Cray-1

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Cray-1

Inlägg av Kjelle »

Läsvärd artikel om superdatorn Cray-1

http://teknik360.idg.se/2.8229/1.203257 ... n-kanna-pa

Det kördes flera 1000 A till logikkretsarna och med dåtidens storlek på elektrolytkondensatorerna hade nog filterbanken blivit gigantisk,
därför kördes det 12 faser och likriktades :oops:
Inställning av spänningarna gjordes med vridtransformatorer och hänsyn toges till månens faser !!

Kjelle
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46943
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av TomasL »

Du hittar den tekniska handledningen till två Cray-modeller på min manualsida, ganska intressant läsning faktiskt
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av squiz3r »

Satan, ungefär 1500A drog den med hårdidkarna på (vi 110v)... :D
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Cray-1

Inlägg av Norpan »

Kanske är nåt för audiofantasterna, en klass-a dator med full ström i utgångskretsarna hela tiden. :D
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av cyr »

Kommer ihåg när den där maskinen stod i undanskymd i en korridor på ISY (på Linköpings Uni.)

Häftig konstruktion helt klart, trevligt att den står på ett mer passande ställe nu.

edit:

Hittade en gammal bild jag tagit:

Bild
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Cray-1

Inlägg av SvenW »

Notera att en Cray-1 prestandamässigt står sig slätt mot en modern PC.

Men redan på den tiden gick det en historia som jämförde elektronikens utveckling
med bilens. Transistorn är ungefär samtida med folkvagnen.
"Om bilen utvecklats i samma takt skulle bilen(1977) gått 1500 km/h, dra en cl per mil och kosta två kronor." Ungefär så gick historien. Minns tydligt hur en försäljare på Asea-Hafo drog den 1977.

Jämför man en modern bil med en från 1950-talet så är förbättringen tills idag 2008 högst marginell. Lite större motor. Lite bättre krockskydd. Den största innovationen är troligtvis katalysatorn. Priset för kunden är i stort sett det detsamma räknat i arbetstimmar, liksom bränsleförbrukningen.

Så vad har bilindustrin åstadkommet med alla de tusentals miljarder man lagt ner i utvecklingen av nya modeller genom åren? Ett antal direktörer som blivit miljardärer på att ta emot fjäsk! Det verkar vara allt denna modebranch åstadkommit.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5973
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av hcb »

Nja, fullt så illa är det inte. Bilar låg redan 1950 såpass nära naturlagarnas begränsningar att det inte kan vara tal om den storleksordningen på förbättringarna.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43249
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Cray-1

Inlägg av sodjan »

Jag var på ett studiebesök på SMHI i Norrköping under den tid då den där
maskinen stog i Reading och körde prognoser åt (bl.a) SMHI. Det vi kunde se
"live" var de VAX 9000 maskiner stog hos SMHI och som preparerade data
för Cray'en och tog imot resultatet efteråt. VAX 9000 maskinerna stog bakom
en gallergrind som enbart Digitals tekniker fick öppna och gå bakom. Detta
var under kalla kriget och ungefär sammtidigt med "containeraffären" där några
VAX 11/782 försökte smugglas via bl.a svenska hamnar till "östsidan" tillsammans
med programvara för CAD/CAM av VLSI kretsar...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36661
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av Glenn »

SvenW skrev: Jämför man en modern bil med en från 1950-talet så är förbättringen tills idag 2008 högst marginell. Lite större motor. Lite bättre krockskydd. Den största innovationen är troligtvis katalysatorn. Priset för kunden är i stort sett det detsamma räknat i arbetstimmar, liksom bränsleförbrukningen.

Mjae, så illa är det ju inte, det har hänt ganska mycket på bilsidan också, även omd et givetvis inte kan jämföras med utvecklingen på elektronik, och halvledare speciellt.

Idag klarar ju en normal bil sej på under en liter bensin per mil, i extremfallen under en halvliter, på 50-talet var det nog snarare över 2 för det mesta, dagens motorer kräver dessutom kanske en tiondel (troligen mindre) av den servicen som krävdes på 50-talet, och en modern motor går UTAN vidare över 20000mil utan renovering, inte ovanligt med 30 eller 40000 också, på 50-talet var det ovanligt med öber 10k, trots all service.

Prestandan då, ja en modern bil går ofta i över 200km/h, och är ganska säker att köra så fort också om man valt en lite vassare modell (men fortfarande en familjebil), dessutom håller den för detta. ..Man tar utan vidare ut över 100hk/liter ur en standardmotor idag, det gjorde man INTE på 50-talet, långt ifrån.

Avgasreningen har också gått ENORMT mycket framåt, och det är inte katalysatorn som är den stora innovationen här utan elektronisk styrning av motorn, en modern motor klarar ofta avgaskraven utan katalysatorn, detta pga det avancerade insprutningssystemet, sen gör katalysatorn nytta ovanpå det.

