Mäta effekt
-
danielr112
Mäta effekt
Finns det några mindre kretsar för att mäta ström?
För att förklara vad jag vill ha så är principen som Plugwise. Dvs ska bygga liknande.
Letar efter ett sätt med något litet kunna mäta effekt låt oss säga upp till 2000watt.
Ska vara såpass litet att det kan integraras i ett utag eller dylikt.
Finns det någon krets/kompoinent man kan kopla in för detta eller måste man mäta med dylik tångmätare?
Någon som har en plugwise nerplockad tillochmed?
För att förklara vad jag vill ha så är principen som Plugwise. Dvs ska bygga liknande.
Letar efter ett sätt med något litet kunna mäta effekt låt oss säga upp till 2000watt.
Ska vara såpass litet att det kan integraras i ett utag eller dylikt.
Finns det någon krets/kompoinent man kan kopla in för detta eller måste man mäta med dylik tångmätare?
Någon som har en plugwise nerplockad tillochmed?
Senast redigerad av danielr112 20 januari 2009, 09:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Mäta ström
Kolla elmätartråden. Dom fungerade visst genom kopparskenor förbi 3 st halleffekts element.
Det enklaste är ju att helt enkelt ha en shunt på 0,1 ohm eller nåt. Det är så alla såna där enkla elmätare jag har öppnat har sett ut, en 1 cm trådbit bara som man mäter spänningsfallet över.
http://www.reuk.co.uk/Plugwise-Energy-M ... Saving.htm
Trådlösa reläer/elmätare med propietärt ZigBee som kommunikationslänk.
Trådlösa reläer/elmätare med propietärt ZigBee som kommunikationslänk.
-
danielr112
Givetvis mäta effekt.
Plugwise e som förra skrev en trådlös mätare. 230v AC då också.
Ska se om jag hittar den tråden.
Plugwise e som förra skrev en trådlös mätare. 230v AC då också.
Ska se om jag hittar den tråden.
-
danielr112
hmm hittar inte tråden. någon som kan peka mig i rätt riktning. (måste vara blind
)
elektronikforumet.com/forum - Insidan på Fortums elmätare (bilder)
Fasskenornas shunt (med magnetisk klipp?):

Halleffektsgivare (förmodar jag):

Fasskenornas shunt (med magnetisk klipp?):

Halleffektsgivare (förmodar jag):

-
danielr112
Re: Mäta effekt
någon med tips på färdiga/halvfärdiga lösningar?
finns det t ex kretsar som kan mäta skillnaden om jag sätter 0.5ohms motståndstråd?
Sedan till en annan sak att mäta.
Har fått nytt mätarenhet i huvudskåpet på ingående ledning. Döm av min förvåning få lysdioden blinkar 10 000ggr per kwh... Var lite mer än jag förväntat mig.
Kommer detta att funka med t ex http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp
Ska dock ringa dem och hära och se om det finns en chans att använda s0 men tvivlar starkt. Den skulle isåfall vara 100pulser per kwh
finns det t ex kretsar som kan mäta skillnaden om jag sätter 0.5ohms motståndstråd?
Sedan till en annan sak att mäta.
Har fått nytt mätarenhet i huvudskåpet på ingående ledning. Döm av min förvåning få lysdioden blinkar 10 000ggr per kwh... Var lite mer än jag förväntat mig.
Kommer detta att funka med t ex http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp
Ska dock ringa dem och hära och se om det finns en chans att använda s0 men tvivlar starkt. Den skulle isåfall vara 100pulser per kwh