Biladapter till Laptop, bygga eller köpa? Tips mottages.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Biladapter till Laptop, bygga eller köpa? Tips mottages.

Inlägg av Glycol »

Tänkte ersätta det sunkiga mini-itx kortet på min robot med en slaktad HP laptop. Behöver därför en adapter som kan lämna 19 Vdc 6,5 Amp. Detta från 12V blybatteri. Testade en variant, märke okänt men den klarade inte att spänningen varierade. Slog av så fort spänningen gick under 12V. Den bör klara 10-16V in. Eftersom jag inte vet om Laptopen kommer fungera bra vill jag inte köpa en skitdyr adapter som sedan blir liggandes. Är det enkelt, billigare att bygga en själv kanske? Har någon testat typ de som finns på Kjell eller liknande?
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Biladapter till Laptop, bygga eller köpa? Tips mottages.

Inlägg av netrunner »

Under 11V så får batteriet permanent skada.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Rätt saftig laptop som drar 124W!!! :shock:
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jo jag vet att batteriet tar skada då. Jag skall inte ladda ur så mycket utan det är nät motorer osv startar, då dippar spänningen lite. Och stänger den vid 12-12,5 Volt är det inte så bra. För övrigt är Laptopen en gammal HP Pavilion, släpbar 17". Sitter en AMD cpu i. Utan skärmen igång ligger den mellan 1,5-3,5 Amp. Kanske skulle testa den billiga Jula adaptern som lämnar 3,5 A vid 19V. Lite forcerad kylning så kanske den fixar det. Annars är det iallafall bara 200 spänn som brinner upp och det kan jag leva med.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tag en schottydiod och ett slutet blybatteri från en gammal UPS så har du kraft även under bilens startsekvens.
Skriv svar