Mosfet frågor och funderingar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maizlow

Mosfet frågor och funderingar!

Inlägg av Maizlow »

Idag när jag kikade runt på elfa efter en lämplig fet till min motorstyrning så stötte jag på denna. Den skulle vara utmärkt för ändamålet men till frågan då!

Hur kan man köra 140 A mellan Source/Drain i en vanlig TO220 kapsel? För mig verkar det väldigt konstigt. Sen en andra fråga hur löser man det isåfall med att löda på kablar, man kan ju i princip max löda på en 1mm² kabel.

Tacksam för svar!

/Johan
Användarvisningsbild
E85

Re: Mosfet frågor och funderingar!

Inlägg av E85 »

Du får titta på Rds(on) och räkna ut effekten som går genom MOSFET:en.

Rds(on) = 0.006ohm

Om du har 140A blir det 118W att kyla bort (I^2 * R) så den kommer brinna upp rätt snabbt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Snarare det dubbla då Rds(on) ökar kraftigt med ökande temperatur...
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Om ni läser ordentligt så ska den ju kunna göra det, den ska klara ungefär 100A vidd 100 celsius! Detta är ju som sagt en transistor som ska klara av 140 ampere vid bra kylning, men om ni vet hur så benen på en sådan kapsel är så kan man ju tänka sig att hela skiten borde svetsas ihop iallafall! Detta tycker jag är underligt och skulle vilja ha en förklaring på!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag hittade lite info:

Current Capability of TO-220 Package
http://www.irf.com/technical-info/designtp/dt93-4.pdf

Fanns mer "rolig" läsning här, http://www.irf.com/technical-info/documents.htm
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Fig 9: "Limited by package" vid 75A - så den klarar inte 140A. 140A verkar vara det teroretiska maxvärdet med transistorn optimalt kyld (25 grader Tc = inte särskilt realistiskt) och bortsett från att kapseln inte klarar det. Maxströmmen som anges för MOSFET:ar är ofta ingenting som är väsentligt, Rds(on) sätter stopp långt före i alla fall så länge man försöker göra något vettigt med transistorn.

De tunna benen klarar en hel del ström ändå tack vare att de i ena änden sitter fast i en transistor och i andra änden i ett kretskort så värmen kan ledas bort båda vägarna ganska bra. Men i huvudsak är det att benen är så korta att det inte blir för mycket effektförlust trots att de är tunna. Det går dessutom bra att låta dem bli mycekt varmare än kabel där isoleringen skulle smälta/mjukna av den höga temperaturen.

En kabel å andra sidan är ju vanligtvis ganska lång, plastisolerad, ihopbuntad med andra kablar och tål inte så hög temperatur - därför behöver den vara tjock.

Hur mycket ström man kan använda en MOSFET till får man räkna på från fall till fall - hur hög förlust man kan tolerera och hur högt spänningsfall man kan tolerera måste man fundera ut först.
Norpan

Inlägg av Norpan »

I avsnitt4 i "dt93-4.pdf" i länken en bit upp står det varför Id är så högt satt på de flesta transistorer.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag vet inte om det är en bra eller dålig ide...

...men när jag löder effektMOS på kretskort så "lägger" jag dem ner och löder dem som man löder ytmonterade, med benen liggande i stora lödöar. Jag inbillar mig att jag får större yta då.

Sen får själva kroppen sticka ut "över kanten" och där tar kylflänsen vid. (Viktigt att montera kortet bra mot kylflänsen för det blir rätt bra brytkrafter annars.)

Jag ska se om jag kan skramla fram en bild.

(Har visserligen bara gjort två kort så men de har fungerat! ;) )
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den förklaringen stämmer inte heller.

I databladet står det:

Absolute maximum rating
ID @ TC = 25°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V 140A
ID @ TC = 100°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V 98A
IDM Pulsed Drain Current 470A

I pdf'en skriver dom någon förklaring att 140A skulle kunna vara under ca 1 sek.
Att skylla på någon annan varför dom anger vilseledande uppgifter är lågt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har för mej att jag sett den monteringen på nåt komersiellt kort också.

Tittar man på tex fartreglage till RC så verkar man istället montera mosfetarna så nära kortet man kan, alltså sticka ner dom tills dom tar emot kortet och sen löda fast.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En annan fundering är om en FET som är avsedd för 30V är så lämplig att använda i en 24V motorstyrning. Jag skulle vilja ha större marginaler. Även om ni inte laddar och kör samtidigt är det lite.
Vad säger ni som är mera erfarna med FET?
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Mindmapper skrev:En annan fundering är om en FET som är avsedd för 30V är så lämplig att använda i en 24V motorstyrning. Jag skulle vilja ha större marginaler. Även om ni inte laddar och kör samtidigt är det lite.
Alltså detta hade inte så mycket med motorstyrningen att göra, eller jo lite men inte så mycket. Jag bara undrade hur man kapseln skulle kunna klara så höga strömmar och det har jag fått svar på nu :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Maizlow>Idag när jag kikade runt på elfa efter en lämplig fet till min motorstyrning så stötte jag på denna. Den skulle vara utmärkt för ändamålet men till frågan då!

Tycker nog det verkar höra ihop :wink:

I schemat i den andra tråden sitter dessutom samma FET.

Jag får väl stilla min nyfikenhet i den andra tråden! :)
Hoppas det fungerar bra!
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Mindmapper skrev:Maizlow>Idag när jag kikade runt på elfa efter en lämplig fet till min motorstyrning så stötte jag på denna. Den skulle vara utmärkt för ändamålet men till frågan då!

Tycker nog det verkar höra ihop :wink:

I schemat i den andra tråden sitter dessutom samma FET.

Jag får väl stilla min nyfikenhet i den andra tråden! :)
Hoppas det fungerar bra!

Jaja, sluta varan sån besserwisser :P
Läs i den här tråden istället för lite mer info.
Skriv svar