Inkoppling av analoga VUmeter, ursprung från ett kassettdäck

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
snippe22

Inkoppling av analoga VUmeter, ursprung från ett kassettdäck

Inlägg av snippe22 »

Jag har en fråga jag sökt svar på länge nu, jag behöver hjälp nämligen.
Jag har ett äldre kassettdäck med två snygga analoga VUmetrar i som jag skulle vilja använda till min befintliga stereo.
Jag vill ha dessa som "prydnad" i stereohyllan, men naturligtvis vill jag att de ska röra sig och fungera i takt med musiken. Men frågan är HUR jag ska koppla in dessa..jag har sökt på massa sidor på nätet, på forum mm men utan något lyckat resultat, nu hoppas jag det finns någon här som kan hjälpa mig. Jag har bilder på det hela jag kan skicka om det är någon som kan hjälpa mig och behöver se kopplingar mm, men frågan är också om det krävs extern ström föär de ska funka? Vilken signal ska de gå på? högtalarsigna, lågnivå etc?? Krävs det nån styrelektronik för att de sak röra sig?

Alla tips och råd är välkomna, jag vill ju som sagt få detta att funka och nu när ajg äntligen blivit reggad här hoppas jag på kunnig expertic som kan vägleda mig i mitt projekt :)

Ha en bra dag

//Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Inkoppling av analoga VUmeter, ursprung från ett kassettdäck

Inlägg av TomasL »

Koppla in dem på högtalarutgången, är väl enklast.
MEN du måste ha ett motstånd i serie med instrumenten, ett för varje kanal.
Storleken på motståndet vette gudarna, men ett par kOhm låter nog bra.

Normalt är dessa inkopplade på utgången från försteget (förförstärkaren) men det kan nog bli lite komplicerat för dig.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Du bör ha en likriktare där oxå. Annars kommer de bara svänga fram och tillbaka. Skall det vara riktigt rätt så ska det vara en speciell krets så nålen beter sig rätt. http://sound.westhost.com/project55.htm
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Aha okey, men om jag ska koppla den på högtalarkabeln ska den då ligga i serie eller paralell med högtararen? För jag har provat lite smått att bara lägga kontakt med mätaren i serie med högtalaren och det gick sådär, inget utslag alls då..men hur är det här med motståndet, vad har det för funktion för mätaren? Blir de tinte tungdrivet då för förstärkaren?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Motståndet påverkar inte förstärkaren, men förhindra att mätarna brinner upp.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

okey men då menar du att man ska ha alltså från förstärkaren på högtalarkabeln mätaren ett motstånd och en högtalare i serie eller tänkte du på en tom högtalarkanal?
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Jag har provat nu att koppla mätaren i serie med högtlaren och satte den då på pluspolen.. Mätarna ger bra utslag och rör sig mycket men ljudet till högtalaren dämpas till hälften...så för att det sak låta bra måste jag höja väldigt mycket..det känns inte då som det är helt rätt va? hur ska ajg gå vidare med det?
Xynter

Inlägg av Xynter »

Jag tror att du ska paralellkoppla dom där VU-mätarna med högtalarna och sen ha ett motstånd i serie med mätarna.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Okey, mycket prat om motståndet nu också, någon som kan hälpa mig förstå vad det har för betydelse och vilken storlek man bör ha på det och varför??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska du koppla dessa på högtalarutgången kommer du få fenomenet att de bara fungerar i vissa områden. Ska de fungera tillfredsställande bör de sitta på lågnivåsidan där de tyvärr lätt kan introducera störningar. :?

Vill man ha dem på utgången bör man få dem att visa utslaget "logaritmiskt". Detta är ju dock inget man gör med ett enkelt motstånd. :|

För optimal funktion skulle man nog haft någon typ av motstånds/op-stege som, om vi antar full utslag vid 100mA, ger 10mA för varje steg den ökar. :humm:

Har en byggsats som liknar detta och den fungerar faktist inte alls då den lider av ovanstående problem. :doh:
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Jo att få den att funka korrekt med musiken har jag förstått är ganska lurigt..men jag är nöjd om de skulle röra sig lite i takt med musiken eller så..mer som en kul grej att ha vid sidan av, näm jag ändå har de här mätarna liggandes, för mig är det estetiskt tilltalande innom hifin :).

Men om jag ska sätta dem på lågnivå, hur skulle det se ut och gå till och vad är det för störningar du nämner kan uppstå?

Och fortfarande, det här motståndet i serie med mätarna, hur stort? vad gör det för innverkan?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Motståndet är för att undvika att mätarna får för mycket ström. Får de det ligger de troligen bottnade hela tiden eller så går de väck relativt snabbt.

Störningar i ljudet menar jag. Men har du mätarna passivt inkopplade tror jag risken är mindre.

Det är på inga sätt säkert att dina lågnivåutgångar klarar av att driva dessa mätare utan de kan mycket väl brinna av belastningen.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Det var värst vad det verkar vara krångligt att få detta att funka då..hmm det var ju inte roligt, jag som hade så bra bild i huvet hur jag ville ha det.

Ang hur mätarna får för mycket ström så är det ju så att jag bara har provat att koppla in högtlarkablar när mätarna fortfarande är fastlödda i sina kretsar i kassettdäcket och då är det ju möjligt att det är motstånd som har påverkat för mätarna har då inte gjort några krafitigare utslag måste jag säga..
Men återigen, hur mycket motstånd ska det på? hur vet jag vad som är lämpligt motstånd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

snippe22 skrev:
Men om jag ska sätta dem på lågnivå, hur skulle det se ut och gå till och vad är det för störningar du nämner kan uppstå?
Glöm det om du inte är: duktig med lödpenna, förstår hur det innersta i en förstärkare fungerar, samt har tillgång till komplett sats schemor för stärkaren ifråga.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Ja, nej jag hade inte tänkt göra detta till en så stor grej, jag trodde att det bara skulle vara att koppla på den på högtalarkabeln i princip som man kan göra med en voltmeter till ett batteri eller liknande, ni förstår nog vad jag menar. Men det har jag ju insett att det inte var, men samtidigt vill jag ju få detta och funka eftersom jag har grubblat över det länge nu och som sagt, det är inte det viktigaste att mätarna rör sig "som de verkligen ska" utan mer ATT de rör sig och gungar lite i nån slags takt till musiken eller så..
Skriv svar