Koppla gammal Bakelittelefon till com hem modem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mos85

Koppla gammal Bakelittelefon till com hem modem?

Inlägg av mos85 »

Hej, jag har inte mycket teknisk kompetens(nästan inget) och har en fråga.

Det är så att jag väldigt gärna skulle vilja kunna använda den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Bakeli ... _1947a.jpg
Alltså en Bakelittelefon årsmodell 47 tillsammans med mitt com hem abbonnemang. Står mer om Bakelittelfonerna här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakelittelefonen

Så, jag undrar om någon vänlig själ som möjligtvis vet hur/om detta är möjligt och vem man kan vända sig till i såfall.

Mvh Adam
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Koppla gammal Bakelittelefon till com hem modem?

Inlägg av Glenn »

Hur funkar comborts lösning då ? om det är en IP-telefon du ska koppla in så behöver dfu en så kallad ATA-box, som konverterar mellan IP-telefoni och analog telefoni.. frågan är dock om en sådan orkar driva en gammal bakelittelefons ringklocka, och det är väl ännu mer tveksamt om den klarar pulsval ?

Hart annars ett par cisco ataboxar liggandes om jag kan hitta dom.
bearing

Inlägg av bearing »

Kabelmodemet innehåller en telefonkontakt. Förmodligen klarar den bara tonval. En omvandlare från pulsval till tonval behövs i så fall.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

en fråga bara om dessa gamla häftiga telefoner! har en från någon stans mellan 1947- 60...men de n fungerar inte och ringa med....-det går bara att svara..... vad göra?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

nsbvzy: I ditt fall låter det som att nummerskivan är trasig. Pulsval fungerar ju fortfarande i Svenska telenätet, så att den inte går att ringa med låter ju helt klart som att den helt enkelt inte skickar ut några pulser. Kollat så ingen sladd har glappat loss?

Annars får du slå numret på klykan (jodå, det är fullt möjligt). Kom ihåg bara att siffran ett har två pulser, siffran två har tre pulser, o.s.v :) Gamla telefonkiosker kunde man ringa från utan pengar, om man kunde slå nummret på klykan. Det enda som hände i telefonen när man stoppade i pengar var nämligen att nummerskivan/knappsatsen kopplades in.
mos85

Inlägg av mos85 »

Tack för alla svar!

Så en omvandlare från pulsval till tonval är det enda jag behöver? Eller behöver jag en ATA-box också då?
Var får man tag i det?

Glenn, är det möjligt att köpa en atabox av dig om jag behöver den vill säga?

Blir allt lättare om jag köper en dialogtelefon?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

IP-telefoni dosor fungerar normalt inte med gammla pulsval-telefoner. Tvekar starkt på om de orkar driva ringklockan med.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har kört 2 dialog och en trådlös mot ett ADSL modem. Det funkade men det gick inte att ringa ut med dialogerna. Pulsval funkade inte.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

För att kunna ringa ut med nummerskivorna så kan man ju bygga en enkel pulsval->DTMF-omkodare med en liten µCU och lite kringkretsar. Ringklocka kan man ju antingen köra en extern, eller så kopplar man ur orginalklockan och monterar in en elektronisk istället. Det kanske till och med går att simulera orginalljudet om man använder en ljudlagringskrets? :)
mos85

Inlägg av mos85 »

Jag fattar inte mycket av det ni säger, Walle, vet du var man kan få detta gjort?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

En pulsval till DTMF-omkodare gör om pulssignalerna till DTMF-toner som ATA-boxen förstår. Jag vet inte om det finns några färdiga sådana kretsar att köpa, men det är inte så komplicerat att bygga för någon som kan lite om elektronik. Det finns många här på forumet som skulle kunna bygga en, vad det skulle kosta kan jag dock inte sia om. Men det kan nog dra iväg lite tyvärr..folk tenderar till att vilja ha betalt för sitt arbete, och det går ju åt några timmar.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Koppla den gamla telefonen i parallell med en modern telefon, försök att ringa polaren med den gamla.
Funkar det inte så ring med den nya, lyft luren på den gamla när han svarat så du vet om det funkar att prata i den.
Om det funkar så be honom ringa upp efter att du lagt på, så vet du om ringklockan funkar.

Om vi förutsätter att det går att prata (svårt att tro annat).

Rinklockan ersätter du med ett ringsignalrelä, en transformator och en mekanisk ringklocka.

För att ringa använder du nummersändare, alltså en liten batteridriven box med tangentbord som genererar DTMFtoner (du kanske får besöka loppmarknade för att hitta en) :wink: .
mos85

Inlägg av mos85 »

Låter som en plan Tony, problemet är att jag inte vet hur man parallell kopllar den med en modern telefon :)

Vet du vart man skulle kunna vända sig för att få det gjort?
Du är inte lite sugen? ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det finns ett väldigt enkelt sätt att paralellkoppla telefoner utan att klippa/koppla sladdar.

Bygla helt enkelt över med gem! Ta två stycken gem och linda runt de inringade "stiften".

Bild

Dom två högra stiften skall altså kortslutas mot varandra, och de två vänstra kortsluts mot varandra. Tryck sedan in sladden i ett telejack som inte ligger sist i slingan. Det är viktigt, annars funkar det inte. Koppla in den andra telefonen i ett telejack som ligger senare i slingan.

Nu är telefonerna parallellkopplade.
mos85

Inlägg av mos85 »

Har inte 2 telejack:) Känns som ett svårt projekt det här:)
Skriv svar