Diverse frågor inför bygge av CNC-fräs.
-
Diverse frågor inför bygge av CNC-fräs.
Jag planerar att bygga en CNC-fräs med arbetsytan 1000x1000mm samt som klarar trä, plast, aluminium och helst även koppar och stål. Men blir det för dyrt kan jag hoppa över koppar och stål. Jag kan tänka mig att lägga runt 30 000 kr på bygget och alla delar kommer att inhandlas via nätet.
Är det några speciella krav på steg/servo- och spindelmotorer om man vill kunna fräsa i stål? Är det något annat man bör tänka på vid fräsning i metall? Kylning förstår jag att det är en självklarhet.
Om man vill ha mer än 3 axlar förstår programvaran själv att den ska utnyttja dessa axlar om ens 3D-modell kräver det?
Vilken CAD/CAM-programvara rekommenderas? Jag har arbetat i AutoCAD för 10 år sedan och experimenterat lite i Solidworks.
Är det några speciella krav på steg/servo- och spindelmotorer om man vill kunna fräsa i stål? Är det något annat man bör tänka på vid fräsning i metall? Kylning förstår jag att det är en självklarhet.
Om man vill ha mer än 3 axlar förstår programvaran själv att den ska utnyttja dessa axlar om ens 3D-modell kräver det?
Vilken CAD/CAM-programvara rekommenderas? Jag har arbetat i AutoCAD för 10 år sedan och experimenterat lite i Solidworks.
Re: Diverse frågor inför bygge av CNC-fräs.
Först vill jag be om ursäkt för att jag citerar ovanstående post.
men automatiskt är nog det sista man skulle kunna kalla det då det kräver att du gör en hel del manuellt, naturligtvis beroende på program.
Ett CAM-program som klarar 5 axlar går för övrigt lätt löst på mer pengar än din totala budget...
Behöver du verkligen den arbetsytan?OneManThinkTank skrev:Jag planerar att bygga en CNC-fräs med arbetsytan 1000x1000mm
Att bygga så den klarar trä, plast och tunnplåt av aluminium är för den pengen med den arbetsytan är görbart om du är händig, några stora ingrepp i alu kan du däremot glömma, järnmetaller är totalt att glömma.OneManThinkTank skrev:som klarar trä, plast, aluminium och helst även koppar och stål. Men blir det för dyrt kan jag hoppa över koppar och stål. Jag kan tänka mig att lägga runt 30 000 kr på bygget
begagnat på eBay kan nog vara en ide...OneManThinkTank skrev:och alla delar kommer att inhandlas via nätet.
Ja det krävs en del mer styrka, men speciellt så krävs en stabilare spindel och en mycket stabilare maskin.OneManThinkTank skrev:Är det några speciella krav på steg/servo- och spindelmotorer om man vill kunna fräsa i stål?
Att ha rätt frässtål, använda rätt hastigheter, kyla rätt, rätt ingreppsdjup osv...OneManThinkTank skrev:Är det något annat man bör tänka på vid fräsning i metall? Kylning förstår jag att det är en självklarhet.
Absolut inte... eller ja... bereder du i ett CAM-program med stöd för 4-5 axlar och talar om hur den ska göra så kommer ju styrprogrammet att utnyttja den,OneManThinkTank skrev:Om man vill ha mer än 3 axlar förstår programvaran själv att den ska utnyttja dessa axlar om ens 3D-modell kräver det?
men automatiskt är nog det sista man skulle kunna kalla det då det kräver att du gör en hel del manuellt, naturligtvis beroende på program.
Ett CAM-program som klarar 5 axlar går för övrigt lätt löst på mer pengar än din totala budget...
Den CAD-programvara du har råd med och känner dig bekväm i, sen ett CAM-program som uppfyller samma kriterier.OneManThinkTank skrev:Vilken CAD/CAM-programvara rekommenderas? Jag har arbetat i AutoCAD för 10 år sedan och experimenterat lite i Solidworks
-
Tack för svaren. Jag hoppas jag inte är för frågvis.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=195
Jag är väldigt händig och kan mycket väl tänka mig att öka budgeten till 50 000kr eller ännu mer om så krävs, men enligt mina egna beräkningar så trodde jag att det skulle bli billigare.

Jag förstår att det blir mer materiella kostnader samt större belastning på maskinen. Men jag ska bland annat fräsa ut delar till möbler, kanske att jag kan gå ned lite i storlek om det blir allt för dyrt.Meduza skrev:Först vill jag be om ursäkt för att jag citerar ovanstående post.
