Jag är helt ny inom området och har bestämt mig att ge mig på att bygga en ganska simpel ljudgenerator, ljudeffekt.
Jag har hittat 2 ritningar som jag vill bygga in i samma låda. Båda genererar ljud och jag vill koppla de bådas "ljud ut" till samma utgång. Misstänker att det är den enkla delen att lösa.
Jag vill även ha samma strömförsörjning till båda. De är båda tänkta till 9v i grundutförande, räcker det att driva båda om man kopplar dem på samma batteri? Kanske bättre att köra med två betterier? Eller någonslags nätanslutning?
Det kluriga är att jag vill kompletera den ena ritningen en aning. Den består av två 555 chip där det ena producerar frekvens och det andra modulation.
Jag vill lägga till ytterligare en 555-modulator, som också påverkar signalens pitch med en pulsvåg. Jag vill ha två potentiometers som styr modulationen. Den ena ska kontrollera hastigheten på vågen, den andra effekten (hur mycket den nya vågen påverkar signalen). Vi kan kalla dem "rate" och "depth".
Jag vill veta hur jag kan påverka vilka Hz som "rate" svänger med. Det ska vara relativt långsamma svängningar, 0,5Hz och uppåt mot 25 Hz som max. Möjligen kan man koppla in denna del någonstans kring P2 (P2 styr pitch)
Depth ska gå att kontrollera från noll (rak signal) till häftiga svängningar. (samma styrkor som P3 kan reglera)
Vill också veta var på ritningen jag kopplar på den nya 555an och vilka övriga kompenenter jag behöver lägga till. Gärna en ritning!
Bifogar de två ritningarna jag hittat.
Fråga om det är något ni behöver veta för att kunna hjälpa mig!
Mvh
/Erik

(EDIT: Tydliggjort detaljer)