:?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
:?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
Jag är total nybörjare på det här med permanenta elektronikbyggen. Visst, jag har de teoretiska kunskaperna (lite rostiga men i alla fall) och ett praktiskt handlag, men jag saknar de där praktiska tipen och tricksen.
Nu har jag köpt detta labbkort av epoxy med lödlack ( http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-324-99 ) som jag behöver dela på, min färdiga krets ska sitta i en låda där endast en fyrkant av kortets övre hörn får plats.
Hur gör jag?
Nu har jag köpt detta labbkort av epoxy med lödlack ( http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-324-99 ) som jag behöver dela på, min färdiga krets ska sitta i en låda där endast en fyrkant av kortets övre hörn får plats.
Hur gör jag?
Re: :?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
Jag brukar kapa med dremel. Inte helt lätt på frihand, men det går. Det gäller att man håller fast kortet mot en stadig yta, och har bra stöd för handen som håller dremeln. Trots det "hugger" det ibland, så man måste ha koll så man inte har något finger eller så i "huggriktningen". En vän till mig kapade sig rejält i fingret på det sättet.
Vilken tur att jag har en dremel liggandes 
Den som spar... ingen plats kvar har!
Tack

Den som spar... ingen plats kvar har!
Tack
- jonnorberg
Elfa har en kretskortsgiljotin. Kostar multum. Nån som vet ifall det finns nån billig nån annan stans?
Visserligen en gammal tråd men frågan har behandlats tidigare.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=bryta
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=bryta
jag skär med en vass kniv (typ mattkniv) på båda sidorna ett par gånger och bryter sen av det.. detta funkar dock kasst på glasfiberkort.
-
Oftast använder jag bågfil. Ett tricks kan vara att putsa efter i en bandslip, om man skulle missa lite och inte blir nöjd.
Man brukar ganska snabbt lära sig att har man kopparsidan upp så trycker man inte loss kopparn. Den kan annars bli frasig när man sågar (klipper).
Edit: Måste tillägga att jag skruvar fast det mot labbänken med en träbit och en tving innan jag sågar. Utan att göra så måste man fixera bågfilen och föra kortet fram och tillbaka över bågfilsbladet istället för tvärt om.
Man brukar ganska snabbt lära sig att har man kopparsidan upp så trycker man inte loss kopparn. Den kan annars bli frasig när man sågar (klipper).
Edit: Måste tillägga att jag skruvar fast det mot labbänken med en träbit och en tving innan jag sågar. Utan att göra så måste man fixera bågfilen och föra kortet fram och tillbaka över bågfilsbladet istället för tvärt om.
Senast redigerad av Mindmapper 17 januari 2009, 10:44:04, redigerad totalt 1 gång.
Lägg kortat på en hyfsat skarp bordskant, med en hålrad på kanten. Håll kortet med en hand på bordet och slå av med den andra. Det är i alla fall det snabbaste sättet, och det enda jag testat.
Du kan ju alltid köpa en sån där pappersgiljontin/sax för nån hundring eller två hos kjell/CO.
De funkar hyffsat att kapa laminat med.
De funkar hyffsat att kapa laminat med.
Är det någon som har provat att använda sig av Dremels cirkelsågstillsats? Det står att den är avsedd för kapning av laminat, men jag är osäker på om de syftar på epoxylaminat eller typ parkettgolv...
- ElectricMan
- Kontakt:
Helt klart golv som åsyftas! Kretskortslaminat är en alldeles för liten marknad för att vara relevant i det här sammanhanget.
Vill man grovkapa fungerar vinkelslipen utmärkt
Luktar dock lite bränt men vad gör väl det.
Dremeln eller kopia därav med kapskiva fungerar också bra men skyddsbrillor är ett måste då skivorna smäller närsomhelst!

Dremeln eller kopia därav med kapskiva fungerar också bra men skyddsbrillor är ett måste då skivorna smäller närsomhelst!
vass bänkmonterad plåtsax funkar bra men desto slöare den blir desto mera frasar den klippytan
börjar bli dags för en ny i garaget, men den har hållt i över tio år och då med massa annan plåtkapning
börjar bli dags för en ny i garaget, men den har hållt i över tio år och då med massa annan plåtkapning