Minikamera funkar ej.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NSP

Minikamera funkar ej.

Inlägg av NSP »

Hej! Jag har nyligen köpt en jätteliten svartvit CMOS kamera som jag tänkte koppla till min tv för att se vem som är utanför min dörr, men jag får inte den förbaskade kameran att fungera fast jag (tror att jag) har gjort allt rätt. Så får se om någon har nått tips åt mej.

Kamera: Microliten svartvit kameramodul. 15x15mm, 352x288pixel, 45graders bildvinkel, 380TV lines. Video ut=gul RCA, arbetsspänning 8-12volt, 2,1mm dc jack (+ i mitten) strömförbrukning <30mA. Använd regulerad spänning. Enkel att ansluta till Tv med t.ex en SCART/RCA -adapter.

TV: Sony Bravia KDL-40D3400

Nätaggregat: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=12440

Jag har testat koppla kameran till RCA ingången på tv:n, till S-VIDEO ingången med en RCA/S-VIDEO adapter och till SCART ingången med både en S-VIDEO/SCART adapter och en RCA/SCART adapter men ingenting. Nätaggregatet har jag testat och det fungerar. TV:n fungerar. Har testat alla j*vla inställningar på TV:n som finns men inte ett endaste tecken på liv. Så nu sitter jag här med två teorier, 1 kameran är sönder, 2 det går ej att koppla denna kamera till min tv. Hjälp mej någon...
peter555

Re: Minikamera funkar ej.

Inlägg av peter555 »

Det brukar aldrig vara svårt att få de där att fungera. Om du valt rätt inång på TVn så ska det funka.

Drar den rätt ström ?
NSP

Inlägg av NSP »

Jag har testat precis alla ingångar som min tv har och ingen visar bild. Jag har tänkt på det där med att mäta hur mycket den drar men den är så liten och går ej att ta isär så jag vet ej hur jag skall mäta. Jag slipper ju inte heller in med multimetern mellan kameran och nätagget..!? Jag undrar, jag undrar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ah kinaskit:)

Jag har en likadan, fast det första jag fick göra va att öppna skiten och löda om sladdarna, för de va kortslutna.... jävla barnarbetare utan känsla för kvalité!

så det är säkert nått liknande "fel"

Man får alltid vad man betalar för.... speciellt ifrån kina:P
NSP

Inlägg av NSP »

Oblivion: ajaj det låter inte bra. Hur öppnade du din utan att ha sönder den lilla skapelsen??
edit: den är nog köpt i finland från en finsk hemsida som jag har hört har rätt bra kvalitet på sina produkter, men det garanterar ju inget ändå.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

den är kinesisk, det är alla sånna :)

jag hade en liknande sån här

Bild

men det finns ju lite olika modeller, jag lyckades skruva upp min iaf
NSP

Inlägg av NSP »

Jahaa du har en sån. Jag tror vi har missuppfattat varandra. Jag har inte en sån som är maskerad till ett titthål utan jag har en sånhär:

Bild
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Samma skit! :D

Det spelar nog ingen roll om det inte är exakt samma kamera för den saken. Allting sånt tillverkas i Kina.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja det är högst troligt samma fabrik tom :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Oblivion, Kortslutna på vilket sätt?

(utsmetat lödtenn på kontakterna, lödspill på pcb, lödsmet på chipbenen, etc..)
NSP

Inlägg av NSP »

men min e ju köpt i finland, det måste väl betyda något. nämen skämt åsido. rekommenderar möjligtvis oblivion att jag skall försöka öppna kameran och kolla lödningarna?

Nu funkar kameran. 8)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

blueint:

Sladdarna som va lödda på padsen va så mycket skalade så att de låg och kortslöt mot varandra helt enkelt, fick löda loss dem och löda om så att de inte längre nuddade varandra
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

NSP: "Nu funkar kameran."

Oki.. så hur gjorde du?
Kan ju vara fler som råkar ut för samma grejj. :)
NSP

Inlägg av NSP »

Jimmy: Jaa de var inget fel på kameran alls utan det var bara jag som var dum..nä men jag hade upp kameran och märkte att det kom ingen spänning till den så jag började undersöka kontakterna och det visade sig att mittenpinnen i kamerans kontakt är 2.1mm men nätaggets kontakt hål var 2.5mm så därför funkade det inte. Ett enkelt fel som tog allt för länge att upptäcka. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det brukar faktiskt inte vara några problem att köra med 2,5mm propp och 2,1mm uttag. Det bli lite glappigare mekaniskt bara. Du har ändå en fjäder som brukar ge tillräcklig tryckkraft för att ge tillräcklig kontakt ändå. Ärligt talat så tror jag faktiskt aldrig jag har varit med om att det inte funkat på det hållet. Bra att det löste sig iallafall!
Skriv svar