Första Ritningen i AutoCAD :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Första Ritningen i AutoCAD :)

Inlägg av Perkla »

Nu har jag iaf.. efter massa timmars knåp fått till en ritning i AutoCAD, det var skitsvårt och en massa begrepp jag aldrig hört talas om tidigare..

Bilden är något suddig.. men det syns vad jag har gjort iaf..

http://perkla.dinstudio.se/fullview~6.h ... p%3E%0D%0A

Ja än är det hur lång väg som helst att gå.. men det är ju en liten början iaf och att jag fått en inblick i hur programmet funkar och vet bra mycket mer än vad jag gjorde för 48 timmar sen..

Nu är det bara resten kvar.. :humm:

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Första Ritningen i AutoCAD :)

Inlägg av PerE »

Sådärja
Nu börjar det likna något men rita i blått på svart bakgrund, jag hade blivit mörkrädd.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag vet.. jag glömde att ändra färg på skiten... det skär ganska bra i ögonen, men vad tusan det är ju bara första ritningen än så länge..

Phuu.. det var lite kämpigt att fatta det man måste fatta för att få till detta..

Vet inte helt hundra hur jag ska gå vidare riktigt.. !?..

Kanske ge mig på att göra nån annan ritning eller nåt sånt... måste kolla lite o se hur man gör det och vart man ska börja.. förmodligen på samma ställe som jag började med den första ritningen..

Känns kul att ha fått till min första ritning iaf... :razz:

// Daniel
H.O

Inlägg av H.O »

Inga problem att ändra färg i efterhand. Öppna lagerhanteraren och byt färg på önskat lager bara.... För du har väl gjort måttsättning i ett separat lager? Annars blir det ju lite stökigt om du nu skulle importera den här ritningen i ett CAM program för att generera fräsbanor ;-)

Bra jobbat! Jag är impad att du får NÅGOT annat gjort än att skriva inlägg här.... 78 inlägg på 6 dagar... :shock:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

H.O---->

Hehe... ja precis.. jag har jobbat kreativt i ca 48 timmar... klart jag har sovit några få timmar åxå.. blir ju kul när man ser att det går framåt och inte bakåt..

Jo jag har gjort alla lager i en ruta som heter nåt med Layer tror jag det var.. :/

Minns inte att namn på att rutor måste plugga lite för att få till det..

// Daniel
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag gjort en samma ritning igen.. var inte nöjd med den första eftersom färgerna inte stämde som jag ville... Var in i lagerhanteraren o ändrade lite färger..

Kolla..

http://cms.dinstudio.se/cms/fullview~6. ... p%3E%0D%0A

Ser lite bättre ut..

// Daniel
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Sista bilden verkar inte funka.

Kul att du skriver "skitsvårt" om en sådan enkel ritning :D Med lite rutin tar det inte många sekunder att svänga ihop den. Några streck plus lite "of" några "tr" och en "c" och lite mått.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu sätter jag in en nu länk..

http://perkla.dinstudio.se/fullview~6.h ... p%3E%0D%0A

Hoppas det funkar nu då..

Ja jag tycker verkligen att det var svårt.. inte tusan är det lätt.. bara man får lite rutin och lär sig grunderna så blir det ju lite lättare iaf.. ganska kul att greja nu när man fattar lite iaf.. :)

// Daniel
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser ju helt ok ut tycker jag.

Nu när det snackas om Autocad. Började igår framåt kvällen för första gången någonsin med Autocad och har aldrig tidigare hållit på med något liknande program men var tvungen att hoppa ifrån PSP6 som jag använt till ritningar innan som förstås inte alls är till för det men det var ett program som jag i alla fall kunde. Men begränsningarna var lite aningen för stora för detta om man så säger och hoppade nu äntligen ifrån det.

Fattade i princip inte ett skit den första kvarten men kollade i menyer och allt och testade lite ditt och datt. Efter ca 8 timmar i sträck, inkl testande och provande, så hade jag gjort om en hel ritning som jag gjort i PSP6 till detta program som innan med PSP tog mig ca 1 månad bla eftersom jag fick räkna ut alla mått och hur de exakt skulle placeras och alla måttangivelser fick göras från grunden med pilar streck osv. Allt visas ju direkt i detta program så man vet exakt hur långt det är till nästa objekt och liknande vilket är en ren fröjd. 4 veckors jobb på 8 timmar inkl testande, synd att jag inte körde med detta då istället och detta är bara en av 3 ritningar som jag har hållit på med i flera månader.

Men tänkte äh CAD-program är på tok för avancerade oavsett, men inte Autocad ialf tycker jag nu efter några timmars test. Skulle man inte också sova så hade jag suttit i några timmar till igår, riktigt roligt att göra ritningar nu. Vissa grejer som jag dock använder sällan har jag inte fått riktigt kläm på än med det kommer säkert. Några minuter innan jag skulle lägga mig upptäckte jag den där kopierings grejen så att man kan få grejer kopierade i ett mönster och ser att det även gäller för cirkulära mönster vilket jag inte visste så då hade jag sparat all den tid det tog att göra detta helt manuellt vilket väl var några få timmar, men men nu vet jag hur man gör den delen. Riktigt skoj är det i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Henry---->

Ja AutoCAD är ju ett ganska avancerat program, hur vida man ska klara av det från början eller inte beror helt på vad man har för grundkunskaper och hur pass man är införstådd i huvudbegräppen i själva programmet.. jag hade inget begrepp alls..