Vad det gäller själva motorkonstruktionen så var väl en normal ottomotor på 50-talet kanske en radfyra i gjutjärn, trelagrad vevaxel, tvåventilsteknik med sidventiler, underliggande enkelkam, insug och utblås på samma sida, förgasare, manuell tändförställning.

Idag är väl normen en helalu radfyra, femlagrad vevaxel, fyr eller femventilers med dubbla överliggande kammar och variabla ventiltider, crossflow, insprutning, elektronisk tändning med automatisk tändförställning, överladdning.

Även om det är en ottomotor så har det hänt mycket.

krockskyddet är OFANTLIGT mycket bättre, det saknades ju helt på 50-talet.. dessutom finns det rostskydd på karossen, den är tät, du har nästan allt elmanövrerat, det finns värme, kyla, radio, helsynkroniserad växellåda..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36661
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av Glenn »

Hmm..

"Saab använde den till hållfasthets- och aerodynamiska beräkningar under utvecklingen av flygplanet Gripen fram till 1989."

Det där ställer jag mej mycket skeptisk till, den måste ju ha varit väldigt slö redan då, och saab lär ju ha haft bra mycket snabbare grejer att använda.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Cray-1

Inlägg av Norpan »

Man får inte nån "Blue screen of death" eller "Systemet har gjort en felaktig åtgärd och kommer nu att avslutas", hela tiden heller. :roll:
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43249
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Cray-1

Inlägg av sodjan »

> den måste ju ha varit väldigt slö redan då,

Den var nog lika snabb 1989 som när den var ny... :-)

Och varför skulle de inte ha kört vidare med samma rutiner och program
som redan fungerade ? Det tar tid att skriva om allt för nya plattformar.
Dessutom så är den inte så slö som man kan tro när man bara kollar
på MIPS och frekvenser, den har väldigt speciell hårdvara för just den
typen av beräkningar som är rellevanta i t.ex hållfastighet som matris
och vektor beräkningar.

Och det fanns nog inte så många andra system som körde 130-250 MFLOPS
under 80-talet heller. Dessutom fanns detr säkert mycket programvara skrivet
i Cray's vektoriserande Fortran som fungerade bra.

En annan intressant sak med Cray-1 är att bara 61 st såldes av dom... :-)

Jag hittade en kortfattad beskrivning av arkitekturen här:
http://www.openloop.com/education/class ... ithAdd.htm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22769
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Cray-1

Inlägg av Mizzarrogh »

OFF, men nya bilar är tråkiga, grymmt tråkiga (nåja, nästan...) och inte alls på något sätt revolutionerande nydanade som några av 50-tals koncepten. :(
----------------------------

Nå, Kul att se mer under skalet där de verkligt intressanta prylarna finns, har funderat en del över den exakta konstruktionen på kylsystemet innan, men nu fick man ju se hur det var gjort. Mycket av innehållet är förvånansvärt modernt om man tänker efter. :)
Noterade också de tidiga 3D bilderna (sammansatta av en massa stillbilder) på en annan sida där (dock ej av denna dator).

Synd att inte resten finns bevarat, hade onekligen varit mycket intressant att se mer av de externa detaljerna på kylsystemet (undras om det finns bilder på kylkompressorerna någonstans :) ) och komplement datorerna.
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Cray-1

Inlägg av SvenW »

Bilar är kanske lite off-topic, men ändå...
Det finns inte, som för transistorn, en utvecklingspotential för bilar på 8-10 tiopotenser, men väl en, och den har inte utnyttjats hittils.
Enligt Christian Azar är det (lite skämtsamt men sant) kvinnornas fel,
därför att män köper häftiga bilar med stora motorer för att imponera på kvinnor, och de går på det...

När jag växte upp hade vi en Volvo PV 444 från 1951. Den drog knappt en liter per mil, gick i drygt 130 km/h och höll i 15 år på den tidens lervägar.
En modern bil är inte mycket bättre och inte heller billigare räknat i arbetstid.
Ingenjörer eller professorer, som på den tiden var relativt högavlönade, får idag lägga fler månadslöner för att köpa en motsvarande bil än på den tiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46943
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cray-1

Inlägg av TomasL »

Nja, bilar har blivit oerhört mycket billigare, på 50-talet kostade en HPD runt 5-8K enligt annonser jag sett, vilket ung motsvarade en årslön för en industriarbetare, idag kostar en bil från ca 100K, vilket motsvarar runt 1/3 årslön.
Så bilarna har sjunkit kraftigt i pris, samtidigt som de blivit ofantligt mycket bättre ur alla synpunkter.

Beträffande Crayen så slår den nog fortfarande dagens höprestandadatorer, med den typen av beräkningar den är konstruerad för.
Skriv svar