Styra touch knapp med uC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Johel572

Styra touch knapp med uC

Inlägg av Johel572 »

Hej!

Hur ska man bära sig åt för att koppla in sig på sådana där ”touch” knappar som är tryckta på ett mönsterkort?

Det jag vill göra är att styra en apparat med i/os från en PIC. Apparaten har ett frompressat skal med gummiknappar som trycker på en plastkupol ovanför en tryckt slinga på ett kretskort. Plastkupolen har någon typ av beläggning på sig. Jag vet inte vad en sådan knapp kallas där av beskrivningen.

Det första jag funderar på är hur en sådan där tryckknapp fungerar? Jag antar att man ändrar kapacitansen när man pressar plasten mot de där slingorna eller hur är det?

Fråga två blir då följande om någon har några praktiska tips om hur man skall gå tillväga för att styra en sådan knapp från en uC? Jag vill ju i princip bara ’sluta’ en knapp.

Jag har letat lite på google efter ”touch-button-sensor” mm men jag lyckas inte hitta något vettigt.

Alla tips mottages tacksamt då jag är lite osäker på var jag ska börja.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Styra touch knapp med uC

Inlägg av Micke_s »

Det är ingen touch knapp du beskriver.
Den har två anslutningar va?

Det är en helt vanlig kontakt, lite mer resistans än en vanlig knapp, men fungerar lika dant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Beläggningen är av kol-blandat gummi och hela knappfunktionen har ett motstånd på runt 200 ohm när man påverkar den och släppt har den såklart ett mycket stort motstånd som faktisk beror på mönsterkortets värden.

En ganska vanlig knapp alltså, precis som Micke_s skriver.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Japp det är två anslutningar. Så den sluts helt enkelt när man trycker på den?

Något bra tips på hur man kan styra en sådan från en uC utan att förstöra något? Man lär ju kortsluta den på något sätt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

gör så här
VCC
|
| | 10k ohm
|
GND ---( )----- input PIC

eller använd PIC:ens inbyggda pull-up om du vill.
När inget är intryckt så får du en 1:a in, när den trycks ner så får du en 0:a in.
johano

Inlägg av johano »

Jag fick intrycket att han ville *ersätta* tryckknappen på det befintliga kortet med funktion från PIC:en...

Låt PIC:ens utgång styra en optokopplare vars utgång "kortsluter" tryckknappen (måste nog löda in den på kortet), kanske med ett 200-ohms motstånd för att efterlikna knappen så mycket som möjligt..

/johan
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Oj, slarvigt läst inlägg.
Har gjort en sådan lösning tidigare.
Problemet är att knappen kan ingå i en matrix.

Använde en PhotoMos (ett halvledarrelä)
elfa har några 71-400-64 borde funka.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En vanlig optokopplare fungerar alldeles utmärkt, man ska bara polarisera rätt och några motstånd mellan behöver man inte. Polariseringen mäter man fram helt enkelt.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

skull en 75-362-04 kunna passa? Jag vet ingenting om optokopplare. Jag gillar priset och det lilla formatet.
Polariseringen mäter man fram helt enkelt.
Jag är lite osäker på vad ni menar med detta?
johano

Inlägg av johano »

Icecap skrev:En vanlig optokopplare fungerar alldeles utmärkt, man ska bara polarisera rätt och några motstånd mellan behöver man inte. Polariseringen mäter man fram helt enkelt.
Jag tänkte att man kanske borde lägga in ett 200-ohms motstånd om det nu är den resistansen som knappen har när den är tryckt, men det kanske är att överdriva...

/johan
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Nu ska vi se om jag tänker rätt. Jag är lite osäker på optokopplare. Min tanke var att koppla enl. nedan. Dra i/o pinnen hög för att sluta ’knappen’.

