:?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
:?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
Jag är total nybörjare på det här med permanenta elektronikbyggen. Visst, jag har de teoretiska kunskaperna (lite rostiga men i alla fall) och ett praktiskt handlag, men jag saknar de där praktiska tipen och tricksen.
Nu har jag köpt detta labbkort av epoxy med lödlack ( http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-324-99 ) som jag behöver dela på, min färdiga krets ska sitta i en låda där endast en fyrkant av kortets övre hörn får plats.
Hur gör jag?
Nu har jag köpt detta labbkort av epoxy med lödlack ( http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-324-99 ) som jag behöver dela på, min färdiga krets ska sitta i en låda där endast en fyrkant av kortets övre hörn får plats.
Hur gör jag?
Re: :?: Hur delar jag lättast på ett labbkort (epoxy)?!
Jag brukar kapa med dremel. Inte helt lätt på frihand, men det går. Det gäller att man håller fast kortet mot en stadig yta, och har bra stöd för handen som håller dremeln. Trots det "hugger" det ibland, så man måste ha koll så man inte har något finger eller så i "huggriktningen". En vän till mig kapade sig rejält i fingret på det sättet.
Vilken tur att jag har en dremel liggandes 
Den som spar... ingen plats kvar har!
Tack

Den som spar... ingen plats kvar har!
Tack
- jonnorberg
Elfa har en kretskortsgiljotin. Kostar multum. Nån som vet ifall det finns nån billig nån annan stans?
Visserligen en gammal tråd men frågan har behandlats tidigare.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=bryta
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=bryta
jag skär med en vass kniv (typ mattkniv) på båda sidorna ett par gånger och bryter sen av det.. detta funkar dock kasst på glasfiberkort.
-
Oftast använder jag bågfil. Ett tricks kan vara att putsa efter i en bandslip, om man skulle missa lite och inte blir nöjd.