Hej,
Min gammla Kenwood förstärkare uppför sig lite konstigt. Ljudet är betydligt sämre ur ena högtalaren, jag har rådfrågat lite hos en kunnig HiFi-säljare. Han tror det beror på slutstegdelens kondensatorer, vilket låter rätt rimmligt eftersom den har ett par år på nacken men spelar otroligt bra därav är jag villig att reperara den.
Min fråga är då till er; vilken är slutstegsdelen? Dem inringade kondensatorerna är dem jag själv tror?
Och vad är det som ut som voltregulatorer till vänster om kodningarna?
Senast redigerad av asbus 14 januari 2009, 08:55:48, redigerad totalt 2 gånger.
Vad en säljare säger skulle jag ta med en riktigt stor nypa salt. Är det däremot en servicetekniker med erfarenhet av denna eller liknande förstärkare så skall Du lyssna noga.
Utan att veta mera är det mycket svårt att säga vad som kan vara fel. Antar att Du saknar instrument (läs oscilloskop) och då är det mycket svårare att hitta ett sådant här fel.
Komponenterna Du beskriver som "spänningsregulatorliknande" är sluttransistorena.
Slutsteget är dessa transistorer och komponenterna där omkring. Kan Du se någon skada på kondensatorerna, som att flikarna på ovansidan har spruckit upp eller att den ser uppsvälld ut. Alternativt att den svällt på undersidan.
Hur uppkom felet, blev det så helt plötsligt, eller kom det efterhand och blir värre hela tiden?
På vilket sätt låter det sämre? T.ex. skräller det i topparna på ljudet, eller blir där distortion som märks mest när Du spelar lågt? Är ljudstyrkan generellt annorlunda på den sida där det låter illa?
Du har väl provat att växla högtalarna och även att växla ingångarna för att konstatera så det verkligen är förstärkaren?
Senast redigerad av Marta 13 januari 2009, 21:16:04, redigerad totalt 1 gång.
Låter som att det skulle kunna vara ett rimligt antagande, men det är så klart inte nån garanti att det är just en konding. Slutsteget ser ju ut att vara uppdelat för varje kanal, så att det räcker troligtvis att du håller felsökandet till den kanal som är trasig. Nu är det ju iofs svårt att tolka vad "låter sämre" innebär. Men även om man visste det så skulle det vara svårt att svara på rak arm vad som är fel. Det kan ju även vara så att felet inte ligger i effeksteget utan kanske i signalvägen innan det eller kanske i nätdelen. Svårt att säga. Det första man kan göra är att kolla efter brända komponenter, svullna elektrolyter och dåliga lödningar. Det bästa vore ju så klart om du kunde få tag på en servicemanual till den.
Tackar för informationen. Gubben litar jag rakt av på då jag har hört mycket gott om han. Tror defenitivt han har alla kor i hagen.
Ljudet är aningen försämrat, specielt i högra högtalaren. Man hör markant skillnad på kvalitén. Felet har krypit fram med tiden.
Inga elektrolyter är svullna vad jag kan se!
Skulle någon kunna reda upp lite för mig vilken kondensatorer som tillhör vad? Dem röda inringade är alltså sluttransitorerna, och varför är där tre kondensatorer till varje?
Som jag sa tidigare så hör man en markant skillnad i ljudkvalitén än hur det var ett tag tillbaka.
Om vi koncentrerar oss på kodningarna. Vilka går till vad? Dessa skall bytas i vilket fall som helst. Råvaror nästan Känns som att deras liv börjar rulla på sista varven så lika bra att lägga dom hundra lapparna på det.
Men som sagt, vilka kond. går till vad?
De små lytingar Du ringat in hör definitivt till slutsteget, men jag är inte alls så säker på att dessa är felet.
Ett planlöst bytande av komponenter är aldrig rätt väg att gå, Du måste felsöka problemet först och *veta* vad det är som har gått sönder eller degraderats på något sätt.
Kostar dessa små kondingar Du ringat in en hundralapp så byt inköpsställe ASAP!
De stora med någon sorts plastsak över är antagligen nätdelens filterkondigar och vore dessa degraderade så det märktes så skulle Du höra brum.
Har Du stora lytingar på något annat ställe i förstärkaren så är de ovan nämnda stora lytingarna troligen utgångskondingar. Det användes i en del konstruktioner som matades med enkel spänning. I så fall, om felet är kondingar, är dessa de troligaste att vara orsaken.
Du nämnde inte om Du prövat att växla högtalare eller att växla ingångar. Lyssna även med lurar om Du har sådana.
Marta skrev:De små lytingar Du ringat in hör definitivt till slutsteget, men jag är inte alls så säker på att dessa är felet.
Ett planlöst bytande av komponenter är aldrig rätt väg att gå, Du måste felsöka problemet först och *veta* vad det är som har gått sönder eller degraderats på något sätt.
Kostar dessa små kondingar Du ringat in en hundralapp så byt inköpsställe ASAP!
