LÅN av verktyg? === Köper färdiga muttrar!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
LÅN av verktyg? === Köper färdiga muttrar!
Hej,
Är det någon forist som ligger på en gängtapp för trapets 10x2 ??
Kan man tänka sig att få låna för porto + lite bidrag ?
Är det någon forist som ligger på en gängtapp för trapets 10x2 ??
Kan man tänka sig att få låna för porto + lite bidrag ?
Senast redigerad av tecno 7 oktober 2009, 14:22:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: LÅN av verktyg?
Tjo!
Kan svänga förbi på jobbet och kolla imorgon, finns det några speciella nuffror och bokstavs kombinationer man skall leta efter?
Är inte så bevandrad inom gängtappens flora nämligen.
Mvh,
Viper
Kan svänga förbi på jobbet och kolla imorgon, finns det några speciella nuffror och bokstavs kombinationer man skall leta efter?
Är inte så bevandrad inom gängtappens flora nämligen.

Mvh,
Viper
om du ska gänga i någon plast kan du ju göra en egen gängtapp om du har en bit gängstång över, jag provade detta i dag och jag lyckades gänga 3 muttrar utan något större problem.
/Coolkidz
/Coolkidz
- tecno
- Kontakt:
Om du bara ska dra ett par i plast så går det väl an.
Får väl se om det finns nån som kan låna ut en tapp TR 10x2 ellr kanske en 12:a
Får väl se om det finns nån som kan låna ut en tapp TR 10x2 ellr kanske en 12:a
Är det inte mera normalt med 10x3?
12:an har väl iaf 3mm i stigning, hmm...
12:an har väl iaf 3mm i stigning, hmm...
- tecno
- Kontakt:
Hallåj Jojje,
Jo visst är det så hos oss i svedala med 10x3 och 12x3, 10x2 finns i England och passar lite bättre för min applikation.
Egentligen skulle det vara ännu bättre med en fingängad precisions skruv då jag behöver max 300mm slag men det kräver i sin tur en hel del mer av motorerna.
Jo visst är det så hos oss i svedala med 10x3 och 12x3, 10x2 finns i England och passar lite bättre för min applikation.
Egentligen skulle det vara ännu bättre med en fingängad precisions skruv då jag behöver max 300mm slag men det kräver i sin tur en hel del mer av motorerna.
Tjo!
Var en sväng på jobbet i helgen och hittade lite olika Trapets tappar 2st som är märkta "Tr 12x2-7H 2 S" ser dock olika ut men samma text på tapparna så vet inte skillnaden riktigt. Sedan fanns det en som var 20x4 eller något vilket kanske är lite för stort eller?
Sedan hittade jag ett antal märkta i tum eller något istället typ 3/4 och vad det kan ha varit någon såg dock inte allt för mycket mindre ut än 12:orna så det kanske är i närheten av en 10:a kanske?
Men kan forska vidare lite mer imorgon eftermiddag när jag börjar jobba igen, finns kanske någon med mer kunskap jag kan fråga på plats då.
Men vill du låna 12:orna så går det bra för min del!
PS. Tydligen är 12x2 fingängor och 12x3 är standard enligt wikipedia och lite googlande.
Mvh,
Viper
Var en sväng på jobbet i helgen och hittade lite olika Trapets tappar 2st som är märkta "Tr 12x2-7H 2 S" ser dock olika ut men samma text på tapparna så vet inte skillnaden riktigt. Sedan fanns det en som var 20x4 eller något vilket kanske är lite för stort eller?
Sedan hittade jag ett antal märkta i tum eller något istället typ 3/4 och vad det kan ha varit någon såg dock inte allt för mycket mindre ut än 12:orna så det kanske är i närheten av en 10:a kanske?
Men kan forska vidare lite mer imorgon eftermiddag när jag börjar jobba igen, finns kanske någon med mer kunskap jag kan fråga på plats då.

Men vill du låna 12:orna så går det bra för min del!
PS. Tydligen är 12x2 fingängor och 12x3 är standard enligt wikipedia och lite googlande.

Mvh,
Viper
- tecno
- Kontakt:
Hallå Viper,
Tror att den du har där är en 2-starts 12x2 tapp, detta fungerar tyvärr inte. Sen om det nu hadde varit vanlig 12x2 så blir problemet att det är svårt att hitta 12x2 trapetsstång 12x3 är ju vanligt.
Får se vad man hittar på....
Tror att den du har där är en 2-starts 12x2 tapp, detta fungerar tyvärr inte. Sen om det nu hadde varit vanlig 12x2 så blir problemet att det är svårt att hitta 12x2 trapetsstång 12x3 är ju vanligt.
Får se vad man hittar på....
Vet ej vad en 2-starts tapp är men låter ungefär som något i stil med att man skulle ha 2 st tappar en att starta med och sedan fortsätter man med en annan eller vad? Men som jag sa var det 2 tappar och dom är olika en har typ 2 uppsättningar gängor och den andra har en slät typ styrpinne och sedan gängor. Även om tappen/tapparna inte är intressanta för dig bifogar jag en snabb bild jag tog på dom med mobilen.
Men skall som sagt kolla vidare imorgon om det finns några andra tappar. Det var alltså 10x2 du letade efter eller?
Mvh,
Viper

Men skall som sagt kolla vidare imorgon om det finns några andra tappar. Det var alltså 10x2 du letade efter eller?
Mvh,
Viper

2-starts betyder väl att det är två ingångar. En normal gäng har ju bara en ingång.
2-starts är alltså så att säga två spiraler förskjutna 180 grader.
2-starts är alltså så att säga två spiraler förskjutna 180 grader.
Okej då är jag med!
Alltså är en av mina 12x2 tappar en normal fingängad trapets och den andra är en fingängad 2-starts tapp. Inte illa man lär sig fortfarande saker varje dag.
En ny tapp var ju dock inte så dyr som jag trodde när man såg priset hos Merchant Dice.
Mvh,
Viper
Alltså är en av mina 12x2 tappar en normal fingängad trapets och den andra är en fingängad 2-starts tapp. Inte illa man lär sig fortfarande saker varje dag.

En ny tapp var ju dock inte så dyr som jag trodde när man såg priset hos Merchant Dice.
Mvh,
Viper
- tecno
- Kontakt:
Uttis
Har du en sådan tapp jag söker?
Vad jag ska gänga = ska gänga en egen mutter eller ett antal så jag har några i reserv
Med vad = säger väl sig själv dvs med en gängtapp eller hur!?
Bidragets storlek = ja det beror väl på vad man kommer överens om
Har du en sådan tapp jag söker?
Vad jag ska gänga = ska gänga en egen mutter eller ett antal så jag har några i reserv
Med vad = säger väl sig själv dvs med en gängtapp eller hur!?
Bidragets storlek = ja det beror väl på vad man kommer överens om