jag öppnar laptopen så finns det en metallfolie som jag tror fungerar som avskärming. Atom processorn är förresten på 1.6 Ghz om det inverkar på avskärmningsbehovet.

Kan jag lägga metallfolie i plastlådan som kan fungera som jord eller avskärmning och hur är det med sån där plast som hårdiskar levereras i. Hur fungerar det materialet?