Hej, jag kar köpt några kondensatorer (5*3300µF 350V) och vill parallell koppla dem och driva en coilgun.
Men hur styr jag dom?
SCR?
TRIAC?
Kontaktor?
En enkel knapp?
Kontaktorer(ca 100A) kan jag få gratis men kommer dem "svetsa" fast sig själva?
Skulle det funka att parallell koppla kontaktorer eller kommer den som slår först få all stryk?
Hur styra 16500µF 350V kondensator?
-
victor_passe
-
Mindmapper
Re: Hur styra 16500µF 350V kondensator?
Skulle väl vara läge att testa kanske! Du förstör ju inget om de svetsar fast (förutom kontaktorn då).
Parallellkoppling bättrar ej situationen utan det är som du säger, först tar den största smällen.
SCR är inte dumt heller. Så länge du inte vill styra längden på urladdningen.
Lyckas du få ur 100A så trycker du in ca 30kW i spolen under just det ögonblicket.
Parallellkoppling bättrar ej situationen utan det är som du säger, först tar den största smällen.
SCR är inte dumt heller. Så länge du inte vill styra längden på urladdningen.
Lyckas du få ur 100A så trycker du in ca 30kW i spolen under just det ögonblicket.
Du ska tydligen kunna kontrollera pulslängden med SCR genom att göra så här: http://www.coilgun.ru/v_switch.htm
V-switchen på den länken är ju smart! Jag tycker dock han beskriver funktionen lite dåligt/slarvigt.
När den andra SCRen öppnas så lyfter den spänningen i Y-punkten till en nivå som ligger högre än den kvarvarande spänningen i den vänstra kondensatorn = den vänstra SCRen stryper.
Den här metoden lär ju dock inte fungera om man vill bygga en flerstegs coilgun med en kondensatorbank. Då lär man få ladda kondensator nummer två till en spänningsnivå som ligger högre än första kondensatorns när den är fullt uppladdad. Dessutom lär man behöva en "avstängsningskondensator" och SCR per steg.
När den andra SCRen öppnas så lyfter den spänningen i Y-punkten till en nivå som ligger högre än den kvarvarande spänningen i den vänstra kondensatorn = den vänstra SCRen stryper.
Den här metoden lär ju dock inte fungera om man vill bygga en flerstegs coilgun med en kondensatorbank. Då lär man få ladda kondensator nummer två till en spänningsnivå som ligger högre än första kondensatorns när den är fullt uppladdad. Dessutom lär man behöva en "avstängsningskondensator" och SCR per steg.
V-Switchen låter kanon!
Det räcker väl med en mindre Tyristor till avstängningen eller? Borde ju göra det...
Det räcker väl med en mindre Tyristor till avstängningen eller? Borde ju göra det...
Peakströmmässigt behöver den vara större men bara en kort stund, eftersom den "tar över" strömmen och lite till från huvudtyristorn för att stänga den.
Var förr en vanlig koppling i tyristorstyrningar för eltruckar.
Var förr en vanlig koppling i tyristorstyrningar för eltruckar.