Omvandla motorns varv till V för att styra pump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ejedepalm

Omvandla motorns varv till V för att styra pump

Inlägg av ejedepalm »

Tjena

Jag har en fråga. Jag håller på att bygga bränsle system på min bil, jag har en bränsle pump som går att styra via en 0 – 5 V signal och med att styra menas hastigheten på motorn som driver pumpen. Ny eftermarknads ECU: er (motorstyrningen) har en utgång dedikerat för detta min saknar detta.

Så jag tänkte att man borde kunna ta och omvandla motorns varv till V, har sökt en del och inser att det inte finns någon direkt produkt för detta, vanligtvis så accepterar inte pumpar någon styrsignal utan då ger man de mer eller mindre ström baserat på motorns varvtal och vid höga rpm så får pumpen 12V vilket är för mycket i mitt fall. Vad tror ni vilken är den bästa lösningen för detta. Har ingen bra koll på just ”konverterare” men den information jag har fått fram tyder på att det är svårt att variabelt välja hur den ska översätta ex 1000rpm till 1 V och 2500rpm till 2 V osv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Omvandla motorns varv till V för att styra pump

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

kommer du år motoraxel rent fysiskt?
då kan man sätta på en pulsgivare på axlen och sedan ha en frekvens spänningsomvandlare

allternativt att känna av strömmen, den pulserar ett visst antal gånger per varv(hur många beror på konstruktion)
filtrera pulserna enbart och köra dom till en frekvens spänningsomvandlare

eller om man nu kan komma åt baksidan av motoraxlen kan man montera på en tacho som ger spänning ut beroende på varvtal
i princip en liten motor men annvänds som en seriöst kontrollerad generator, den metoden annvändes mycket förr på styrda motorer som feedback, kan vara svårt att få tag i bra ex nuförtiden
ejedepalm

Inlägg av ejedepalm »

Tack ska du ha

Jo jag kommer åt motorn och dess axlar, men jag tänkte att jag kunde ta signalen ifrån tändningen som de har gjort här: http://www.niksula.hut.fi/~mdobruck/sii ... tacho.html
Fast samtidigt som du säger är det kanske lättare att ta signalen ifrån axlarna, jag har givare både på vevaxeln och båda kamaxlarna (tror det är pulsgivare).

Men hur får jag den signalen till V för det som är viktigt är att kunna ändra omvandlingen så att den inte är linjär eller vad man säger t.ex. att vid 1000rpm så ger den 1V och vid 3000rpm så ger den 2V istället för 3V. (Man kan säga att över 4500rpm så ska den ge 5V men innan vill jag kunna styra den för att spara på pumpen). Kollar man länken så finns ju halva lösningen rpm kommer ut som volt och man kan kalibrera den men istället för att tända dioder så borde man väl kunna få ut det som 0 – 5V
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ganska enkelt faktisk:
Man känner av tändningen via lite filter och så pga. den extrema spänning (har mått ~600V på lågspänningssidan), detta signal matar man sedan in i en one-shot timer. Utgången från den timer filtrerar man genom ett lågpassfilter och man får då en spänning som är linjär med RPM.

Att få den att köra 0-5V är sedan bara en fråga om att ha en 5V regulator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller med exempelvis lm2907 eller motsvarande

sedan hänger jag inte med, det är väl bränslepumpens elmotor du vill ha koll på ?
eller förbränningsmotor?

som alltid, speca mera så får du troligen mera och bättre svar :D
Skriv svar