Ljudeffektbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekss

Ljudeffektbox

Inlägg av ekss »

Hej!

Jag är helt ny inom området och har bestämt mig att ge mig på att bygga en ganska simpel ljudgenerator, ljudeffekt.
Jag har hittat 2 ritningar som jag vill bygga in i samma låda. Båda genererar ljud och jag vill koppla de bådas "ljud ut" till samma utgång. Misstänker att det är den enkla delen att lösa.

Jag vill även ha samma strömförsörjning till båda. De är båda tänkta till 9v i grundutförande, räcker det att driva båda om man kopplar dem på samma batteri? Kanske bättre att köra med två betterier? Eller någonslags nätanslutning?

Det kluriga är att jag vill kompletera den ena ritningen en aning. Den består av två 555 chip där det ena producerar frekvens och det andra modulation.
Jag vill lägga till ytterligare en 555-modulator, som också påverkar signalens pitch med en pulsvåg. Jag vill ha två potentiometers som styr modulationen. Den ena ska kontrollera hastigheten på vågen, den andra effekten (hur mycket den nya vågen påverkar signalen). Vi kan kalla dem "rate" och "depth".
Jag vill veta hur jag kan påverka vilka Hz som "rate" svänger med. Det ska vara relativt långsamma svängningar, 0,5Hz och uppåt mot 25 Hz som max. Möjligen kan man koppla in denna del någonstans kring P2 (P2 styr pitch)
Depth ska gå att kontrollera från noll (rak signal) till häftiga svängningar. (samma styrkor som P3 kan reglera)
Vill också veta var på ritningen jag kopplar på den nya 555an och vilka övriga kompenenter jag behöver lägga till. Gärna en ritning!

Bifogar de två ritningarna jag hittat.
Fråga om det är något ni behöver veta för att kunna hjälpa mig!

Mvh
/Erik

Bild
Bild

(EDIT: Tydliggjort detaljer)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ljudeffektbox

Inlägg av psynoise »

Att ändra frekvens hos en 555 via spänning är nog svårt. Leta reda på någon VCO istället.

"Båda genererar ljud och jag vill koppla de bådas "ljud ut" till samma utgång"
Antingen kopplar du ihop de två med var sitt motstånd eller via en summatorkoppling med operationsförstärkare.

"räcker det att driva båda om man kopplar dem på samma batteri?"
Det är bättre, att ha olika strömförsörjningar kan ställa till en massa problem, kanske inte så kritiskt med batteri dock.

Välkommen till forumet också!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej du psynojs, den kopplingen med 555 fungerar, har själv konstruerat något liknande. Drar man i komparatorstegen så ändrar man omslagspunkterna men man ändrar inte i strömmen som laddar kondensatorn.

Men vad är det för krets i fall 2?, går den att få tag på?

Utsignalen kan vara lite svår att få ihop då den ena relaterar till GND och den andra är öppen kollektor.

Protte
Senast redigerad av prototypen 26 januari 2009, 16:39:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

ok, jag kollade inte in schemat, men då har ju ekss det han söker i det befintliga schemat.
ekss

Inlägg av ekss »

Utmärkt!
grejen är att modulationen i scheemat är en sinus/triangelvåg (inte puls, som jag vill ha) och att jag inte har en aning om var jag kopplar på de extra komponenter som behövs.
Jag är helt oerfaren så förklara så übertydligt som möjligt.. ;)

Kretsen i ritning två är en IC 3561.

Alla delar som syns på ritningarna är beställda å på väg på posten nu. Fattas bara en lösning för gemensam strömförsörjning, gemensam ljud ut och en 555+komponenter för att modulera signalen i ritning 1.

Bifogar en ny skiss där jag förklarar lite tydligare.
-Skissen-

--------------------
Gjorde om bilden till en länk. Det är 700 pixlar i bredd som är max. INTE 1610 !!
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Här gick det fort från idé till handling

P1 modulationskontroll/frekvens
P3 kan kopplas mellan pinne 3 och 1, då får man ett "fyrkantigt ljud"
P2 ljudfrekvens
P4 Volymkontroll

3561 pinne 3 kan kopplas till en volymkontroll lika P4 sedan 2 motstånd till ett ljudslutsteg.

Strömförsörjningen ser redan fixad ut, det står 10 V för 555 kretsarna men 5-15 volt funkar.
Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Hej!
Tack för dina snabba respons, tyvärr hänger jag inte riktigt med... :humm:

Jag har bara dragit linjer mellan ström på de båda ritningarna, kan det funka så som det är ritat på min skiss?
Där du har skrivit P1, P2 osv... är det korrigering av fel i de som står på den ritning jag hittat?
Var får jag in en extra 555a? vilka fler komponenter behövs? Jag vill ha två potentiomerar mer än de som syns på ritningen, jag har märkt dessa med 5 & 6 i skissbilden.

