Gjorde en ny kabel idag som också fungerade. Klämde ytterligare en, men där blev det ingen kontakt mellan den orange/vita-sladden och stiftet i RJ45-kontakten.
Klippte av och klämde en ny. Hepp, samma problem med samma färg...
(Sladden kommer från samma kabelrulle jag använt till alla andra kablar. Samma med RJ45-kontakterna.)
Tittade närmare på de båda kasserade kontakterna och såg att plastväggarna som skiljer metallbläcken åt på utsidan hade olika höjd. Som en båge, där de längst ut åt kanterna var högst. Gick igenom alla mina RJ45-kontakter, men det fanns inga fler som var likadana.
Misstänkte då tången och försökte på alla möjliga sätt att göra en likadan kontakt, men det gick inte.
Möjligen att två av RJ45-kontakterna var måndagsexemplar, men samtidigt låter det lite konstigt att jag råkade ta just två sådana efter varandra. Chansen är inte direkt stor...
Trodde faran var över och klämde ihop en ny RJ45-kontakt med sladden, men även den saknar kontakt mellan orange/vita-sladden.
Jag gör som jag alltid har gjort, men nu vägrar det plötsligt att fungera.
På den sista försökte jag även trycka in metallblecket med en skruvmejsel, men det hjälpte inte.
Det verkar som att metallblecket inte går att trycka in längre.
Alla sladdar är lika långa och insatta i kontakten så långt som de ska.
Så... vad ska man göra? Var ligger felet? Tips? osv

(Har inte sådär jättelust att köpa en tokdyr tång (om det nu är där problemet ligger) eller låna en så fort jag ska göra patchkablar.)
Just typiskt att detta skulle börja bråka just när man äntligen är klar med nätverket i hela huset och bara ska göra några kablar för att koppla ihop alla delar i servergarderoben....