De stora med någon sorts plastsak över är antagligen nätdelens filterkondigar och vore dessa degraderade så det märktes så skulle Du höra brum.
Har Du stora lytingar på något annat ställe i förstärkaren så är de ovan nämnda stora lytingarna troligen utgångskondingar. Det användes i en del konstruktioner som matades med enkel spänning. I så fall, om felet är kondingar, är dessa de troligaste att vara orsaken.
Du nämnde inte om Du prövat att växla högtalare eller att växla ingångar. Lyssna även med lurar om Du har sådana.
Nej jag har faktiskt inte provat växla högtalarna på ingångarna än. Lurar har jag tyvärr inte tillgång till.
Självfallat kostar inte dom små kond. 100kr, jag syftade mer på samtliga kondensatorer i hela lådan kanske man kan komma över för någon hundralapp.
EDIT: Har ringat in en sak på bilden ovan. "Saken" sticker upp och där ser ut att sitta några transistorer? Vad är detta för del? Ser att där sitter en del mindre kodningar också...
Måste också passa på o fråga varför där är 3 kond. till varje sluttrissa?
Där är de kondingar som behövs. För att ge sluttrissorna rätta arbetspunkter och att stabilisera det för temperaturvariationer krävs det en del motstånd och annat. En del av dessa finns där kondingar tvärs över för att leda förbi signalen. Leta reda på ett schema på helst denna förstärkare. Annars ett annat för att rent generellt lära Dig hur sådant här brukar vara uppbyggt.
Du har uppenbart inte de kunskaper som krävs för att klara av en felsökning. Chansen att laga något är minimal, risken att förvärra situationen är stor. Korten i sådana här saker är dessutom inte av sådär värst hög kvalitet. Detta är pertinaxkort och de får foliesläpp enormt lätt när det lödas på dem. Speciellt om lödaren saknar rutin.
Marta skrev:Det som sticker upp är förförstärkardelen.
Där är de kondingar som behövs. För att ge sluttrissorna rätta arbetspunkter och att stabilisera det för temperaturvariationer krävs det en del motstånd och annat. En del av dessa finns där kondingar tvärs över för att leda förbi signalen. Leta reda på ett schema på helst denna förstärkare. Annars ett annat för att rent generellt lära Dig hur sådant här brukar vara uppbyggt.
Du har uppenbart inte de kunskaper som krävs för att klara av en felsökning. Chansen att laga något är minimal, risken att förvärra situationen är stor. Korten i sådana här saker är dessutom inte av sådär värst hög kvalitet. Detta är pertinaxkort och de får foliesläpp enormt lätt när det lödas på dem. Speciellt om lödaren saknar rutin.
Nu blir jag lite tveksam på hur jag ska göra. Enligt gubben i affären var det inga större problem sålänge man kan hantera en lödkolv samt kan hålla reda på + respektive -.
Aja får nog läsa på lite mer, ska se om jag kan hitta ett schema.
Är Du erfaren med att löda så är det inga problem att byta kondingarna. Vad är det för kolv Du har? Den skall helst ha temperaturreglering. Annars är det lätt att den blir alldeles för varm och då släpper det mycket snabbt. Dessutom behövs det en tennsug eller i varje fall lödfläta för att löda loss dem och få rent så de nya kan monteras.
Sedan är frågan om det kommer att bli resultat av arbetet. Är den inte felsökt så kan det mycket väl visa sig att det är ogjort arbete. De där små kondingarna brukar inte vara felbenägna, men utan att ha felsökt är det dessvärre omöjligt att säga något säkert.
Kolla och motionera alla omkopplare och pottar, speciellt dom som du aldrig använder... - är det väldigt sprakigt och glapptedenser även efter ordentlig motion (flera 100-tals omslag/vridande) så kanske du måste hjälpa till med lämplig kontaktspray, men kom ihåg, när man väl börja använda kontaktspray så får man förmodligen göra om det med 2-3 års intervall i framtiden...
Har den utgångsrelä som kopplar in högtalaren några sekunder efter påslag så är den också högaligen misstänkt - om problemet försvinner när du spelar högt (höga stötströmmar som mictrosvetsar kontakterna) ), men kommer 'glappet/disten' tillbaka vid avstängning och uppvärmning slumpmässigt efter strömpåslag nästa gång så är det troligen relät som bråkar.
Byt också plats på högtalaranslutningarna och se om felet följer bytet eller stannar kvar på samma högtalare - om den stannar kvar på samma högtalare så är problemet inte längre förstärkaren...
prova att mata in signalen via olika lineingångar, prova olika ljudkällor också så att det inte är skräp som matas in - och se om problemet är lika i alla lägen - även RCA-kontakter och telepluggar kan glappa med tiden och få oxiderad yta - oxidationer på omkopplare och kontaktkroppar kan ge svårdefinierbart distad ljud och oftast bara på en kanal i början...
Sådana saker kolla man _innan_ man öppnar och börja gå in och löda i förstärkaren - felsökning före och under reparation är A och O - annars vet du inte vad du skall byta/reparera