Mäta spänningsfall?
Mäta spänningsfall?
Hej
Jag undrar om man kan mäta spänningsfallet på en kabel (30m POE) även vid transformatorn i början på sträckan,
eller måste jag ut till slutet?
Jag undrar om man kan mäta spänningsfallet på en kabel (30m POE) även vid transformatorn i början på sträckan,
eller måste jag ut till slutet?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Mäta spänningsfall?
Det är väl i slutet som spänningsfallet uppträder?
Spänningsfallet är ju U=R*I
Och vid början av kabeln är ju R = 0
Men förtydliga din fråga lite
Trafo (20v-3.3v)->10-50m nätverkskabel matning på 2par->AccesspunktSwech skrev:Det är väl i slutet som spänningsfallet uppträder?
Jag börjar med att mata låg spänning och höjer tills jag får rätt nivå på en olastad AP.
Jag har flera AP med olika kabellängd. Acesspunkterna sitter mycket besvärligt till och jag undrar därför om det går att mäta spänningsfallet i början av kabeln då fixar jag detta själv och enkelt. Måste jag ut till slutet behöver vi vara två, en som vrider och en som mäter. Sen när jag vet vad som är rätt utmatning behöver jag sätta någon form av motstånd på en ombyggd PSU som skall mata 5 AP på fem olika utgångar. Detta skall väl då gå att räkna ut med ohms lag, men där är jag inte än.
-
Mindmapper
Genom att använda två trådar extra kan du mäta spänningsfallet i andra ändan. Dessa två trådar kopplar du in där du vill mäta och drar tillbaka till där du har transformatorn. Eftersom ingen ström (annan än mätströmmen, förhoppningsvis försumbar) flyter i trådarna får du inget spänningsfall i dessa.
Mindmapper skrev:Genom att använda två trådar extra kan du mäta spänningsfallet i andra ändan. Dessa två trådar kopplar du in där du vill mäta och drar tillbaka till där du har transformatorn. Eftersom ingen ström (annan än mätströmmen, förhoppningsvis försumbar) flyter i trådarna får du inget spänningsfall i dessa.
Det där tänkte jag inte på! Eftersom det redan är paralellkopplat i andra ändan kan jag bryta upp ett par vid transformatorn och mäta där. Jag behöver inte köra på dubbla par det som händer är ju bara att spänningsfallet blir större men det kan väl knappast vara något problem (antar den okunnige).
Tack för era svar. Är det möjligen någon som kan hjälpa mig med formeln för att räkna ut vilket motstånd jag skall sätta in?
-
Mindmapper
Det är så liten area att du behöver allt i area du kan få. Den lär väl förbruka en del ström antar jag? Bränner du upp för mycket i kabeln blir den bara varm och spänningsfallet ökar och .......
Trafon är uppmärkt 5v 2A.Mindmapper skrev:Det är så liten area att du behöver allt i area du kan få. Den lär väl förbruka en del ström antar jag? Bränner du upp för mycket i kabeln blir den bara varm och spänningsfallet ökar och .......
Han skriver ju att han mäter med olastad AP.... det innebär ju att han inte har något spänningsfall?
Spänningsfall uppstår ju på grund av STRÖMMEN genom ledaren. Ingen ström, inget spänningsfall.
Spänningsfall uppstår ju på grund av STRÖMMEN genom ledaren. Ingen ström, inget spänningsfall.
Vid riktig PoE används SMPS för att kompenesera för sådant här. Alternativt kan man höja spänningen och använda en 7805 eller liknande.
-
Mindmapper
Bara användandet av 5V tyder på att AP'n inte är avsedd att använda poe överhuvudtaget. Att mata högre och sedan staba vid AP'n är en lösning. Frågan är vad som sitter inne i AP'n. Min erfarenhet av såna här lösningar är att det blir mycket krångel i längden.
-
limpan4all
Jag tvivlar mycket starkt på att du kan driva en AP på det sättet som du tror.
Jag har konstruerat med PoE och om din AP drar under 100mA på 3,3V så kan du ju prova annars "lägg ned" och gör det riktigt istället.
CAT5 kabel är "specad" max 350mA vid fri förläggning men så högt skulle jag aldrig gå (ca 0,1 Ohm per meter och ledare).
Dubbla ledare och 50 meter ger 50*2*0,1/2 dvs ca 5 Ohm vid 500mA så ger det 2,5V spänningsfall.
Om aggregatets spänning sätts 6,3V (för att vid maxlast ge 3,3V till AP) och lasten varierar mellan säg 200mA och 600mA så kommer spänningen variera mellan 3,3V och 5,3V varvid AP släpper ut röken och dör!
SMPS använd aldrig för att kompensera för spänningsfall, det är en tämligen analog lösning det hela vid korrekt konstruerad PoE.
Om du hittar SMPS lösningar för kompensering så omfattas dom absolut inte av PoE standarden...
Jag har konstruerat med PoE och om din AP drar under 100mA på 3,3V så kan du ju prova annars "lägg ned" och gör det riktigt istället.
CAT5 kabel är "specad" max 350mA vid fri förläggning men så högt skulle jag aldrig gå (ca 0,1 Ohm per meter och ledare).
Dubbla ledare och 50 meter ger 50*2*0,1/2 dvs ca 5 Ohm vid 500mA så ger det 2,5V spänningsfall.
Om aggregatets spänning sätts 6,3V (för att vid maxlast ge 3,3V till AP) och lasten varierar mellan säg 200mA och 600mA så kommer spänningen variera mellan 3,3V och 5,3V varvid AP släpper ut röken och dör!
SMPS använd aldrig för att kompensera för spänningsfall, det är en tämligen analog lösning det hela vid korrekt konstruerad PoE.
