Pannlampa med SSC P7
Pannlampa med SSC P7
Hej!
Jag har bestämt mig för att bygga om min nuvarande pannlampa från en 5W halogen lampa till en SSC P7 bin C eller D. Hade tänkt att använda mig av 4st 18650 batterier för att få någorlunda bra batteritid. Batterierna och drivaren placeras på bakhuvudet.
Vilken drivare är bäst? Vill att den ska ha så hög verkningsgrad som möjligt och gärna inte vara större än 3*3*2cm.
Räcker en processorkylare till en gammal 233mHz för att kyla P7:an? Jag hade då tänkt att motera lysdioden (med star-platta) direkt på kylaren, som kommer att sitta fast på min panna.
Är detta möjligt med en budget på 500kr? Det som kommer att behöva köpas är lysdiod, batterier och drivare, resten har jag.
MVH Tobias
Jag har bestämt mig för att bygga om min nuvarande pannlampa från en 5W halogen lampa till en SSC P7 bin C eller D. Hade tänkt att använda mig av 4st 18650 batterier för att få någorlunda bra batteritid. Batterierna och drivaren placeras på bakhuvudet.
Vilken drivare är bäst? Vill att den ska ha så hög verkningsgrad som möjligt och gärna inte vara större än 3*3*2cm.
Räcker en processorkylare till en gammal 233mHz för att kyla P7:an? Jag hade då tänkt att motera lysdioden (med star-platta) direkt på kylaren, som kommer att sitta fast på min panna.
Är detta möjligt med en budget på 500kr? Det som kommer att behöva köpas är lysdiod, batterier och drivare, resten har jag.
MVH Tobias
Re: Pannlampa med SSC P7
Mja, en budget på 500 är lite i tajtaste laget, men visst kan det gå...
Det största problemet är den höga strömmen som en P7 vill ha vilket begränsar valet av drivers rätt enormt,
dom flesta drivers är byggda för strömmar under 1,5A och inte 2.8A som P7 vill ha som max.
Kvar finns egentligen linjärreglerade lösningar (inte så effektiva) och switchade (finns väldigt få och dom är dyra)
Bäst är nog den drivern som snart kommer ut från Taskled, HipFlex:
http://www.taskled.com/hipflex.html
Lär dock kosta runt 390kr + frakt och moms vilket hoppar över din budget redan på den punkten...
Jag skulle tro att om du ska klara dig inom budget är det detta du ska köpa och sen parallellkoppla 18650-batterierna:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721 - 18.45USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886 två av dessa drivers parallellkopplade - 17.83USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 två av dessa, så du får 4st 18650-celler. - 10USD*2
Då klarar du dig under din budget, du får dock ingen möjlighet till nivåreglering och inte världens bästa drivare, men det fungerar.
Vill fortfarande klara dig under budget men ha nivåreglering det kan du köpa denna kombination istället, lite mer koppling inblandad:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721 - 18.45USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886 två av dessa drivers parallellkopplade - 16.58USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6190 och en sån här driver parallellt, koppla sedan ihop pwm-pinnen från det här kortet till dom andra korten. - 3.19USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 två av dessa, så du får 4st 18650-celler. - 10USD*2
Bättre än så får du inte för den pengen du vill lägga, skulle säga att du får lägga det dubbla om du ska ha en bättre lösning,
bra 18650-celler kostar ~12$/st och en bra driver går på uppemot 40-50$, plus en lysdiod för över 20$... det blir fort en hel del pengar...
Om kylningen räcker med din kylare, kanske det, beror på modell, men det är bara att prova
Det största problemet är den höga strömmen som en P7 vill ha vilket begränsar valet av drivers rätt enormt,
dom flesta drivers är byggda för strömmar under 1,5A och inte 2.8A som P7 vill ha som max.
Kvar finns egentligen linjärreglerade lösningar (inte så effektiva) och switchade (finns väldigt få och dom är dyra)
Bäst är nog den drivern som snart kommer ut från Taskled, HipFlex:
http://www.taskled.com/hipflex.html
Lär dock kosta runt 390kr + frakt och moms vilket hoppar över din budget redan på den punkten...
Jag skulle tro att om du ska klara dig inom budget är det detta du ska köpa och sen parallellkoppla 18650-batterierna:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721 - 18.45USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886 två av dessa drivers parallellkopplade - 17.83USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 två av dessa, så du får 4st 18650-celler. - 10USD*2
Då klarar du dig under din budget, du får dock ingen möjlighet till nivåreglering och inte världens bästa drivare, men det fungerar.
