floodpannlampa för ridning och annat mörkerarbete Cree XR-E

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

floodpannlampa för ridning och annat mörkerarbete Cree XR-E

Inlägg av AndLi »

För att slippa konkurera om sambons Silva L1 pannlampa tänkte jag bygga mig en egen :)

Tanken var att sätta två cree XR-E Q5 ( eller R2 om de kommer in i lager)

Som optik hade jag tänkt dessa
Vill ju ha en ljusbild som mer påminner om vanligt halvljus än en liten punkt som far runt när man vrider på huvudet.

En teori var att ha en tredje diod med en spotoptik i mitten, men frågan är om det är värt det.
Det finns ju färdigamoduler för det

Tänkte driva det hela med en sånhär per diod.
Ska enligt uppgift klara 3.6 - 8.4V in och ge 3.7V 1000mA ut. Siffrorna verkar dock inte helt säkra...
Hopplöst att hitta bland DX drivare, den tekniska specen är ju sällan direkt klar heller, men billiga :)

Matningen hade jag tänkt ta från 18650 Lithium batteri (2500mAh).
Tanken var att seriekoppla två för att kunna utnyttja kapaciteten ner till 2.4V. (De borde då ligga mellan 8.4V til 4.8V innan skyddskretsarna löser ut)

Man skulle också kunna tänka sig att varje drivare/diod får varsitt batteripaket. Eller så gör man ett stort med parallelkopplade celler.

Kvarstår är då en lämplig laddare och hållare för batterierna. Men de finns säkert nånstans på siten, ska bara lära mig hitta där.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: floodpannlampa för ridning och annat mörkerarbete Cree XR-E

Inlägg av Meduza »

Den där optiken från Dealextreme är inte att hänga i julgranen när det gäller effektivitet...

Det är såna här linser du ska ha för det du är ute efter:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=580

Jag skulle kört på Q5orna i stället för att vänta, skillnaden är såpass liten och man vet inte vilken color bin dom kommer få in.
WG som Q5orna ska ha är en helt ok färg iaf, även om jag personligen föredrar antingen WH eller WC beroende på vad jag ska ha dom till.
Skriv svar