Om du hittar SMPS lösningar för kompensering så omfattas dom absolut inte av PoE standarden...
-
limpan4all
Här kan ni hämta IEEE802.3af som PoE standarden heter på riktigt.
http://standards.ieee.org/getieee802/802.3.html
Eller läsa populärversionen på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
PoE är ett stort skit att konstruera till, det går men är rätt jobbigt och blir ganska dyrt, väggvårtor är mycket billiga i jämförelse.
http://standards.ieee.org/getieee802/802.3.html
Eller läsa populärversionen på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
PoE är ett stort skit att konstruera till, det går men är rätt jobbigt och blir ganska dyrt, väggvårtor är mycket billiga i jämförelse.
Hej
Tack för era svar, har tänkt och kommit fram till följande slutsats, om jag tolkat er rätt:
Jag hjälper till på en liten camping med begränsad ekonomi och därmed budget för wlan, de måste själva klara att enkelt hantera AP vid driftstörningar(ström av/på).
Jag har två typer av AP som inte karar aktiv POE, Linksys wrt-54GL och Buffalo whr-G54 (3.3v). Linksys (5v) kan matas med upp till 24volt och switchar själv ner spänningen och Buffalon ryker vid väldigt små spänningsökningar tror den klarar max 5volt. Jag valde Buffalo för fast installation pga att jag hade befintliga antenner med sma. Linksys har dubbla TNC och det behövs därför adatper och ytterligare en antenn med ökade kostnader (har inte riktigt förstått vad som händer om man låter en antenn vara kvar i miljöbox och en större utanför på ca 3m koax).
Jag valde av dessa två anledningar att bygga med Buffalon och tänkte fixa POE i ett andra steg dvs nu och sätta UPS i ett tredje. DD-wrt som jag kör i AP visade sig ha en inställning som tillåter reset vilket jag satt till kl 0300 dagligen, detta minskar behovet av att kunna rycka strömmen vid driftstopp, men undantar det inte.
Summan av detta är att jag sannolikt skulle byggt med Linksys istället för Buffalo för att kunna bygga passiv POE. Buffalon kommer inte att klara detta vid hög belastning på långa sträckor, möjligen på korta, pga spänningsfallet. Det är lite sent att backa så jag får helt enkelt bygga på balanserat från PSU (kanske kan fungera) eller köpa kit för 500kr med injector och splitter som matar 48v upp till 100m och tar ner det till 3.3v. Det slutar nog med samma kostnad antar jag, har 4st AP som behöver POE.
Följande förbrukning har jag fått fram:
Linksys WRT54GL v1.1 DD-WRT
1 mW - Power consumption - 234mA
10 mW - Power consumption - 241mA
28 mW - Power consumption - 251mA
48 mW - Power consumption - 241mA
96 mW - Power consumption - 242mA
128 mW - Power consumption - 236mA
148 mW - Power consumption - 258mA
198 mW - Power consumption - 332mA
220 mW - Power consumption - 305mA
251 mW - Power consumption - 307mA
Buffalo WHR-G54S DD-WRT
1mW – Power consumption – 836mA
10mW – Power consumption – 848mA
28mW – Power consumption – 847mA
48mW - Power consumption – 880mA
96mW - Power consumption – 849mA
128mW - Power consumption – 854mA
148mW - Power consumption – 870mA
198mW - Power consumption – 903mA
220mW - Power consumption – 859mA
251mW - Power consumption – 868mA
Har jag resonerat rätt?
Tack för era svar, har tänkt och kommit fram till följande slutsats, om jag tolkat er rätt:
Jag hjälper till på en liten camping med begränsad ekonomi och därmed budget för wlan, de måste själva klara att enkelt hantera AP vid driftstörningar(ström av/på).
Jag har två typer av AP som inte karar aktiv POE, Linksys wrt-54GL och Buffalo whr-G54 (3.3v). Linksys (5v) kan matas med upp till 24volt och switchar själv ner spänningen och Buffalon ryker vid väldigt små spänningsökningar tror den klarar max 5volt. Jag valde Buffalo för fast installation pga att jag hade befintliga antenner med sma. Linksys har dubbla TNC och det behövs därför adatper och ytterligare en antenn med ökade kostnader (har inte riktigt förstått vad som händer om man låter en antenn vara kvar i miljöbox och en större utanför på ca 3m koax).
Jag valde av dessa två anledningar att bygga med Buffalon och tänkte fixa POE i ett andra steg dvs nu och sätta UPS i ett tredje. DD-wrt som jag kör i AP visade sig ha en inställning som tillåter reset vilket jag satt till kl 0300 dagligen, detta minskar behovet av att kunna rycka strömmen vid driftstopp, men undantar det inte.
Summan av detta är att jag sannolikt skulle byggt med Linksys istället för Buffalo för att kunna bygga passiv POE. Buffalon kommer inte att klara detta vid hög belastning på långa sträckor, möjligen på korta, pga spänningsfallet. Det är lite sent att backa så jag får helt enkelt bygga på balanserat från PSU (kanske kan fungera) eller köpa kit för 500kr med injector och splitter som matar 48v upp till 100m och tar ner det till 3.3v. Det slutar nog med samma kostnad antar jag, har 4st AP som behöver POE.
Följande förbrukning har jag fått fram:
Linksys WRT54GL v1.1 DD-WRT
1 mW - Power consumption - 234mA
10 mW - Power consumption - 241mA
28 mW - Power consumption - 251mA
48 mW - Power consumption - 241mA
96 mW - Power consumption - 242mA
128 mW - Power consumption - 236mA
148 mW - Power consumption - 258mA
198 mW - Power consumption - 332mA
220 mW - Power consumption - 305mA
251 mW - Power consumption - 307mA