Kopplingsschema

Kod: Markera allt

PIC        Optok.
---         --
   |--i/o--|  |--Slinga1
   |       |  |		
   |     --|  |--Slinga2	
   |    |   --
---     |
        R1
        |
       GND
Vad som bekymrar mig lite är strömmen genom optokopplaren. Läser man data bladet ser man något som kallas ”Forward current” rekommenderad 16-20mA. Är inte det lite högt eller brukar det vara det i dessa kretsar? En 180Ohms resistor borde då vara lämplig (Vcc 3,3V). 20mA känns farligt nära max gränsen för en i/o pic18 (25mA). Men det är ju inte så lång tid och det blir ju bara en pinne åt gången.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Optpkopplare har något som kallas för "kopplingsfaktor" eller "förstärkning", utskrivet "CTR" (Current Transfer Ratio). Det funkar ungefär som strömförstärkningen på en vanlig transistor. Alltså förhållandet mellan kollektorström och basström. Dock är den mycket mindre på en optokopplare, i storleksordningen 1 eller nåt sånt.

Kontentan är att behöver du inte driva mycket ström (osannolikt till tangentbordsskanning) så behöver du inte så mycket ström. Prova med t.ex 5-10mA eller nåt liknande och se hur resultatet blir. Skall man göra det riktigt seriöst så mäter man på originalkopplingen med ett shuntmotstånd och ett oscilloskåp för att få fram skanningsströmmen, men det känns rätt mycket overkill till det här fallet. Jag hade inte brytt mig om det. Iallafall inte om det funkar utan att göra det.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Jag väcker liv i min gamla tråd igen efter lite tester. Jag köpte ett par tlp620 från Elfa. Jag kopplade ett 1kOhms motstånd på ingången till lysdioden och med 5V vid tillslag ger det 5mA vilket gör att fototransistorn börjar leda. Testade detta med att koppla in ett motstånd på emittern och mäta spänningen över denna.

Allt är frid och fröjd tänker jag ända tills jag kopplar in mig på ledningarna till tangentbordet (som beskrevs tidigare) för att sluta två ledningar lite snabbt för att kunna styra min apparat. Att stätta igång apparaten med denna metod är inga problem men inga andra funktioner går att styra på detta vis. Det går inte heller att stänga av apparaten vilket är samma knapp som för att slå på den. Går det att använda optokopplaren på det sätt jag gör eller är det alldeles galet? Kanske man ska se sig om efter en annan lösning (tips mottages tacksamt).

Observera att det inte är något fel på ledningar/tangentbord då jag har testat fram alla funktioner genom att sluta alla ledningar mor ett motstånd innan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Jag kopplade ett 1kOhms motstånd på ingången till lysdioden och med 5V vid tillslag ger det 5mA..."
Knappast! Sannolikt runt 2,1-2,3mA men leder gör mottagaren med största sannolikhet.

Och det känns lite luddigt hur du har kopplat in dig i t-bords matrisen.

Jag byggde i sin tid en grej att bygga in i ett vanligt t-bord till en PC som satt på matrisen, det var en snabbskjutare och det fungerade utmärkt.

Du kanske skulle ge iaf. liiite ledtrådar till hur du har kopplat, vilka spänningar grejerna jobbar med osv.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Tack för ett snabbt svar!
Kanske lite dåligt förklarat. Det är tio ledningar till tangentbordet. Jag försökte följa ledningsbanor för att se hur matrisen är kopplad då knapparna är utspridda. Det gav jag dock upp och testade att sluta varje ledning (dvs jag har kopplat in mig på kontakten mellan tangentbord och apparatens kretskort) med ett motstånd. Av detta fick jag fram att tex kortsluter jag ledning 2 och 6 får jag en viss funktion och det är detta jag försöker göra med min optokopplare men som jag inte får att fungera. Detta borde i min värld vara likvärdigt som att sluta två ledningar via en knapp på tangentbordet.

Jag tycker det är lustigt då jag kan få apparaten att starta men inget mer (inte ens stänga av sig vilket at precis samma koppling som för att sätta på den).

Så här är det kopplat
TLP620
1. <-1kOhm <-Vcc/GND (för att simulera hög/låg)
2. <-GND
3. Ledning x
4. <-1kOhm <-Ledning y

Där ledning x,y motsvarar de ledningspar som jag vill sluta för min funktion. Observera att koppla Ledning x <-1kOhm <- Ledning y ger önskad funktion. Jag är bara ute efter att använda ett par funktioner.
Skriv svar