Grymt tacksam för alla svar som leder mig närmare en lösning. :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo potentiometrarna var lite fel funktion på.
Spänningsmatningen är nog bra förutom ett streck som går in mitt i batteriet.
Extra 555? vad ska den göra?

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Är du säker att potentiometrarna är felmärkta? Killen jag fick ritningen från hade byggt apparaten själv och det var han som märkt upp funktionerna.
Vart ska det strecket till batteriet gå någonstans istället?
Den extra 555an är lite av själva huvudfrågan. Läs gärna igenom mitt första inlägg en extra gång. :wink:
Finns det någon alternativ lösning som genererar en fyrkantsvåg som modulerar pitchen på signalen från ritningen med de två 555orna så tar jag gärna emot förslag. Det är viktigt att signalen ska gå att kontrollera i effektpåverkan och hastighet med två potentiometrar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Batteriet: minus till minus i båda apparaterna och till batteriet, lika med plus.

Den extra 555 skulle ge ett fyrkantigt ljud, var det så då har jag redan givit dig en modifiering av ursprunget utan att peta dit en extra krets.
<grejen är att modulationen i scheemat är en sinus/triangelvåg (inte puls, som jag vill ha) och att jag inte har en aning om var jag kopplar på de extra komponenter som behövs.
Jag är helt oerfaren så förklara så übertydligt som möjligt.> Koppla bara om pot P3 som jag skrivit.

Om pottarna så har jag min analys av vad de gör, det har väl ingen större betydelse, du kommer att märka vad som är vad.

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Hej Protte!
Tusen tack för ditt engagemang! Minus till minus och plus till plus, bra att jag fått det bekräftt. :D
Nuförstår jag förvirringen med den extra 555an, det är nämligen så att jag vill behålla ritningen som den är, men kompletera med en extra fyrkantsvågmodulator och två extra potentiometrar till denna (utmärkta som 5 & 6 i min skiss) Därför kan jag inte koppla om P3, jag vill alltså ha en extra modulation, inte modifiera den som finns. För att modulera den första signalen med både den befintliga sinus/tri och med den extra puls. Därför behöver jag veta vad för extra grejer jag behöver införskaffa och hur jag monterar in dessa i den redan befintliga ritningen. Det borde väl gå att ta en del av ritningen + din modifiering rörande P3 och sen koppla på detta på signalen någonstans efter P4 ?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kommer att låta kakafoni med både fyr och trekant modulation med olika frekvens men du får bygga om du vill. Ett likadant modulationssteg men ta ut signalen på 3 istället, P3 kan du skippa.

Bild

denna lösning väljer endera modulationmetoden men du kan också bygga ett extra steg och ta bort omkopplaren och låta båda modulationerna gå in på pinne 5 på den andra 555

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Ja! Kakafoni ska det bli. :D
Har testat att framställa ljuden med en mjukvarusynth och kommit fram till att det här är vad jag behöver. Har du förslag på vilka värden det ska vara på pottarna?
Det ska gå att vrida ner så att effekten försvinner och vrida upp så att den blir påtaglig. Hastigheten på pulsvågen ska gå från 0.5 Hz till 25 Hz
Är den vänstra 555an på din ritning den Extra? och den högra den som sitter till höger på orginalritningen?
Eftersom effekten ska gå att vrida bort helt vill jag inte ha en omkopplare, vad är då det extra steget som behövs för att koppla in på den?

Tusen tack för ritningen, det blir så mycket enklare att hänga med när jag kan se det i bild.

Mvh
//Erik
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då bygger du en 555 :a till och tar signalen från pinne 3 med pottarna 5 och 6 som går direkt in på pinne 5 på den efterföljande 555.

Värden..... något ska du väl labba fram och vad du tycker är lagom effekt tycker ju inte jag. P5 kanske 10 K och P6 kanske 100 K eller 1 meg.
Den extra 555 behöver en pot att ställa hastigheten med också 0,5 - 25 Hz.

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Du säger att den extra 555an behöver en pot till hastigheten, vad gör då de två tidigare (5 & 6)? Jag vill bara ha 2 potar till pulsmodulationen, den ena ska ställa effektpåverkan, den andra hastigheten.

Alltså: Jag vill kunna modda signalen från första ritningen med en pulsvåg och kunna kontrollera modulationen med 2 pottar. Inget annat.
Det är väldigt förvirrande att du lägger till fler pottar än jag ber om och kommer med alternativa lösningar. Jag är ute efter en lösning på ett specifikt problem.

Varifrån ska jag plocka signalerna som du ritat går in på pinne 2 och 5?
Jag känner inte att jag har råd att köpa massa olika pottar att prova med så det vore fint om jag iaf kunde få förklarat hur jag räknar ut vad jag behöver.
Modulationen som skapas i orginalritningen, där den är sin/tri är lagom i effekt, om det kan vara till någon hjälp.
Skriv svar