SvenW skrev:
Jämför man en modern bil med en från 1950-talet så är förbättringen tills idag 2008 högst marginell. Lite större motor. Lite bättre krockskydd. Den största innovationen är troligtvis katalysatorn. Priset för kunden är i stort sett det detsamma räknat i arbetstimmar, liksom bränsleförbrukningen.
Mjae, så illa är det ju inte, det har hänt ganska mycket på bilsidan också, även omd et givetvis inte kan jämföras med utvecklingen på elektronik, och halvledare speciellt.
Idag klarar ju en normal bil sej på under en liter bensin per mil, i extremfallen under en halvliter, på 50-talet var det nog snarare över 2 för det mesta, dagens motorer kräver dessutom kanske en tiondel (troligen mindre) av den servicen som krävdes på 50-talet, och en modern motor går UTAN vidare över 20000mil utan renovering, inte ovanligt med 30 eller 40000 också, på 50-talet var det ovanligt med öber 10k, trots all service.
Prestandan då, ja en modern bil går ofta i över 200km/h, och är ganska säker att köra så fort också om man valt en lite vassare modell (men fortfarande en familjebil), dessutom håller den för detta. ..Man tar utan vidare ut över 100hk/liter ur en standardmotor idag, det gjorde man INTE på 50-talet, långt ifrån.
Avgasreningen har också gått ENORMT mycket framåt, och det är inte katalysatorn som är den stora innovationen här utan elektronisk styrning av motorn, en modern motor klarar ofta avgaskraven utan katalysatorn, detta pga det avancerade insprutningssystemet, sen gör katalysatorn nytta ovanpå det.
Vad det gäller själva motorkonstruktionen så var väl en normal ottomotor på 50-talet kanske en radfyra i gjutjärn, trelagrad vevaxel, tvåventilsteknik med sidventiler, underliggande enkelkam, insug och utblås på samma sida, förgasare, manuell tändförställning.
Idag är väl normen en helalu radfyra, femlagrad vevaxel, fyr eller femventilers med dubbla överliggande kammar och variabla ventiltider, crossflow, insprutning, elektronisk tändning med automatisk tändförställning, överladdning.
Även om det är en ottomotor så har det hänt mycket.
krockskyddet är OFANTLIGT mycket bättre, det saknades ju helt på 50-talet.. dessutom finns det rostskydd på karossen, den är tät, du har nästan allt elmanövrerat, det finns värme, kyla, radio, helsynkroniserad växellåda..