Behöver du verkligen den arbetsytan?
Batterys bygge verkar inte speciellt påkostat och klarar av relativt tjock aluminium.Meduza skrev: Att bygga så den klarar trä, plast och tunnplåt av aluminium är för den pengen med den arbetsytan är görbart om du är händig, några stora ingrepp i alu kan du däremot glömma, järnmetaller är totalt att glömma.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=195
Jag är väldigt händig och kan mycket väl tänka mig att öka budgeten till 50 000kr eller ännu mer om så krävs, men enligt mina egna beräkningar så trodde jag att det skulle bli billigare.
Tack för tipset, några speciella delar du tänker på som man kan fynda där?Meduza skrev: begagnat på eBay kan nog vara en ide...
Finns det något bra ställe där man kan läsa mer om påverkande krafter och den hållfasthet som krävs?Meduza skrev: Ja det krävs en del mer styrka, men speciellt så krävs en stabilare spindel och en mycket stabilare maskin.
Jag uttryckte mig väldigt dåligt. Det jag syftade på var på valet av delar.Meduza skrev: Att ha rätt frässtål, använda rätt hastigheter, kyla rätt, rätt ingreppsdjup osv...
Ok, lär detta även göras om jag enbart har tre axlar? Sen menade jag inte helt automatiskt utan att det bara krävdes viss konfiguration så man slipper programmera. Nu är jag inte främmande för programmering för det har jag arbetat med i många år men det känns inte speciellt smidigt om det skulle krävas.Meduza skrev: Absolut inte... eller ja... bereder du i ett CAM-program med stöd för 4-5 axlar och talar om hur den ska göra så kommer ju styrprogrammet att utnyttja den,
Hur många axlar klarar gratisalternativen och hur bra är de i förhållande till de kommersiella alternativen?Meduza skrev: Ett CAM-program som klarar 5 axlar går för övrigt lätt löst på mer pengar än din totala budget...
Jag har inga problem att lära mig använda en ny programvara om den skulle vara bättre. Därför skulle det vara intressant med lite rekommendationer.Meduza skrev: Den CAD-programvara du har råd med och känner dig bekväm i, sen ett CAM-program som uppfyller samma kriterier.
> Jag förstår att det blir mer materiella kostnader samt större belastning på maskinen. Men jag ska bland annat fräsa ut delar till möbler, kanske att jag kan gå ned lite i storlek om det blir allt för dyrt.
Kostnaden ökar i princip lika mycket som arean du kan fräsa för att få den stabil, tyngden likaså, det blir alltså rätt mycket mer materiella kostnader.
> Batterys bygge verkar inte speciellt påkostat och klarar av relativt tjock aluminium.
Batterys bygge klarar INTE av några stora ingrepp i alu, det han har fräst är gjort med lågt ingrepp och många gånger, en metod som förvisso ställer mindre krav på maskinen men sliter verktyg mångdubbelt så fort och ökar frästiden mångdubbelt.
Stål är på en helt annan nivå, mångdubbelt tuffare att fräsa i!
> Tack för tipset, några speciella delar du tänker på som man kan fynda där?
Kulskruvar och linjärdelar i huvudsak.
> Jag uttryckte mig väldigt dåligt. Det jag syftade på var på valet av delar.
Du behöver satsa på mycket rejälare grejor, typ 45mm stödda linjärgejdrar från THK eller NSK, inga 25mm rundstänger och kullager.
> Ok, lär detta även göras om jag enbart har tre axlar? Sen menade jag inte helt automatiskt utan att det bara krävdes viss konfiguration så man slipper programmera.
I princip behöver du tala om för maskinen vad den ska göra för operation och parametrarna för denna vid en vald vektor så att den kan koda g-koden åt dig,
lite olika hur mkt du måste göra beroende på program. Denna del blir mer avancerad ju fler axlar man har kan man säga, 3D-fräsning är också klart mer jobb än 2,5D och kräver andra program.
> Hur många axlar klarar gratisalternativen och hur bra är de i förhållande till de kommersiella alternativen?
Tre axlar. Dom är inte lika enkla att använda och dom saknar en del funktionalitet, beror på vad du behöver, många stöder inte heller 3D utan bara 2,5D.
> Jag har inga problem att lära mig använda en ny programvara om den skulle vara bättre. Därför skulle det vara intressant med lite rekommendationer.
Ett bra CAD-program är ett program du trivs i, kan rita allt du vill tillverka i, och som snackar bra med ditt CAM-program.
