Riktigt avstängning av batterilös laptop?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Riktigt avstängning av batterilös laptop?
Jobbar med min fotoram och har funderat en del på hur man löser smidigt av/påslag.
Förutsättningarna är följande:
En gammal laptop på 233MHz, 32 megabyte internminne, 800Gb hårddisk. Inget batteri, ingen CD/DVD, ingen möjlighet att starta från USB.
Som operativsystem är Debian installerat.
För att slå på datorn behöver powerknappen tryckas in, det räcker inte att ansluta nätadaptern. Detta vill jag styra med mitt Nexasystem. Den första tanken var att bygga en PIC-baserad Nexa-mottagare som sköter knapptryckandet. Detta skulle fungera bra för både av- och påslag, nackdelen är att laddaren ständigt kommer att vara ansluten till vägguttaget och dra ström.
En bättre idé är att använda en vanlig Nexamottagare som slår på strömmen till laddaren. Man skulle då kunna ha en enkel krets som trycker ned startknappen kort efter påslag. Avstängningen däremot blir värre, att bryta strömmen tvärt lär hårddisken inte att gilla. Det bästa hade varit ett batteri till datorn som kunde hålla datorn igång under nedstängningen, men var hitta batteri till en tio år gammal dator till ett rimligt pris? Läste dessutom att 3djeparts Thinkpadbatterier har en tendens att explodera...
Skaffa en CD att ladda systemet från kanske?
DRBL/Etherboot? Låter krångligt när det enbart finns trådlöst nätverk.
Ett system som laddas in i interminnet? Räcker 32Mb för det?
Förutsättningarna är följande:
En gammal laptop på 233MHz, 32 megabyte internminne, 800Gb hårddisk. Inget batteri, ingen CD/DVD, ingen möjlighet att starta från USB.
Som operativsystem är Debian installerat.
För att slå på datorn behöver powerknappen tryckas in, det räcker inte att ansluta nätadaptern. Detta vill jag styra med mitt Nexasystem. Den första tanken var att bygga en PIC-baserad Nexa-mottagare som sköter knapptryckandet. Detta skulle fungera bra för både av- och påslag, nackdelen är att laddaren ständigt kommer att vara ansluten till vägguttaget och dra ström.
En bättre idé är att använda en vanlig Nexamottagare som slår på strömmen till laddaren. Man skulle då kunna ha en enkel krets som trycker ned startknappen kort efter påslag. Avstängningen däremot blir värre, att bryta strömmen tvärt lär hårddisken inte att gilla. Det bästa hade varit ett batteri till datorn som kunde hålla datorn igång under nedstängningen, men var hitta batteri till en tio år gammal dator till ett rimligt pris? Läste dessutom att 3djeparts Thinkpadbatterier har en tendens att explodera...
Skaffa en CD att ladda systemet från kanske?
DRBL/Etherboot? Låter krångligt när det enbart finns trådlöst nätverk.
Ett system som laddas in i interminnet? Räcker 32Mb för det?
-
Re: Riktigt avstängning av batterilös laptop?
Du kan väll löda bort knappen och löda dit 2kablar som du drar till relät på nexa mottagaren.
För det är ett relä i dem som inte är dimmer bara va?
För det är ett relä i dem som inte är dimmer bara va?
bara en dum tanke, en del gamla ups hadde serieporten som avstängning från ups'en, finns det några drivrutiner för sådanna ups'er i debian?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
victor: Visst kan man det, men då kan relät bara trycka på knappen. Problemet med att laddaren är inkopplad hela tiden och drar ström i onödan finns kvar.
grym: Jo såna drivrutiner finns, likaså en UPS med dåliga batterier och serieport. Men känns lite overkill med en UPS bara för detta...
grym: Jo såna drivrutiner finns, likaså en UPS med dåliga batterier och serieport. Men känns lite overkill med en UPS bara för detta...
Jag undrar om inte grym menade att använda en simulerad UPS-signal för nedstängning av datorn.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mhm? Skicka en simulerad UPS-signal in i serieporten på datorn? Det blir ju samma effekt som att trycka på knappen.
nej, är det rätt gjort ska det vara som en riktigt avstängning
Använd flera kondensatorer som "batteri".
