Plötsligt problem med modulartång och RJ45-kontakter

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Plötsligt problem med modulartång och RJ45-kontakter

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag köpte en modulartång och en massa RJ45-kontakter på ClasOhlson för en tid sedan. Gjorde ett 10-tal nätverkskablar med RJ45-kontakter och alla fungerar bra.
Gjorde en ny kabel idag som också fungerade. Klämde ytterligare en, men där blev det ingen kontakt mellan den orange/vita-sladden och stiftet i RJ45-kontakten.
Klippte av och klämde en ny. Hepp, samma problem med samma färg...
(Sladden kommer från samma kabelrulle jag använt till alla andra kablar. Samma med RJ45-kontakterna.)

Tittade närmare på de båda kasserade kontakterna och såg att plastväggarna som skiljer metallbläcken åt på utsidan hade olika höjd. Som en båge, där de längst ut åt kanterna var högst. Gick igenom alla mina RJ45-kontakter, men det fanns inga fler som var likadana.
Misstänkte då tången och försökte på alla möjliga sätt att göra en likadan kontakt, men det gick inte.
Möjligen att två av RJ45-kontakterna var måndagsexemplar, men samtidigt låter det lite konstigt att jag råkade ta just två sådana efter varandra. Chansen är inte direkt stor...

Trodde faran var över och klämde ihop en ny RJ45-kontakt med sladden, men även den saknar kontakt mellan orange/vita-sladden.

Jag gör som jag alltid har gjort, men nu vägrar det plötsligt att fungera.
På den sista försökte jag även trycka in metallblecket med en skruvmejsel, men det hjälpte inte.
Det verkar som att metallblecket inte går att trycka in längre.

Alla sladdar är lika långa och insatta i kontakten så långt som de ska.

Så... vad ska man göra? Var ligger felet? Tips? osv :)
(Har inte sådär jättelust att köpa en tokdyr tång (om det nu är där problemet ligger) eller låna en så fort jag ska göra patchkablar.)

Just typiskt att detta skulle börja bråka just när man äntligen är klar med nätverket i hela huset och bara ska göra några kablar för att koppla ihop alla delar i servergarderoben.... :roll: :humf:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Plötsligt problem med modulartång och RJ45-kontakter

Inlägg av AndLi »

Finns det verkligen någon större vinst i att göra patchkablaget själv?

Det ska vara olika kontakter för solid och flertrådig kabel, kör man den för flertrådig i en solid ledare finns risken att man klipper av tråden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Själva ledaren är ok hela vägen. Det är "bara" kontakten mellan ledaren och metallblecket i RJ45-kontakten som inte existerar.

edit: Missade en grejj. Aha, så det är olika kontakter alltså.. Hm. Jag har kontakterna 42-689-91 från Elfa och flertrådig CAT5e-kabel (32-6008 från ClasOhlson), men jag kan inte se om kontakterna är för enkeltrådig eller flertrådig kabel. Hur kan man se det?

Jag vet inte om det finns någon ekonomisk vinst i att göra kablarna själv, men det är inte därför jag gör det. (Så roligt är det då rakt inte att göra nätverkskablar.) :)
De största orsakerna till att jag gör egna kablar är dels för att jag kan få precis de längder jag ville och dels för att det blir lättare att trä igenom dem på diverse ställen om inte RJ45-kontakten sitter på sladden.

edit: Skrev fel. Det är flertrådig kabel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lyckade klämningar hänger på använd tång - tänger som inte börja ge dåliga klämmningar efter 20 - 30 klämmningar startar vid minst 1500:- och uppåt - förr använde jag AMP-tänger i långt över 2000:- och dessa misslyckades aldrig någonsin trots olika modular och kablar, detta inköptes efter jag spenderade en hel natt ute hos kunde i felsökning pga. just billigare tängers klämresultat...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att välja rätt kontakt till respektive kabel och köpa en DYR !!!!! tång är ett måste om man ska ha bra kontaktering.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kan bara hålla med om att billiga tänger brukar vara junk tyvärr :/ så jag tror det är ditt problem.
xxargs

Inlägg av xxargs »

clas ohlsson/jula/dataaffärn etc. tänger håller för ungefär behovet man kan ha i en lägenhet/villa - men håller inte på långa vägar för yrkesbruk - man får vara glad om de billiga tängerna håller för 30-50 klämmningar innan första misslyckade klämningen inträffar - för att sedan snabbt öka till närmare 50% misslyckade klämninger efter 50 - 200 klämningar till - och det värsta att det går inte se på tången vad som fattas på den för att ge misslyckande på nästan varenda klämning - tången ser fortfarande knappt använd ut...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:jag kan inte se om kontakterna är för enkeltrådig eller flertrådig kabel. Hur kan man se det?
Den solida fungerar i princip som slitskontakter dvs. den skär ned på vardera sidan om den enda ledaren och klämmer mot den. En sådan får ingen klämverkan mot flertrådiga. Den bara trycker ihop så att de smalnar ihop, dvs. de tunna trådarna ger inget mottryck.

Den för flertrådiga har piggar som skär in i mellan trådarna. Tänk en nål du trycker in i mitten på isoleringen.

Det är svårt att se på kontakterna utan ordentlig förstoring.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

En leverantör som sålde pressverktyg och kontakter påstod att pressverktyget kan ta skada om man använder fel modularkontakt för kabeln. Hur det stämmer vet jag ej, men vi var noga med att inte blanda ihop dom olika kontakttyperna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Han ville väl sälja två tänger... :-)
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Då vore det dumt av han att berätta det :D . Eftersom det är samma verktyg till båda kontakttyperna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Solidkabel skall väl aldrig kopplas till en RJ45 utan bara till det fasta kablaget.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

JimmyAndersson: om du går tillbaks ett steg för din kontakt (klicka på visa i innehållsförteckningen) så står det "Passande kabel: Round, single-strand 0,2 mm²"
Dvs det låter inte som det är rätt för flertrådig.

Sen fjädrar de billiga tängerna efter ett tag. Den sida på kontakten med låsflärpen på böjs ut när du klämmer kontakten, och sen när du släpper trycket fjädrar ovansidan upp istället, och det blir som en båge.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

limpan4all: Det finns RJ45kontakter för solid kabel..

Sen att det kanske inte är det smidigaste och risken att böja av ledare känns överhängade, så jag skulle inte göra en sånn design. Men jag vet att det finns företag som använder solida kablar och rj45 kontakter (de som pressas på kabeln altså). Dessa kontakter är altså anpassade för solida ledare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

JimmyAndersson: det är 42-695-93 du ska ha. Fast du vill ju ha skärmad såg jag nu. Elfa verkar tyvärr inte ha skärmad kontakt för flertrådig ledare. 38-1451 hos clas ohlson kanske är rätt.
Skriv svar