Garanti på batteri? (härdsmälta i UPS)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Garanti på batteri? (härdsmälta i UPS)

Inlägg av Oskar »

Blir lite blandade frågor här.

Under mellandagarna fick jag härdsmälta i min APC UPS (Smart-ups 1000I). Var borta ett dygn hemifrån och under natten (3, 4 tiden) blev det strömavbrott så länge att batterierna laddades ur och UPSen stängde ner datorerna och sig själv. På eftermiddagen nästa dag kom jag hem och kände direkt en hemsk lukt, trodde att något brann. Lukten visade sig komma från UPSen som var ordentligt het, fick på med handskar för att få ut den. När ja började rycka sladdar så gick den dock över till batteridrift, så den verkade trots värmen fungera normalt.

Så här såg batterierna ut :(

Bild

Jag hade bytt till sprillans nya batterier (2st 12V 12Ah sitter serikopplade i UPSen) bara 8 månader innan som jag köpt från Conrad. Verkar ju som batterierna har kokat pga för hög laddström? Varför? Jäkligt surt att batterier för 1000kr gick åt fanders.

Då är frågan. Jag vill testa UPSen för att va säker på att laddelektroniken i den är OK innan jag byter batterier, hur göra?

Oddsen att få igenom garantiutbyte från Conrad?? :) Har ni erfarenhet av APC UPSer ge gärna tips på vad jag skall kolla!

/Oskar
peter555

Re: Garanti på batteri? (härdsmälta i UPS)

Inlägg av peter555 »

Det där ser läskigt ut, jag tycker det verkar som spänningen är för hög så den inte slutat ladda när batterierna var fulla.

Du kan ju prova att hänga på en rejäl konding istället för batterier och mäta spänningen, dock är det inte säkert att UPSen går igång. Annars kanske ett test med ett par bilbatterier som är lite mer oömma.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Kan man ta vad man hittar i bilbatteriväg? Det måste ju vara 24V, så enklaste är att seriekoppla två bilbatterier. Det man får tag på för att testa lär ju knappast vara samma typ, kapacitet eller ålder.

Överladdningen kan inte ha inträffat eftersom någon cell i nåt av batterierna kortslutits?

/Oskar
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan du inte provköra den utomhus och mäta spänning & ström ?, är det offline eller online ups?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan ju iofs vara ett tänkbart scenario att en cell kortslutits, när UPSen fläskar på för fullt blir det väl runt 50-75 A genom batterierna.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Garantin på batterierna kan du nog glömma tyvärr, men om UPS’en är under garanti så borde tillverkaren ersätta även batterierna. Det ser ut som de är överhettade p.g.a. extrem överladdning.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

bluint:
APCs websida kallar typen "line interactive" eftersom den tydligen reglerar variationer, men det är en offline UPS. Jo jag tror jag skall koppla in dom kokade batterierna igen och mäta lite, det låter som en bra början.

Jo, känns avlägset att man skulle få igenom en reklamation på batterierna. Funderade ändå på att skicka tillbaka dem på vinst och förlust ändå. Kostar 110 spänn. Det är ju inte bättre ställt med UPSen, den köptes begagnad på Tradera för tre år sen. Vi har sånt jäkla skitelnät här i byn så en UPS måste jag ha. Det är ju smidigt också att lampan i hallen tänds när strömmen går, så man kan rota fram tändstickorna och stearinljusen utan problem :)

/Oskar
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du bör kolla upp noga vad som gått fel innan du investerar i nya batterier!

kolla oxå att du betalt premien på brandförsäkringen! :D
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo :) Håller på att klura ihop ett system för temperaturövervakning till servern. Det blir nog en bunt DS1820 på olika ställen i huset, och en i UPSen. Blev skitskraj av den här händelsen kan jag säga. Var ju jäkligt tur att jag inte var borta nåt dygn till.

Och lukten .. har aldrig känt nåt liknande. Har varit med om del elektronik som tappat den magiska röken, men det här var det värsta i odörväg hittils. Det luktade bokstavligen skit, bränd skit .. urk :)

/Oskar
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Varm batterisyra luktar inte violer! :sick: :tumner:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Även om den var nyare skulle APC säga att du har använt fel batterier. De är väldigt noga med att det ska vara dyra orginalbatterier.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för artikelnummer på batterierna? Och exakt modellnummer på UPSen?

Mest troligt är väl att det är fel typ av batterier så dom laddats med aningen för hög spänning.

Hade det varit rätt batterier och det blivit kortslutning i en cell så borde upsen ha känt av det och börjat varna för batterifel långt innan det blev farligt - om den inte är trasig dvs.
Den ska med jämna mellanrum mäta inre resistansen i batterierna mha kort lasttest(brukar vara ca 30 sekunder med hög ström). Det upptäcker dom flesta batterifel.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo jag tycker också att det är märkligt att inte UPSen kände av det uppenbart katastrofala läget.

Modellnumret plus serienummer som står på baksidan är:
MOD = SMART-UPS 1000I NET
S/N = GS9741707836

Batteripacket i min UPS heter på APC språk RBC6, som enligt diverse batteriåterförsäljare på nätet skall vara 2x12V 12Ah. De batterier jag använde i stället var Yuasa NP 12 12.

/Oskar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt databladet skall dina batterier laddas med 2.275V per cell.
UPSen i fråga laddar med 2.33V per cell.

Inte konstigt att dom blir förstörda alltså. Rätt lösning är förstås att köpa rätt batterier. Om dom är på tok för dyra, och du vill göra ett fulhack, så finns här ett tips om hur man modifierar laddningspänningen:
http://www.diyforums.net/apc-smart-ups- ... 89777.html

Med reservation för att det inte är exakt samma schema som i din UPS, och att du kommer få förkortad drifttid på batteri pga den lägre spänningen.
Troligen har dom valt en högre spänning eftersom dom då får fler Wh ur samma antal Ah, givetvis förutsatt rätt batterikemi som klarar detta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur varma var dom där batterierna när du kom - pös det i alla ventiler ?

- ser det ut sådär så är det väldigt kraftig överladdning under lång tid, och så illa blir det inte ens om en cell havererar per 14.4V/block .

Det du skall kolla är hur mycket ström som skjuts in i batteriet när man startar från tomma batterier - en viss uppvärmning av batteriet kan ske då om man pratar om 20 - 40 ampere och mer, men är spänningen rimlig (<= 14.4 V/block) så brukar strömmen sjunka ned till 10-15 ampere inom ganska kort tid efter laddstart även om laddaren är kapabel till 100 Ampere.

i mina ögon ser det ut som att det är laddaren som har fallerat och bränt på med hög ström oavsett batterispänning.

glöm inte att testa i full laddcyckel från fulla till tomma utkörda batterier och åter till fulladdat - ditt fel kanske inte inträffar förrän din UPS/laddare är över en viss interntemperatur.

bättre UPS:s brukar ha någon sensor som klistras på batteriet och stänger av sig om det sticker iväg i tempepratur
Skriv svar