Kostnaden ökar i princip lika mycket som arean du kan fräsa för att få den stabil, tyngden likaså, det blir alltså rätt mycket mer materiella kostnader.
> Batterys bygge verkar inte speciellt påkostat och klarar av relativt tjock aluminium.
Batterys bygge klarar INTE av några stora ingrepp i alu, det han har fräst är gjort med lågt ingrepp och många gånger, en metod som förvisso ställer mindre krav på maskinen men sliter verktyg mångdubbelt så fort och ökar frästiden mångdubbelt.
Stål är på en helt annan nivå, mångdubbelt tuffare att fräsa i!
> Tack för tipset, några speciella delar du tänker på som man kan fynda där?
Kulskruvar och linjärdelar i huvudsak.
> Jag uttryckte mig väldigt dåligt. Det jag syftade på var på valet av delar.
Du behöver satsa på mycket rejälare grejor, typ 45mm stödda linjärgejdrar från THK eller NSK, inga 25mm rundstänger och kullager.
> Ok, lär detta även göras om jag enbart har tre axlar? Sen menade jag inte helt automatiskt utan att det bara krävdes viss konfiguration så man slipper programmera.
I princip behöver du tala om för maskinen vad den ska göra för operation och parametrarna för denna vid en vald vektor så att den kan koda g-koden åt dig,
lite olika hur mkt du måste göra beroende på program. Denna del blir mer avancerad ju fler axlar man har kan man säga, 3D-fräsning är också klart mer jobb än 2,5D och kräver andra program.
> Hur många axlar klarar gratisalternativen och hur bra är de i förhållande till de kommersiella alternativen?
Tre axlar. Dom är inte lika enkla att använda och dom saknar en del funktionalitet, beror på vad du behöver, många stöder inte heller 3D utan bara 2,5D.
> Jag har inga problem att lära mig använda en ny programvara om den skulle vara bättre. Därför skulle det vara intressant med lite rekommendationer.
Ett bra CAD-program är ett program du trivs i, kan rita allt du vill tillverka i, och som snackar bra med ditt CAM-program.
-
Eftersom metallstyckena jag ska fräsa är relativt små (oftast under 100x100mm) så tror jag att jag bygger två fräsar.
En större för trä, aluminiumplåt och plast och en mindre för metall. Den mindre får bli ett senare projekt och den räknar jag inte ens in i denna budget.
En större för trä, aluminiumplåt och plast och en mindre för metall. Den mindre får bli ett senare projekt och den räknar jag inte ens in i denna budget.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Gör livet enklare och köp en rejäl*** begagnad fräs som du bygger om till CNC styrning.
*** dvs nåt som väger bortåt tonnet och är gjord för det du vill kunna göra. Törs nog lova att du inte bygger eget som klarar biffen jämnfört med att bygga om en stabil gammal hög. Det vimlar av dom, bara att leta och se vad som passar.
*** dvs nåt som väger bortåt tonnet och är gjord för det du vill kunna göra. Törs nog lova att du inte bygger eget som klarar biffen jämnfört med att bygga om en stabil gammal hög. Det vimlar av dom, bara att leta och se vad som passar.
JO precis... tycker jag åxå... bättre att köpa en gammal en tonnare som du kan bygga om istället... dom finns vanligtvis från ett par tusenlappar o upp till 20-50 tusen nånting.. beroende på vad man söker..
Sen finns det ju såklart ännu dyrare åxå.. men då blir det ju lite mer pengar..
Inte för att jag är rätt man att snacka så mycket om att bygga, eftersom jag inte kan så mycket om just detta... men jag tror iaf att bygga en som klarar av att fräsa stål osv.. det kanske kan bli bra mycket jobb och pengar.. blir säkerligen billigare att convertera en befintlig istället.. då har du ju iaf en maskin som klarar det du har behov av att fräsa..
// Daniel
Sen finns det ju såklart ännu dyrare åxå.. men då blir det ju lite mer pengar..
Inte för att jag är rätt man att snacka så mycket om att bygga, eftersom jag inte kan så mycket om just detta... men jag tror iaf att bygga en som klarar av att fräsa stål osv.. det kanske kan bli bra mycket jobb och pengar.. blir säkerligen billigare att convertera en befintlig istället.. då har du ju iaf en maskin som klarar det du har behov av att fräsa..

// Daniel
Måste nog stämma in i kören, köp en knäfräs i tonklassen med lite mindre arbetsyta, typ 200*400mm är väl rätt vanligt, och cnc-konvertera den...