Vill fortfarande klara dig under budget men ha nivåreglering det kan du köpa denna kombination istället, lite mer koppling inblandad:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721 - 18.45USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886 två av dessa drivers parallellkopplade - 16.58USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6190 och en sån här driver parallellt, koppla sedan ihop pwm-pinnen från det här kortet till dom andra korten. - 3.19USD
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 två av dessa, så du får 4st 18650-celler. - 10USD*2
Bättre än så får du inte för den pengen du vill lägga, skulle säga att du får lägga det dubbla om du ska ha en bättre lösning,
bra 18650-celler kostar ~12$/st och en bra driver går på uppemot 40-50$, plus en lysdiod för över 20$... det blir fort en hel del pengar...
Om kylningen räcker med din kylare, kanske det, beror på modell, men det är bara att prova

Re: Pannlampa med SSC P7
Oj! Tack så hjärtligt för ett utmärkt svar!
Tänkte just fråga om man kunde koppla två drivare prallellt, vilket man tydligen kunde!
Jag surfade runt lite på cpf:s forum och fann en snubbe som säljer en drivare för P7:an:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=201981
Han säger att den har över 85% verkningsgrad, vilket jag antar får räknas som bra. Bättre eller sämre än de du länkade till? Någon effekt-reglering behöver jag inte ha!
Batterierna och P7:an du länkade till tror jag blir bra!
Kylaren ser ut så här:

och är ca 5*5cm. Jag hade dock inte tänkt att använda någon fläkt. Vilket jag inte tror behövs då lampan kommer att användas mest då det är mörkt ute och därmed kallt...
Tänkte just fråga om man kunde koppla två drivare prallellt, vilket man tydligen kunde!
Jag surfade runt lite på cpf:s forum och fann en snubbe som säljer en drivare för P7:an:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=201981
Han säger att den har över 85% verkningsgrad, vilket jag antar får räknas som bra. Bättre eller sämre än de du länkade till? Någon effekt-reglering behöver jag inte ha!
Batterierna och P7:an du länkade till tror jag blir bra!
Kylaren ser ut så här:

och är ca 5*5cm. Jag hade dock inte tänkt att använda någon fläkt. Vilket jag inte tror behövs då lampan kommer att användas mest då det är mörkt ute och därmed kallt...
Re: Pannlampa med SSC P7
Den drivern kan nog fungera utmärkt med seriekopplade batterier.
MEN: den är spänningsreglerad och inte strömreglerad, så du får ta och skruva lite och mäta innan du hamnar på rätt strömnivå,
på drivern från DX så får du rätt ström från början (men kan bara använda parallellkopplade batterier och dom är inte switchade).
Dessutom är den dyrare än någon av dom andra alternativet med sina 23EUR (~$31.5).
Troligtvis kommer effektiviteten på en linjärreglerad lösning ligga runt 80+% eftersom att in och utspänning är såpass nära varandra,
så effektiviteten på dom två lösningarna är nog rätt lika varandra.
Om man kan koppla två drivare parallellt, ja det beror på vilken typ av drivare det är, den jag länkade till fungerar utmärkt på det sättet,
medans vissa andra drivare får totalt spatt om man kopplar dom så och fungerar inte alls, och vissa andra tom dör av det...
Den Kylaren borde räcka.
MEN: den är spänningsreglerad och inte strömreglerad, så du får ta och skruva lite och mäta innan du hamnar på rätt strömnivå,
på drivern från DX så får du rätt ström från början (men kan bara använda parallellkopplade batterier och dom är inte switchade).
Dessutom är den dyrare än någon av dom andra alternativet med sina 23EUR (~$31.5).
Troligtvis kommer effektiviteten på en linjärreglerad lösning ligga runt 80+% eftersom att in och utspänning är såpass nära varandra,
så effektiviteten på dom två lösningarna är nog rätt lika varandra.
Om man kan koppla två drivare parallellt, ja det beror på vilken typ av drivare det är, den jag länkade till fungerar utmärkt på det sättet,
medans vissa andra drivare får totalt spatt om man kopplar dom så och fungerar inte alls, och vissa andra tom dör av det...
Den Kylaren borde räcka.
Re: Pannlampa med SSC P7
Lustigt, satt just och funderade på att paralellkoppla de drivarna till P7an! Då vet jag att det funkar i alla fall...
En tanke: Om man får en P7:a med framspänningsfall på 3,7V så kan man väl gott tänka sig att den inte får sina 2,8A (kanske tom betydligt mindre) när Li-ion-cellen börjar smyga sig ner mot 3,5V?
