Kretsschema till Mascot-agg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fräsen

Kretsschema till Mascot-agg

Inlägg av Fräsen »

Har ett jävla agg som vägrar att fungera, trots att jag bytt ut trissan som small. Jag tror att det kan ha flygit inte lite ström i PWM-kretsen som dött ut. Jobbigt att felsöka när man inte har schema på skiten.

Har letat på nätet men hittar inget... Modellen heter 9623 och på själva kretskortet står det TK-0169.

Skulle ju kunna prova att byta ut pwm kretsen men det känns inte värt när jag betalade 24:- plus frakt för den. Hexfeten kostade bara den 15:- :evil:

Så om nån har något arkiv hemma eller vet var det kan vara värt att söka så skulle jag bli tacksam.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Kretsschema till Mascot-agg

Inlägg av Andy »

Schema på dem är inte lätt att hitta. Är den helt tyst? Har du kollat överspännings skydd för kortslutna komponenter? Har du kollat dioder och kondensatorer i switch steget?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"överspännings skydd för kortslutna komponenter" Vad menar du med det?

När jag drar igång den så hörs ett typiskt switchtjut från högspänningsdelen. Men någon ström kommer det inte. Bytte säkringen som brann och switchtransistorn som lämnade rök. Jag har "okulärbesktat" den och det ser inte ut som några passiva komponenter har pajjat, möjligen kan någon diod till gaten ha poxat. Kvar finns bara en op-amp och själva pwm-kretsen i halvledarväg.
peter555

Inlägg av peter555 »

När jag tittade som hastigast så har den PFC, är det samma krets som styr både omvandlare och PFC ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det enklaste är väl att leta rätt på ett datablad på styrkretsen (arna) och kolla om kretsen får vad den behöver för att göra vad den ska.
Hittar du rätt datablad har du fö nästan ett färdigt schema på din omvandlare.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tjuter den så kolla sekundärsidan - brukar finnas en zenerdiod som blir kortis på många aggregat. Likriktaren på utgången skulle också kunna vara suspekt.
Skriv svar