Med utbytta skruvar och tillfixade linjärgejdrar så kommer den fräsa bättre i metall än det mesta du kan bygga själv.
Sen bygger du en till maskin i alu-profiler med stor arbetsyta men som bara är tänkt att jobba i plast, trä och andra lättfrästa material för att göra möbeldelar.
Bygger du den bra kan du köra även några mm alu tunnplåt i den.
Med utbytta skruvar och tillfixade linjärgejdrar så kommer den fräsa bättre i metall än det mesta du kan bygga själv.
Sen bygger du en till maskin i alu-profiler med stor arbetsyta men som bara är tänkt att jobba i plast, trä och andra lättfrästa material för att göra möbeldelar.
Bygger du den bra kan du köra även några mm alu tunnplåt i den.
Ja precis..
Gör nu som Meduza säger så blir det bra som tusan..
Finns ju en del gamla fräsar på blocket.se åxå..
Kanske kan hitta nåt som passar bra att convertera till CNC..
// Daniel
Gör nu som Meduza säger så blir det bra som tusan..

Finns ju en del gamla fräsar på blocket.se åxå..
Kanske kan hitta nåt som passar bra att convertera till CNC..
// Daniel
Tjena allihop!!
Har studerat denna tråd mycket nu och jag kommer göra som dom andra att bygga mig en cncfräs,man blir ju impad på alla dessa byggen.
Jag har ju en del frågor jag hoppas får bli besvarade.
mina frågor gäller:
Transfomator behöver man det eller är det ett måste om man skall köra med högre spänning på motorerna?
jag har kollat på programmet MACH3 o det passar mig bra men hur mycket kommer det att kosta att aktivera programmet?
Jag har köpt aluminium som jag kommer att bygga fräsen av. Jag kommer att köra bara i trä än så länge så den kommer nog inte att bli så kraftig så man kan köra aluminium.
Lyckas jag bygga rätt så kommer det sannorligt att bli en till fräs men det är långt dit haha.
Tjao
Har studerat denna tråd mycket nu och jag kommer göra som dom andra att bygga mig en cncfräs,man blir ju impad på alla dessa byggen.
Jag har ju en del frågor jag hoppas får bli besvarade.
mina frågor gäller:
Transfomator behöver man det eller är det ett måste om man skall köra med högre spänning på motorerna?
jag har kollat på programmet MACH3 o det passar mig bra men hur mycket kommer det att kosta att aktivera programmet?
Jag har köpt aluminium som jag kommer att bygga fräsen av. Jag kommer att köra bara i trä än så länge så den kommer nog inte att bli så kraftig så man kan köra aluminium.
Lyckas jag bygga rätt så kommer det sannorligt att bli en till fräs men det är långt dit haha.
Tjao
Du behöver ett nätaggregat. Det är en transformator med likriktare och några kondensatorer för att spänningen ska bli jämn och fin.
Hur många volt och hur mycket ström den skall kunna ge beror på vilka motorer samt vilket drivkort du väljer.
Men runt 24-30v och 7-8A brukar väl vara normalt för mindre fräsar.
Mach 3 kostar $175 om jag inte minns fel.
Hur många volt och hur mycket ström den skall kunna ge beror på vilka motorer samt vilket drivkort du väljer.
Men runt 24-30v och 7-8A brukar väl vara normalt för mindre fräsar.
Mach 3 kostar $175 om jag inte minns fel.
Ok då vet jag..
Eftersom jag skall köra med dremmel tror jag eller mindre motor som fräs. Vilka motorer kan man ha till drivning av X Y Z samt kort tycker ni som är erfarna??
Jag kommer att bara att köra i trä med den..
mvh masen
Eftersom jag skall köra med dremmel tror jag eller mindre motor som fräs. Vilka motorer kan man ha till drivning av X Y Z samt kort tycker ni som är erfarna??
Jag kommer att bara att köra i trä med den..
mvh masen
Har du tittat på EMC2 som jag och flera andra här på forumet kör?
(Linux motsvarighet till Mach3, och helt gratis)
(Linux motsvarighet till Mach3, och helt gratis)
Nope
Det har jag inte gjort, fungerar det på vista??
jag skall kolla vad det är för något
masen
Det har jag inte gjort, fungerar det på vista??
jag skall kolla vad det är för något
masen
Skulle tro (eller jag vet) att det innebär att det inte fungerar på Vista....eller något annat av MS operativsystemLinux motsvarighet till Mach3, och helt gratis