MVH
/Tottish
En tanke: Om man får en P7:a med framspänningsfall på 3,7V så kan man väl gott tänka sig att den inte får sina 2,8A (kanske tom betydligt mindre) när Li-ion-cellen börjar smyga sig ner mot 3,5V?
MVH
/Tottish
Re: Pannlampa med SSC P7
Absolut kan man råka ut för det, så det är bara att hålla tummarna för att man får en med hyfsat låg vF eller köpa från en källa som speccar vF.
Tex från Litemania här:
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... p?t=183633
"P7 Emitter [CSW0I] : 20 US$ each" + frakt 7$
Dock bara en emitter där, inte en star.
Vill man vara säker på att det fungerar bra med linjärreglerade drivers så ska man hålla sig på xSxxI binnade P7-or.
Kom på att den här drivern också finns:
http://www.kaidomain.com/ProductDetails ... uctId=1866
Tex från Litemania här:
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... p?t=183633
"P7 Emitter [CSW0I] : 20 US$ each" + frakt 7$
Dock bara en emitter där, inte en star.
Vill man vara säker på att det fungerar bra med linjärreglerade drivers så ska man hålla sig på xSxxI binnade P7-or.
Kom på att den här drivern också finns:
http://www.kaidomain.com/ProductDetails ... uctId=1866
Re: Pannlampa med SSC P7
Det är som om du läser mina tankar! Tänkte precis föreslå den drivaren, men har läst att den kan sluta att fungera efter en viss tid.. Det är ju inget man vill råka ut för precis! Vilken tror du är bäst den eller den kompinationen av drivare som du föreslog ovan?
Tack återigen för utmärkt svar!
Tack återigen för utmärkt svar!
Re: Pannlampa med SSC P7
Vill du inte råka ut för plötslig svärta när som helst efter sista 'varningen' så skall du undvika LiIon-batterier över huvud taget och bara köra på primärbatterier!
Skyddskretsarna är abrupta när det gäller LiIon, även om jag kör min P2D på uppladdningsbar LiIon (med CR123 med skyddskrets) så har jag alltid med mig en primär CR123 att ta till när det blir plötsligt mörkt.
detta är nackdelen man får ta när man håller på med LiIon-batterier oavsett slag, man får köpa detta och har tidsbudget beroende på ljusstyrka eller så får man välja en annan batterikemi som tål att 'mjölkas'
Skyddskretsarna är abrupta när det gäller LiIon, även om jag kör min P2D på uppladdningsbar LiIon (med CR123 med skyddskrets) så har jag alltid med mig en primär CR123 att ta till när det blir plötsligt mörkt.
detta är nackdelen man får ta när man håller på med LiIon-batterier oavsett slag, man får köpa detta och har tidsbudget beroende på ljusstyrka eller så får man välja en annan batterikemi som tål att 'mjölkas'
Re: Pannlampa med SSC P7
I fråga om att vara robusta och hålla är drivarna jag föreslog först rätt svårslagna, folk har tom lyckats driva dom så hårt att kretsarna har smält loss sig själva från kretskortet men överlevt och fungerat efter en tillbakalödning, dessutom så iom att det är 8st separata driverchip på korten så är det rätt liten chans att alla skulle lägga av...
Kaidomains drivare har det som sagt varit vissa problem med för en del med att den dör, medans den för andra håller perfekt, lite lotto alltså.
Kaidomains drivare har det som sagt varit vissa problem med för en del med att den dör, medans den för andra håller perfekt, lite lotto alltså.
Re: Pannlampa med SSC P7
Oj, det var ord över min kunskap! Kan du förklara lite mer vad du menar med "plötslig svärta när som helst efter sista 'varningen'" och vad är primärbatterier? Varför är LiIon-batterierna dåliga? Vilka rekomenderar du istället?xxargs skrev:Vill du inte råka ut för plötslig svärta när som helst efter sista 'varningen' så skall du undvika LiIon-batterier över huvud taget och bara köra på primärbatterier!
Skyddskretsarna är abrupta när det gäller LiIon, även om jag kör min P2D på uppladdningsbar LiIon (med CR123 med skyddskrets) så har jag alltid med mig en primär CR123 att ta till när det blir plötsligt mörkt.
detta är nackdelen man får ta när man håller på med LiIon-batterier oavsett slag, man får köpa detta och har tidsbudget beroende på ljusstyrka eller så får man välja en annan batterikemi som tål att 'mjölkas'
Tack för svar alla!
