Hur snabb är denna fototransistor? + Pullup? +Lågpassfilter?
Hur snabb är denna fototransistor? + Pullup? +Lågpassfilter?
Jag använder denna fototransistor för att läsa av en diod på min elmätare. Min fråga är om denna fototransistor är tillräckligt snabb att läsa av diodblinkningar med 200ms avstånd? Kanske dioden på mätaren är mer problematisk att få att utföra tänd och släck så att man kan hålla 200ms avstånd?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 520323.pdf
/Magnus
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 520323.pdf
/Magnus
Senast redigerad av MGKea 5 februari 2009, 14:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur snabb är denna fototransistor?
Databladet anger stig- respektive falltid på 15µs. Så du kan, med lite marginal, mäta uppåt 25kHz (25 000Hz).
Dina blinkningar är i storleksordningen <5Hz. Visserligen säger det inget om hur länge dioden lyser vid varje blinkning, men jag gissar att du har marginalerna på din sida (blinkningarna är nog ganska mycket längre än 15µs).
Transistorns snabbhet beror förstås en del på hur den kopplats in också.
Dina blinkningar är i storleksordningen <5Hz. Visserligen säger det inget om hur länge dioden lyser vid varje blinkning, men jag gissar att du har marginalerna på din sida (blinkningarna är nog ganska mycket längre än 15µs).
Transistorns snabbhet beror förstås en del på hur den kopplats in också.
Kopplade nyss in liknande fototransistor på min elmätare som enl datablad ger 25ms ljuspuls. Med ca 10 m oskärmad 4 ledare och på ingången till min dator (Propeller) 0,5 uF signal till jord och 150k "pull up" till +3,3V ger det en pulsbredd på ca 18 ms.
Med så lång ledning får jag in störningar - både från när och transienter från element mm - som jag filtrerar med kondensatorn men jag mäter den pulslängden i datorn och förkastar alla pulser kortare än 12 ms.
/Stefan
Med så lång ledning får jag in störningar - både från när och transienter från element mm - som jag filtrerar med kondensatorn men jag mäter den pulslängden i datorn och förkastar alla pulser kortare än 12 ms.
/Stefan
Har en värmepump som drar max 2000Watt på en mätare som jobbar efter 500pulser per kWh via S0 utgången. Alltså så skall triggad puls avstånd minst vara 3500ms. Men jag får in pulser som har avstånd på 216ms (>30000Watt). Det är inte möjligt.
Min huvudmätare läser jag av med en led-mätare och får inga felpulser på 60m kabel. Tänkte köra värmepumps mätaren på led också bara det att den blinkar 10000pulser per kWh. Det är inte många millisekunder det.
Min huvudmätare läser jag av med en led-mätare och får inga felpulser på 60m kabel. Tänkte köra värmepumps mätaren på led också bara det att den blinkar 10000pulser per kWh. Det är inte många millisekunder det.
0,5uF mellan GND och RXD ?Fisherman skrev:Kopplade nyss in liknande fototransistor på min elmätare som enl datablad ger 25ms ljuspuls. Med ca 10 m oskärmad 4 ledare och på ingången till min dator (Propeller) 0,5 uF signal till jord och 150k "pull up" till +3,3V ger det en pulsbredd på ca 18 ms.
/Stefan
Ja - 0,5 uF mellan ingång och jord med 150k till +3,3V - kabeln har ca 1,5 nF.MGKea skrev:Har en värmepump som drar max 2000Watt på en mätare som jobbar efter 500pulser per kWh via S0 utgången. Alltså så skall triggad puls avstånd minst vara 3500ms. Men jag får in pulser som har avstånd på 216ms (>30000Watt). Det är inte möjligt.
Jag förstår inte ? Värmepumpsmätaren på LED = 10 000 pulser per kWh i sista stycket MEN 500 pulser per kWh i första meningen.
Är det samma mätare, men en elektrisk och en optisk utgång ?
Vad är en SO utgång?
Är S0 utgången galvaniskt skild med tex optokopplare?
Det brukar stå i databladet som man kan Googla fram.
Håller på att provköra mitt program för loggning från min elmätare. Lägger upp en tråd när jag kommit lite längre.
/Stefan
Precis den fototransistorn jag har och just den delen krånglar inte 

"Pull-up" ... exakt vad menas med det. Kommer inte ihåg att man använde detta uttryck när jag gick i skolan.
Ett motstånd som går mot tex Vcc dvs matningsspänningen. Pulldown går mot jord.
Det hjälper kretsen att nå stabilitet så att det inte står och svänger över tex µcns tröskelvärde. Dock gäller att kretsen har nog med styrka att "övertrumfa" motståndet.
Det hjälper kretsen att nå stabilitet så att det inte står och svänger över tex µcns tröskelvärde. Dock gäller att kretsen har nog med styrka att "övertrumfa" motståndet.

Alltså mellan DTS och jord ?Fisherman skrev:[
...med 150k till +3,3V ....
eller DTS till RXD ?
eller seriellt med kondensatorn ?
Pullup?
Tolkar nedan citering rätt med kopplingen som kan ses på bilden?

/Magnus
Kopplade nyss in liknande fototransistor på min elmätare som enl datablad ger 25ms ljuspuls. Med ca 10 m oskärmad 4 ledare och på ingången till min dator (Propeller) 0,5 uF signal till jord och 150k "pull up" till +3,3V ger det en pulsbredd på ca 18 ms.
/Magnus
Senast redigerad av MGKea 5 februari 2009, 12:04:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: Pullup
sodjan skrev:Jag ser inte kopplingen mellan citatet och schemat.
Vad menar du igentligen ?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=319480,5 uF mellan ingång och jord med 150k till +3,3V
Senast redigerad av MGKea 5 februari 2009, 12:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Pullup
Moderator kanske kan fixa till. Jag anmäler.
Senast redigerad av speakman 5 februari 2009, 12:57:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Done!
Anledning: Done!