Vilken komponent påverkas av ljuset?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Vilken komponent påverkas av ljuset?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Hej där, satt och lekte med ett gammalt stroboskop. Med en pot på baksidan bestämmer man hur fort den ska blinka. Men vad som fångade mitt intresse var att om man vrider ner den på lägsta så blinkar den inte alls, om man inte släcker ner totalt i rummet. Denna funktion nämns inte i manualen och jag tror att det handlar om ett fenomen i komponenterna snarare än något "by design". Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att klura ut var denna funktion bor på kretskortet.

Bild
Misstänker att det är den genomskinliga komponenten i mitten, den glöder upp svagt vid varje blink. Tvåbent och märkt NL på kortet.
Vad är det för nåt?
limpan4all

Re: Vilken komponent påverkas av ljuset?

Inlägg av limpan4all »

Jag håller med dig.
Det är en glimlampa, lyser som en lampa om man lägger på en AC spänning via ett seriemotstånd typ 33-667-05.
Jag har dock aldrig sett dom användas i denna typ av applikation vare sig avsiktligt eller oavsiktligt.
Men det vore intressant att se vart den sitter i ett schema.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Min gissning är att det handlar om ett glimrör som bildar oscillator tillsammans men en kondensator. Känner inte till om glimrören är ljuskänsliga, men det är inte osannolikt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har sett den konstruktionen innan , glimmlampan ersätter diacen som inte är så vanlig nuförtiden

konstruktionen är enkel, variabelt motstånd laddar liten kondensator som när spänningen blir stor nog får glimmlampan att leda, det gör den till tyristorns gate, tyristorn laddar ur en lite större kondensator via tändtrafon som får blixtröret att joniseras och ladda ur sin kondensator

troligen är då glimmlampan den ljusaktiva komponenten
Norpan

Inlägg av Norpan »

Finns väl en tänkbar möjlighet att använda glimlampan istället för en diac.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Testa genom att sätta en bit krympslang eller liknande över ”lampan”, men akta fingrarna!
Skriv svar