Koppla ur laptopbatteri när man har sladden i?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Koppla ur laptopbatteri när man har sladden i?

Inlägg av gunne »

Jag har hört från flera håll att man ska koppla ur batteriet på sin laptop när man har den ansluten med nätsladden. Mina föräldrar har en typ ett år gammal dator som har ett helt kasst batteri och som alltid har stått nätansluten. Batteriet är alltså helt dött så att den dör så fort man drar ut sladden. Nu igår snackade jag med en polare som just köpt en ny bärbar, typ HP eller nåt annat stort märke, och han sa att det stod i bruksanvisningen att man skulle koppla ur batteriet vid nätdrift.

Jag tycker det låter helt sjukt. Hur svårt är det att koppla ifrån laddningen av batteriet när det är fulladdat med hjälp av lite elektronik? En FET eller två med några kringkomponenter sen är det löst. Eller? Varför skulle ett batteri ta skada om det laddas korrekt? Jag har inte så mycket kunskaper om batterier förutom bly-syra men de mår ju bäst av att underhållsladdas.

Nån som vet eller har nån teori?
victor_passe

Re: Koppla ur laptopbatteri när man har sladden i?

Inlägg av victor_passe »

En tanke kan ju vara att om batterierna blir kassa fort så köper man ett nytt.
Mer pengar till tillverkaren(om man inte köper kina-klon såklart.)
Men litiumjon celler blir väll sämre och sämre för varje cykel och när man inte använder dem va?
Och laddningen avbryts såklart när det är fullt.
Och tänk om du tar ut batteriet och skriver på dina viktigaste planer om världs-dominans varpå du av misstar rycker ut laddkabeln utan att ha sparat!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

A-pshish. "Men det stod i bruksanvisningen att du skulle ta ur batteriet hela tiden så nu får du skylla dig själv när du måste köpa ett nytt efter ett halvår."
discomike

Inlägg av discomike »

Har man batteriet i när man inte behöver det så håller batteriet en högre temperatur pga värmen från cpu mm., och åldras då mycket fortare.

I laddningsinställningarna för datorn finns oftast nåt val för att maximera batteriets hållbarhet, då håller den inte batteriet vid 100% hela tiden utan låter det ladda ur ex 10% innan den börjar ladda igen, för att minska antalet laddcykler.
Stanton

Inlägg av Stanton »

Har hört både att man ska ta ur batteriet vid nätsladds användning och att batteriet skall 'motioneras' ca en gång per månad för optimal hållbarhet.

Min personliga erfarenhet är att det inte spelar så stor roll hur man använder det utan snarare vilken kvalité det är på batteriet. Mitt nuvarande batteri är 27 månader och 147 laddcycler gammalt och har fortfarande 98% batterikapacitet. Har vissa perioder haft datorn ikopplad i princip jämt medan andra perioder ständigt laddat ur batteriet och har inte märkt någon ovanligt stor förlust av kapacitet vid någon av perioderna.

Har sett personer som tar ur batteriet vid nätsladdsanvänding men hur användbart och flexibelt är det? Varför använda en laptop överhuvudtaget om inte fördelarna utnyttjas? Jag använder hellre datorn med maximal frihet och fördelar om det så kräver nytt batteri vart 2-3e år.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Känner inte till de andra tillverkarna men på IBM/Lenovo kan man ställa in tröskelvärden för laddning, t.ex. börja ladda först vid 40% och sluta vid 70%. Brukar bara ladda mitt batteri full om jag vet att jag ska ha maskinen bort från elnätet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

erfarenhetsmässigt så tycker jag laptopar som står på laddning jämt verkar ha MYCKET bättre batterilivslängd än dom som används "på fältet"

Detta baserat på dom ~300 laptops vi har på jobbet.

Min laptop står på skrivbordet inkopplad igång typ 99.9% av tiden.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jo, naturligtvis sliter det mera att ladda och ladda ur batteriet ofta. Men det är inte heller bra för Li-Ion att stå fulladdade hela tiden. Längst håller de om de hålls nånstans mellan 40% och 70%, allra helst förvaring svalt.

ThinkPad-specifikt:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Tp_smapi# ... l_features
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har en gammal toshiba med halvkasst batteri. Låter jag den sitta i med nätsladden hela tiden blir batteriet ganska varmt, och om jag sen efter några dagar drar ur nätsladden dör datorn ögonblickligen. Låter jag batteriet svalna några timmar och sen startar så håller batteriet nästan en timme.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att batteriet ska hålla så länge som möjligt skall det lagras kallt vid 40% laddningsgrad.
Sitter det i en inkopplad dator så är det ju varmt och 100% laddat så inte så konstigt att det åldras i förtid.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Batteriet i min HP NX7400 är helknasigt. Den tror att man har 20min drifttid kvar bara, när man i själva verket har 1,5 timmme typ. Den står alltså på "0% Kritiskt" i över en timme :p

Det bästa man kan göra är ju att förvara sitt batteri med endast 40-60% laddning på ett svalt ställe, t.om kankse i en plastpåse i kylen. Nu har jag redan sabbat mitt batteri genom snabba fullladdningar och konstant 100%, men försöker spara de sista livet på batteriet nu på gammla dagar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver göra en batterikalibrering så din dators energimätare kommer i fas med batteriets status.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ja, det är ju en batterikalibrering som behövs precis som redan sagts, tyvärr brukar det oftast ta ENORMT lång tid så man rokar aldrig, på nån dell jag hade skulle den cycla batterierna två gånger eller nåt, vilket innebar typ ett dygn.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Kalibrering har jag gjort ett par ggr, men det är samma sak. för tillfället är det halvladdat och ligger i en påse i kylen. Har för det mesta datorn inkopplad.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har aldrig orkat bry mig om att ta ur batteriet i någon av mina laptops. Jag är mer som Stanton, kör så det ryker så länge det funkar. Jag skulle absolut inte orka hålla på att pilla ur batteriet varje gång datorn är nätansluten.

Bildatorn har ju nästan alltid laddning, men strömmen till den bryts när startmotorn går, så den måste ju ha batteri.

Elektroniklaptopen skulle kunna gå utan batteri, men hur irriterande är det inte när man precis har routat upp en PCB och råkar pilla ur sladden så datorn dör? :/

Lill-Dellan får en helt annan vinkel om jag tar ur batteriet, den kommer mycket närmre bordet i bakkant, vilket borde resultera i sämre kylning, och dessutom obekvämare vinkel för händerna. Sen flyttas den ju runt en del ibland.
Skriv svar