För att stänga av/på lutar det väl snart åt en liten MCU som sköter det med tanke på komplexiteten?, från kommando prompten kan man annars ge kommandot "halt -p" för att stänga ner datorn automatiskt utan problem med fs eller hdd.
För att stänga av/på lutar det väl snart åt en liten MCU som sköter det med tanke på komplexiteten?, från kommando prompten kan man annars ge kommandot "halt -p" för att stänga ner datorn automatiskt utan problem med fs eller hdd.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo så långt har jag kommit, det kanske inte var tydligt. Ett tryck på knappen på datorn stänger ned den korrekt. Om man bygger en PIC-krets som styrs av Nexafjärren så kan denna Pic sköta knapptryckandet, man kan då i princip slå av och på datorn korrekt med fjärrkontrollen.
Problemet är att jag vill koppla bort laddaren när fotoramen är avstängd. En tanke är då att sköta detta med en vanlig Nexamottagare, och låta Pic-kretsen trycka på knappen kort efter att strömmen slås på.
När man sedan trycker Off på Nexafjärren bryts strömmen direkt, och datorn får inte ström nog att hinna stänga ned korrekt även om Pic-kretsen trycker på knappen som initierar avstängningen.
Ett batteri i datorn skulle som nämndes tidigare lösa problemet.
En kondensatorbank har jag funderat på, men frågan är om den inte måste vara väldigt stor för att hålla strömmen de kanske 20 sekunder avstängningen tar?
Problemet är att jag vill koppla bort laddaren när fotoramen är avstängd. En tanke är då att sköta detta med en vanlig Nexamottagare, och låta Pic-kretsen trycka på knappen kort efter att strömmen slås på.
När man sedan trycker Off på Nexafjärren bryts strömmen direkt, och datorn får inte ström nog att hinna stänga ned korrekt även om Pic-kretsen trycker på knappen som initierar avstängningen.
Ett batteri i datorn skulle som nämndes tidigare lösa problemet.
En kondensatorbank har jag funderat på, men frågan är om den inte måste vara väldigt stor för att hålla strömmen de kanske 20 sekunder avstängningen tar?
Sätt reläet under kontroll från MCUn. Kräver lite modifikation iofs.
Dvs Nexa fjärrstyrningen skickar signal till MCUn som i sin tur styr relät och "power" knappen.
Dvs Nexa fjärrstyrningen skickar signal till MCUn som i sin tur styr relät och "power" knappen.
- prototypen
Låt nexansgrejen styra PIC processorn som drar ett relä till strömmen och sedan trycker på on.
när nexansgrejen slår av trycker PIC på OFF väntar och släpper relät.
Blir lite tårta på tårta men OK.
Protte
när nexansgrejen slår av trycker PIC på OFF väntar och släpper relät.
Blir lite tårta på tårta men OK.
Protte
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det var en tanke jag fick nu i kväll... Men hur ska Pic'en få ström efter att den släppt relät?
Montera den i Nexamottagaren och mata den med den spänning som används av elektroniken i Nexamottagaren? Hmm det borde funka om man använder en isolerande optokopplare för att trycka på knappen...
Montera den i Nexamottagaren och mata den med den spänning som används av elektroniken i Nexamottagaren? Hmm det borde funka om man använder en isolerande optokopplare för att trycka på knappen...
Om du inte behöver skriva till disken kan du mounta den som readonly, då ser jag inte hur det ska kunna ta skada av strömbortfall.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det där har jag börjat utforska lite det oxå... (har jag gjort nått annat idag? Jodå
)
Det är ju en möjlighet förstås, det ska inte finnas någon anledning att skriva till disken eg. Det är swap-fil, systemloggar, temp-filer som skrivs normalt?
En annan tanke är att en Nexamottagare också har en standby-förbrukning. Skulle det löna verkligen löna sig förbrukningsmässigt att använda en Nexa istället för att låta laddaren sitta direkt i väggen?

Det är ju en möjlighet förstås, det ska inte finnas någon anledning att skriva till disken eg. Det är swap-fil, systemloggar, temp-filer som skrivs normalt?
En annan tanke är att en Nexamottagare också har en standby-förbrukning. Skulle det löna verkligen löna sig förbrukningsmässigt att använda en Nexa istället för att låta laddaren sitta direkt i väggen?