Problem att programmera Atmega128 med ISP, vad är fel?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Problem att programmera Atmega128 med ISP, vad är fel?

Inlägg av gunne »

Jag håller på med ett projekt där jag kopplar massa grejjer till en Atmega128. Bland annat GPS-modul, SD-kort m.m. Jag har haft min Atmega128 i sockeln på STK501 (expansion till STK500) och kopplat grejjerna till den med sladdar och programmerat. Det har funkat bra.

Nu har jag etsat och lött ihop ett kort med alla grejjer på. Jag har satt dit en ISP-kontakt men jag får inte kontakt med kretsen nu :(. Jag har nyligen gjort ett annat kort med en Attiny861 och det funkar att programmera med ISP så jag vet att programmeraren funkar.

Allt gick snabbt och smidigt när jag lödde dit kretsen så den borde inte vara värmedödad. Jag har sporadiskt haft ESD-armband på mig men slarvat lite med det. Jag har "pipit" alla pinnar så att jag vet att de har kontakt med banorna och inte är kortslutna.

Jag har dragit Atmegans reset hög med 100k och ISPns reset är kopplad närmare Atmegan. STKt borde väl kunna dra reset låg?

Jag har även testat att löda bort kristallen eftersom kretsen är programmerad att ha intern oscillator. Hjälpte inte. Strömförsörjningen är kollad och den ger 5V som den ska.

Några förslag på felsökning? :humm:

Så här är allt kopplat:
Klicka för PDF
Bild

Och kretskortet ser ut så här:
Bild
Mindmapper

Re: Problem att programmera Atmega128 med ISP, vad är fel?

Inlägg av Mindmapper »

Tycker spänningsdelning på MOSI och SCK kan ställa till det, har aldrig sett något sådant tidigare.
Normalt brukar Atmel rekommendera 10 k pull up på reset. Men 100k borde väl duga. Problemet brukar vara att man har för liten resistor så att ISP inte klarar att reseta. Hur har du kopplat reset från ISP?

Hittade ISP kontakten. Mysko inkoppling. Är van att den ska gå till MOSI, MISI etc.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Atmega128 är lite speciell, vanligt att göra fel och ta fel pinnar som programmeringspinnar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bara lie nyfiken...
Varför är det vanligare att ta fel på just den modellen ?
Är det fel i datablad (och liknande) ?
Eller skiljer den sig från "AVR-standard" ?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Den skiljer sig från "avr standard", där nästan alla andra chip använder MOSI, MISO och SCK.
Det är bara de stora chippen som har flyttat runt ISP pinnarna.

t.ex. så har atmega1281 och atmega128 i TQFP64 på andra ställen.
atmega1281 i TQFP100 har dessa på rätt ställe igen.

edit: la till lite information
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

A, p-sis. Det skall vara PE0 och PE1 istället för MISO och MOSI. Det framgår inte speciellt tydligt så jag kan förstå om man gör fel på det, men nu har jag ju kopplat åtminstone det rätt...

Spänningsdelningen är för att SCK går vidare till en GPS som vill ha 3,3V. SCK-signalen från STKt borde väl klara att dra atmegans SCK trots spänningsdelningen? Jag kan testa att löda bort spänningsdelningsmotståndet imorgon och se om det hjälper.

Några andra tips?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Inga problem med drivningen, antar att 128 kan driva 20mA som andra AVR. Jag trodde först att du använde spänningsdelningen till ISP signalerna. Sedan hittade jag ISP-kontakten.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du har inte Vcc(+3v3/+5v) på ISP pin2, varför inte det?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag vet inte, gammal vana antagligen. Alla grejjer jag har byggt har jag drivit med separat matning när jag har programmerat dem av nån anledning. Jag kan ju visserligen löda dit en liten ledare för jag har VCC aldeles i närheten av den ISP-kontakten. Men det skall ju inte göra nån skillnad.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, om det brukar funka utan så e nog inte det ditt problem, vissa ISP programmerare behöver spänning så jag tänkte att det kanske kunde vara det.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

hmmm... Kan det vara så att jag har vänt på MOSI och MISO? Jag har ju dragit MOSI till PE0 och MISO till PE1 istället för tvärt om! :doh:

Testar att bygla lite så får vi se... _håller tummarna_

Edit: JAA! Succé! :whoho:

Skönt att det var ett så enkelt fel. Fan va klantig man är ibland... Tack för hjälpen alla. Även om jag kom på det själv så hjälper det mycket att bara diskutera saken med andra så att man börjar tänka i andra banor och dubbelkollar saker som man är säker på.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Bra att det löste sig!

Visst är det så att det ofta hjälper att förklara för någon annan. På något sätt så inser man saker som man inte gjort tidigare. :D
Skriv svar