Spänningsdelning tankevurpa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Spänningsdelning tankevurpa

Inlägg av jonnorberg »

Jag skall dela en inspänning på 45V till en 7812 som klarar max 35V. Då tänkte jag att en spänningsdelning borde ju fungera. 2st 10k motstånd så har jag 22.5V. Detta fungerar. Men när jag lägger på 7812:an på detta så sjunker spänningen till 5.6V. Märkligt. Det enda som även ligger är en spänningsdelning för en mätpunkt på 100k och 5k. Mellan jord och 7812:ans input. Nån som har en idé? Jag tror mest detta är en tankevurpa, men jag kan inte lösa den.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Spänningsdelning tankevurpa

Inlägg av jonnorberg »

Förlåt det låg ju ett motstånd för att ladda ut kondensatorn direkt efter likriktarbryggan. Detta var på 2k. Det förklarar ju saken.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Kommer väl skapa fler fenomen?
Spänningsdelning på det viset förutsätter ju att du har samma ström genom de två motstånden. Om då din 7812 drar mera ström genom motståndet som är kopplat mot 45V så kommer potentialen ändras.
Det kommer alltså variera inspänning beroende på last, vilket inte alltid är så lämpligt om man inte har stenkoll på max/min-last.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kan ju inte dra särskilt mycket ström från regulatorn med så högomig spänningsdelare, men det kanske inte är meningen heller.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det kommer ligga en backlight på en lcd och en avr. Kan ju inte dra så himmla mycket. Ev en liten fläkt oxå. Men 22V till 12V så borde man ju ha headroom så det räcker. Kan man göra på nåt annat sätt?
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du kortsluter utgången från din spänningsdelare får du max 4.5 mA, det låter lite klent för en BL.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag måste tänka om helt här för att hitta en lösning.
Spänningen kommer ju som sagt att hoppa ganska rejält. Det kommer att tas ut upp till 5A då det är ett labbaggregat som byggs som jag hänger på en display till.
Borre

Inlägg av Borre »

Det finns ju spänningsregulatorer som klarar högre spänning än 7812, ex LM317HV. Den har visserligen justerbar utspänning men det bör ju fungera. Dock ger den ju inga 5A.

Ska du dra så mycket som 5A och använda linjär spänningsregulator eller motstånd så kommer ju förlusterna bli väldigt hög.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska du döda spänning och effekt är det bättre att använda en effekttransistor istället för motstånd. Men som Borre skrev: förlusterna kommer att bli väldigt höga. Bättre att kolla efter en ny transformator eller ett switchat nätaggregat.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nej nej. Alltså 7812an är bara för displayen och fläkten. Ska kolla på 317. Har dock ingen HV hemma. Dock så är kortet ytmonterat för utom regulatorn. Borde man inte kunna få ner spänningen utan att påverka den för mycket. Det borde gå med en lågohmig spänningsdelning. Ska räkna på effekten som drivs. Då borde man kunna ha hyffsat små motstånd (effektmässigt).
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

En liten fläkt drar väll 40mA och en BL 20mA. Så typ max 100mA effektuttag ur 7812:an.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kolla i databladet för 7812 eller någon annan 78xx så hittar du säkert hur man kopplar med en extern transistor för att öka inspänningståligheten. Kanske finns i någon "application note" också.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

En spänningsdelare med zenerdiod verkar vara det du vill ha.
Utgår ifrån maxlast 100mA.

45 - (12+3) = 30V över resistorn.
Max strömuttag 0,1A ger: 30V / 0,1A = 300 Ohm
30*0,1 = 3W, ta en på 4W så har du lite marginal.

Zenerdioden kommer att ta hela strömmen om belastningen är noll så: 15*0,1 = 1,5W.
Välj en 15V 2W zener.

Nu har jag inte tagit hänsyn till zenerdiodens minimiström eller stabbens egenförbrukning (typ 10mA) så du kanske bara får ut 80mA men du har lite att utgå ifrån.

45V är det obelastat eller nominell spänning?

Du bränner 4,5W oavsett belastning, kanske skall fundera på någon switchad lösning t.ex. Buck-omvandlare?

Psynoise>> Du tänker nog på en pass-transistor för att få ut högre ström.

Om spänningen är lägre Vin_max före regulatorn räcker det med en serieresistor för att minska effekten.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

45V är obelastat.
Dock så är detta ett specialfall. Det är ju en PSU jag bygger. Säj att man slänger på en lampa på utgången så är väll den i storleksordningen ca 10ohm eller så. Vilket innebär att all ström kommer gå igenom den, noll och inget kommer gå igenom min spänningsdelare. Eller? Jag får nog köra på en 317HV. Känns som den enklaste lösningen då allt jag byggt är perfekt monterat på fina kretskort. Vill inte förstöra bygget med massa komponenter som ligger o skräpar.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Säj att man slänger på en lampa på utgången så är väll den i storleksordningen ca 10ohm eller så. Vilket innebär att all ström kommer gå igenom den, noll och inget kommer gå igenom min spänningsdelare. Eller?"

Varför skulle det vara så?

Din nätdel i din apparat är väl mycket närmare spänningskälla än strömkälla så strömmen genom spänningsdelaren kommer inte bero på belastningen på aggregatet i någon större mån.
Skriv svar