Snacka via usb m. pic samt lite annat

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Pajn
Kontakt:

Snacka via usb m. pic samt lite annat

Inlägg av Pajn »

Jag tänkte bygga en liten krets som ska styra fläktar och temps till datorn, för att göra det lite roligare tänkte jag hänga på en liten alphanumerisk(eller vad dem kallas) skärm som jag vill kunna skriva till från datorn. Jag vill även kunna ställa in värden för tempdelen via datorn samt uppdatera picen via datorn (och en bootloader). Skulle det vara möjligt att göra detta via usb? Jag har googlat lite och sett att det finns picar med inbyggt usb interface, dessa har jag dock inte hittat i Sverige. Tips mottages tacksamt.
Hur använder man usb interfacet då? finns det några bra guider att hitta? Om dessa picar inte finns att få tag på i Sverige går det att göra med en vanlig pic?
Och skulle det gå att styra minst sex fläktar, fyra tempraturkontrollers och displayen samtidigt? Jag är ganska dålig på att försöka få till simulerad parallellprogrammering. Förslag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Snacka via usb m. pic samt lite annat

Inlägg av TomasL »

Du kan köpa från uChip direkt, sedan finns det säkert nån som levererar dessa kretsar i Sverige.

Parallellprogrammering är det dock inte , det är sekvensiellt, dock går det så snabbt, så du uppfattar att det händer samtidigt.

Dock är USB rätt komplicerat att få ordning på, och har du inte hyffsat bra erfarenhet av detta, är det inget att rekommendera.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur använder man usb interfacet då? finns det några bra guider att hitta?

Om du menar USB generellt så finns det t.ex Jan Axelsons USB bok, rekomenderas.
Om du menar USB på just PIC'ar så har väl Microchip en hel del dokumentation.

Du kan ju alltid köra seriellt på nästan vilken PIC som helst över en USB/RS232 konverter.
Sannolikt *mycket* enklare att få igång dessutom...

> Och skulle det gå att styra minst sex fläktar, fyra tempraturkontrollers och displayen samtidigt?

Allt detta är ju väldigt långsamma processer, så jag ser inte vad som skulle vara problemet.
Inget av detta behöver styras "samtidigt". Och rent definitionsmässigt så kan du i alla fall
inte göra det "samtidigt"...
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Det finns en möjlighet att köra via rs232 (seriellt) dock hade jag tänkt att undvika det då det är mycket jobb men drivrutiner för att få igång den från linux, men om man ändå bara flyttar problemet så kan jag lika gärna ha det på pc sidan. Med andra ord, jag kör väll rs232 då...
Teorin om programmeringen kan jag, "det är bara en kärna/tråd så den kan bara göra en sak samtidigt men man kan få det att se ut som om det utförs parallellt eftersom vare kommando kör med en så hög hastighet" - nån gammal bok. Men fläktarna bör väll styras via pwm, om jag avbryter pwm-loopen så kommer ju inte fläkten längre att drivas. Iof. behöver jag bara uppdatera display och temp runt var tredje sec., det bör väll gå bra.

En fråga till, när man snackar seriellt kan man skicka textbitar via picken, gör man likadant från datorn och måste man ha ett pic debugger program?
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns möjligheter att göra interrupt på PIC:en med jämna mellanrum; timerinterrupt. Dessa kan användas för att skapa mjukvarupwm "samtidigt" som annat görs.

Att kommunicera med serieporten är enklare även på datorsidan. På *nix är det väl inte svårt alls att skicka saker till serieporten? skriv till /dev/ttys01. Om du senare vill använda USB/RS232-omvandlare heter filen /dev/ttyUSB01 typ.

Det kan å andra sidan vara kul att lära sig hur USB och USB-bibliotek funkar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men fläktarna bör väll styras via pwm, om jag avbryter pwm-loopen så kommer ju inte fläkten längre att drivas.

Du PWM'ar ju knappast så snabbt att processorn måste vara låst vid att enbart göra det.
Den hinner med mycket annat "jobb" mellan PWM pulserna...

> En fråga till, när man snackar seriellt kan man skicka textbitar via picken, gör man likadant från datorn
> och måste man ha ett pic debugger program?

Förstår du själv vad du frågar ? Jag får ingen ordning på den där meningen...
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Jag har själv försökt mig på det här med USB, antar att det kommer ta lite tid att förstå vad som behöver göras för att få kommunikationen att fungera som önskat. Har plöjt lite i USB-böcker och kommer antagligen plöja 10tals timmar mer innan jag får koll på hur man gör/kan göra. Mitt mål är att kunna koppla in "projektet" via USB-kabel (till datorn) och autoladda ett Li batteri. Dessutom skall man kunna föra över filer (eller data i ngt format)till ett minne (har inte bestämt vilket minne ännu externt eller internt i PICen) på samma sätt som många MP3-spelare fungerar. "Projektet" skall sen automatiskt hämta informationen i dessa filer (data) och dessa kommer i sin tur styra vilka rutiner som skall köras och i vilken ordning, hur länge etc. Är osäker på hur mycket minne jag kommer behöva, antagligen räcker det gott och väl med minnet från någon 18PIC (skrivs kanske till detta <1000ggr under projektets livstid).

EDIT: Min tråd
Skriv svar