T: Svarva aluminium
T: Svarva aluminium
Jag är på jakt efter en tamper (eller kaffepress) till min espressobryggare. Nu har jag en lite udda storlek på filtret och då blir det svindyrt med en färdig. Frågan är då om någon som har tillgång till svarv och material kan svarva till en dylik till ett rimligare pris?
Det viktiga är att diametern på basplattan är 51 mm.
Har du möjlighet att svarva? Skicka gärna ett PM med förslag på pris.
Formen ska vara liknande detta:
Stor bild
Det viktiga är att diametern på basplattan är 51 mm.
Har du möjlighet att svarva? Skicka gärna ett PM med förslag på pris.
Formen ska vara liknande detta:
Stor bild
Senast redigerad av lgrfbs 28 januari 2009, 19:15:06, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Har gjort om en stor bild till en länk.
Anledning: Har gjort om en stor bild till en länk.
-
Re: T: Svarva aluminium
Bara för ordningens skull, är du säker på 51,0mm?
51mm är ju lite avrundat 2 tum eller mera exakt 50,8mm.
51mm är ju lite avrundat 2 tum eller mera exakt 50,8mm.
Bild förminskad...
Hundra säker är jag inte, saknar skjutmått. Men med hjälp av papper och pi så fick jag att den nog snarare är 51.5 mm. Då passar 51 mm bra. Dessutom verkar de flesta filter vara jämna mm.
Svindyrt, ja 5-600 kostar en färdig i handeln, jag tycker nog att 2-250 är mer lagom.
Ett alternativ också är att någon med svarv bara gör själva basen och sen gör ett gängat hål i mitten så snidar jag ihop ett träskaft själv.

Hundra säker är jag inte, saknar skjutmått. Men med hjälp av papper och pi så fick jag att den nog snarare är 51.5 mm. Då passar 51 mm bra. Dessutom verkar de flesta filter vara jämna mm.
Svindyrt, ja 5-600 kostar en färdig i handeln, jag tycker nog att 2-250 är mer lagom.
Ett alternativ också är att någon med svarv bara gör själva basen och sen gör ett gängat hål i mitten så snidar jag ihop ett träskaft själv.

Nu har jag hittat ett skjutmått. 51.5 mm mäter korgen invändigt, alltså är 51 mm helt rätt!
Det finns nog billigare ställen än Ironbill men om man skulle göra en solid version (den utan träskaft) skulle bara materialet gå på >150 kr (Nu hade Ironbill bara 50 mm max diameter) så ett träskaft är billigare materialmässigt, men mer arbete med infästning etc.
Någon som vet om var man kan få tag på aluminium billigt?
Någon som vet om var man kan få tag på aluminium billigt?
Hmm, ja det är ju inte helt billigt med aluminium.
Finns det kanske någon bra plast som passar till detta? Det får ju gärna vara lite vikt i.. Kanske t.o.m. är någon som sitter på en bit "hardwood" (vad heter det på svenska?) som också skulle funka.
Fast aluminium är ju snäppet snyggare. Dock sätter jag nog funktion främst.
Finns det kanske någon bra plast som passar till detta? Det får ju gärna vara lite vikt i.. Kanske t.o.m. är någon som sitter på en bit "hardwood" (vad heter det på svenska?) som också skulle funka.
Fast aluminium är ju snäppet snyggare. Dock sätter jag nog funktion främst.
Hardwood kallas väl de flesta hårda lövträslag.
Annars så är ju ebenholtz och pockenholtz ganska hårda.
Rosenträ är ganska snyggt åxå.
Annars så är ju ebenholtz och pockenholtz ganska hårda.
Rosenträ är ganska snyggt åxå.
skiter det sig så kan nog jag fixa det där, jag har en gammal skrotsvarv jag kan svarva i. börja med att fixa övriga måtten så ska jag se om jag hittar nån lämplig alubit i gömmorna.
Måste så stor del av den bestå av metall? Går det inte att göra den av trä, och "sko" den med en cirkulär metallskiva just på pressytan?
Korp> Läs några rader upp så ser du: "Ett alternativ också är att någon med svarv bara gör själva basen och sen gör ett gängat hål i mitten så snidar jag ihop ett träskaft själv.
"
"
Reglerna säger *bredd* på 700, inte *höjd*.swirve skrev:Bild förminskad...

Fräsen, jodå det såg jag, men min tanke var att göra det ännu enklare. Det kanske räcker med en cirkulär bit metallplåt.
Näe, nu tänker du fel... Har man en ordentlig kaffemaskin så är det viktigt med både smak och känsla. Känsla får man genom snygg design och påkostat material. Det är inte samma sak att bara ha en tunn plåtbit på ett trähandtag, då kan man lika bra göra den helt i trä... Man vill känna tyngden i handen när man tar i den, precis samma sak som när man greppar volymratten på "tung HiFi", det ska inte vara plastrattar på audioifil apparatur