Nu har jag ju suttit i kanske 48 timmar o grejat o lyckats få till en ritning.. man måste nämligen greja lite i lager hanteraren för att få rätt inställningar och färg/tjocklek på alla linjer, dessa linjer måste man åxå skapa innan man kan använda dom.. detta var lite knepigt tycker jag..

Nu när jag vet lite så är det bara resten kvar..

Tar ju ett bra tag till innan jag får min CNC fräs så jag har kanske ett bra tag till på mig att lära mig AutoCAD.. ritningarna måste ju göras så dom passar till CAM åxå för att till sist bli körklara gkoder till själva CNC körprogrammet.

Alla har vi olika nivåer på inlärningsförmågan.. för mig tar det kanske mycket längre tid än för dig om vi skulle lära oss samma saker.. program är inte min starka sida.. har alltid varit en hårdvarukille o kommer säkert alltid att vara..

Ska ta o göra några fler litningar tänkte jag .. för att få lite rutin på skiten.. så man lär sig vart alla grejer i programmet är osv..

// Daniel
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jo, vi har nog alla olika förutsättningar när vi börjar med något sådant här.
Har man t.ex. inga kunskaper i att rita ritningar överhuvudtaget så får man ju verkligen börja från grunden.
Har man ritat på papper så vet man ju i alla fall lite om vyer, snitt, centrumlinjer och sådant.
Har man ritat i något annat ritprogram så har man ju dessutom en del kunskaper i att använda datorn till detta.

När jag lärde mig AutoCAD så kunde jag i alla fall rita på papper... :D
Tack vare att jag hade en kompis i närheten som kunde svara på mina frågor så fick jag väldigt snabbt kläm på hur man lägger in radier, "snappar", "exploderar" och så vidare. När man väl får grepp om de olika kommandona så märker man hur kraftfulla dom är och hur snabbt och lätt det går att rita.
Jag brukar aldrig måttsätta eller kommentera något på mina ritningar. Sådant är ju helt ointressant när det ändå "bara" skall läsas av ett CAM-program.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

sm7tjc--->

Jo men om man vill göra nåt i exakta mått så har jag fattat det som att man måste rita det i det måttet.. man ritar ju i skala 1:1..

Vinklar och sånt måste ju endå vara utsatta så det ser ut exakt som man vill.. hur man gör i CAM med detta.. det har jag ingen aning om.. det är ett kapitel jag ska ta sen... måste koncentrera mig på CAD nu först, annars blir det lätt lite konstigt för mig..

Nu kan jag göra en enkel ritning ganska fort i CAD... inte alls svårt.. det svåra är säkert att få mjuka former på sin ritning.. har faktiskt inte testat det nåt alls.. o vet inte hur man gör heller.. :/

// Daniel
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo visst är det förstås olika mellan var en och en inget snack om den saken och att jag hållit på med PSP innan har ju säkert hjälp något även om de är rätt olika varandra då det är ett bildhanteringsprogram. Men det där med lager har jag tex inte hållit på med tidigare och har inte fått ihop hur jag skall använda det än till 100%, det du gör behövs en del extra för att fixa som jag till mina ritningar inte direkt behöver. Du skall även köra det i en fräs sedan vilket inte jag heller skall och på så vis behöver du göra än mer och hade jag fått hålla på med det med så hade det nog tagit en vecka för mig känns det som. Men det är onekligen ett roligt program.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag var kanske lite otydlig. Vad jag menade var att jag inte sätter ut några måttpilar eller liknande. Dessutom har jag ritat allt i ett lager. Det mesta som jag ritat i Autocad har varit plåtbitar som skurits ut med laser. CAM-beredningen har andra fått sköta.
Hmmm.... jag fick starta upp programmet och titta lite. det var länge sedan jag ritade i AutoCAD (Jag ritar mest i SW nu). Jodå, det gick att rita lite grand :D

När du väl lärt dig att rita i AutoCAd så blir det ganska enkelt att använda andra CAD-program med. Det är samma "tänk" i alla CAD-program.

Jag håller på att bygga en CNC-fräs så det blir nog till att bita i det sura äpplet och lära sig CAM innan den blir färdig......
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo det lär blir lite lättare med andra CAD program åxå om man väl lär sig lite i AutoCAD.. jag har bara suttit med CAD i ca 58 timmar än så länge.. har lång väg kvar..

Har gjort samma ritning nu flera gånger.. fast på lite olika sätt för att "Leka" lite o se vad som händer.. och hur det blir såklart..

Det är ganska kul..

Jasså du håller på bygger en CNC Fräs.. ? ja jag skulle åxå göra det.. men jag tog en genväg o ska köpa en färdig till att börja med... sen när jag kan den maskinen o vet hur dom är uppbyggda så ska jag bygga en större senare.. ska köra bra mycket med den jag köper först.. o så lära mig det mesta om själva maskinen i sig åxå..

Har men en färdig Gkod så är det inga problem att sätta in den i Mach 3 o bara köra...

Om inte så tar man in dxf R12 filen i Cambam och läser in den samt skapar en Gkod på den och sparar den .. då är den klar att köras i maskinen i stort sätt..

Kan hända att man måste convertera filen från tex R13 eller nåt så att det blir R12.. så man kan öppna den i Cambam... (CAM)...

Skulle tro att jag skrev det i rätt ordning... är nämligen ganska ny på CAM åxå... :/

// Daniel
Skriv svar