Billiga encoders.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MIX

Billiga encoders.

Inlägg av MIX »

Tänkte höra om någon skulle ha en bra ide på billiga encoders? har tänkt labba lite servo motorer med lite LEGO involverat :lol: skulle behöva små encoders till detta. såg någon stans att någon hadde tagit sensorer från en mus? ska bli en CNC prototyp :) vad skulle vara lättast att styra LEGO motorena med? kommer att labba lite EMC2 kanske mach 3 också. helst då med servon sytem, men vore kul o korä lite stegissar också om det fins ett billigt alternativ. ska bli servos till mycket större maskin senare så vill helst labba med dessa.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Billiga encoders.

Inlägg av psynoise »

Du får nog specifiera mer vad du vill ha, annars kan man köpa en ny encoder för ca 15 kr.

ALPS - EC12E2420301 - ENCODER, VERTICAL, 24 DET, 24PPR
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Den psynoise länkar till har 'detents', dvs distinkta steg som den hoppar mellan som ger lite motstånd när man snurrar på den. Går dock att öppna och modda (har själv gjort det).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

35-847-45 eller 35-847-60 kanske fungerar, inte dyra alls!
H.O

Inlägg av H.O »

Vad som är "billigt" är ju relativt men Digikey säljer CUI Inc's encoder. Dom är rätt universella med adapter för olika axeldiametrar och justerbar upplösning mellan 48 och 2048 linjer per varv. Länk. Annars är nog en skrotad mus ett hyffsat alternativ om man orkar grejja med det.
MIX

Inlägg av MIX »

ser ju ut att vara ganska passande grejer. hur blir de fresten med upplösnig med 24pulser varv? kanske ändå räker för lite labb bara. frågan är hur jag kopplar in den mot EMC2, måste man ha någon microcontroller som tar hand om pulsserna så att man får ut vettig information till EMC2 om rotation riktning o dylikt. ursäkta lite dumma fråger men är inte helt inne på servosystem. hur styr jag motorerna enklast?
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, en inkrementalenkoder med kvadratur utgång har rikningen "inbyggd". Jag har inte så bra koll på EMC2 men om det finns stöd för för enkoder via LPT-porten så behöver du inget annat. Om inte det finns måste du ha ett interface kort, typ dom som sälja av Mesa electronics etc - men kolla så det finns stöd för kortet i EMC2.

Angående upplösning så känns 24 pulser/varv som extremt lågt. Men är de 24 pulser eller 24 cycler (96 pulser)? Om det är det senare så är det nog mer användbart, i alla fall för att leka med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

EMC2 är byggt för att vara ett closed-loop system, så visst finns det stöd för att köra det så...

Fast som H.O skriver så bör du nog ha lite mer än 24ppr på encodern för att kunna göra något vettigt...
H.O

Inlägg av H.O »

Jo, jag vet att EMC2 är closed-loop, men jag tänkte mer på hurvida det "hinner med" att sampla LPT-porten tillräckligt fort för att hålla koll på encodern/encodrarna. Vet du ungefär vilken max-frekvens man kan förvänta sig eller är det helt och hållet beroende på datorn?

Med ett kort från MESA eller Servo2Go etc så är det ju fortfarande EMC2 som kör servo-loopen men då läses ju encodern med hårdvara istället vilket gör det möjligt att komma upp i högre hastigheter. Men med 24pulser/varv så spelar det nog inte så stor skillnad ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Beror helt på datorns kapacitet, EMC i sig själv kan sampla rätt snabbt... kunde iaf hitta på EMC2-wiki att minst en kille har kört treaxligt med >40k pulser i sekunden per axel in till EMC2 men att det var där hans gräns låg, hur snabb dator han hade vet jag dock inget om.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är 24 cykler på de där enkla på ELFA som är till för volymkontrollers och liknande.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag köpte upp 5st gamla kulmöss billigt hos lokala loppiset så där fick jag 10st encoders. Den bästa hade 64 slitsar, dvs 256 steg per varv. Kom ihåg att sätta schmitt-triggers mellan sensorn och µC. Höll på att bli gråhårig innan jag insåg att det var där problemet med tappade steg låg.
bearing

Inlägg av bearing »

Är det någon skillnad på en extern smitt-trigger och den som sitter på ingången till en uC?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag kan inte förklara varför det blev bättre men det blev det iallafall. Har kanske nåt att göra med hysteresen eller något. Kan vara så att jag valt fel motståndsvärden men provade det mesta innan...
Skriv svar