Re: Pannlampa med SSC P7
Vet inte hur korrekt specen är på DX's Cree MC-E men den skall ju i alla fall ha lägre Vf än P7an. Värt att överväga om man vill driva med en cell.
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish
Re: Pannlampa med SSC P7
Skyddskretsen som sitter i LiIon-batterierna stänger av tvärt när dom når något under 3.0 Volt för att skydda batteriet för överdriven urladdning - då överdriven urladdning gör batteriet farlig att hantera, liksom överladdning.
(köp inte med batterier utan skydd om inte din lampa har en sådan inbyggd istället).
Med tvärt så menar jag att lampan blir kolsvart på någon ms och du får inte igång den igen oavsett hur många gånger du slår av och på då batteriskyddskretsen är så konstruerade att de inte öppnar igen förrän man laddar batterierna igen.
'sista varningen' är om din lampdriver har signalering som flimmer, fladder eller någon lysdiod som tänds när batterinivån börja vara kritisk låg - en del lampor i den högre prisklassen har sådan beteende, andra som P2D så syns ingenting då konvertern bostar spänningen ju lägre batterispänningen blir och lyser med samma styrka tills det bara tvärslocknar när batteriskyddskretsen i batteriet slår till...
---
Primärbatterier är annat namn för 'engångsbatterier' typ akaline, torrbatterier, silveroxid batterier och lithiumbatterier av engångstyp som standard CR123-batteri.
---
LiIon-batterier är inte dåliga - men du kan inte använda dessa på samma sätt som vanliga engångsbatterier som tex. att köra ut den sista gnutta ljus ur batteriet bara för att du har glömt att ladda eller varit ute för länge - det är detta du måste ha i minnet, ju energirikare batterierna är - desto ömtåligare är dom och mer vård krävs det för att de inte skall bli skadade eller bli farlig.
Läs lite om LiIon-batterier - skyddskretsarna sitter inte där bara för att det är kul eller irritera!, det är för att det inte skall bli brand eller fylla ett helt rum med giftig svart rök på några sekunder samt gnistregnet från batterier inte skall tända på något. Skyddskretsen uppgift är att batteriet laddningsstatus inte hamnar i ett sådant läge en enda gång under hela batteriets livstid så att batteriet blir instbil och farlig - hög kontroll av cellerna är priset man får betala för hög energitäthet som LiIon-batterier har.
---
tottish:
3.4 Volt framspänningsfall (max 3.9 V, vid 350 mA) är verkligen inte mycket att leka med om man förväntar att det skall fungera från en LiIon-cell utan boost-krets. Finns stor risk att den tappat det mesta av ljusstyrkan när batteriet är ca 50% laddat, får man dessutom ett ex med 3.9 Vf så kommer den inte att lysa alls ens med nyladdade batterier.
(köp inte med batterier utan skydd om inte din lampa har en sådan inbyggd istället).
Med tvärt så menar jag att lampan blir kolsvart på någon ms och du får inte igång den igen oavsett hur många gånger du slår av och på då batteriskyddskretsen är så konstruerade att de inte öppnar igen förrän man laddar batterierna igen.
'sista varningen' är om din lampdriver har signalering som flimmer, fladder eller någon lysdiod som tänds när batterinivån börja vara kritisk låg - en del lampor i den högre prisklassen har sådan beteende, andra som P2D så syns ingenting då konvertern bostar spänningen ju lägre batterispänningen blir och lyser med samma styrka tills det bara tvärslocknar när batteriskyddskretsen i batteriet slår till...
---
Primärbatterier är annat namn för 'engångsbatterier' typ akaline, torrbatterier, silveroxid batterier och lithiumbatterier av engångstyp som standard CR123-batteri.
---
LiIon-batterier är inte dåliga - men du kan inte använda dessa på samma sätt som vanliga engångsbatterier som tex. att köra ut den sista gnutta ljus ur batteriet bara för att du har glömt att ladda eller varit ute för länge - det är detta du måste ha i minnet, ju energirikare batterierna är - desto ömtåligare är dom och mer vård krävs det för att de inte skall bli skadade eller bli farlig.
Läs lite om LiIon-batterier - skyddskretsarna sitter inte där bara för att det är kul eller irritera!, det är för att det inte skall bli brand eller fylla ett helt rum med giftig svart rök på några sekunder samt gnistregnet från batterier inte skall tända på något. Skyddskretsen uppgift är att batteriet laddningsstatus inte hamnar i ett sådant läge en enda gång under hela batteriets livstid så att batteriet blir instbil och farlig - hög kontroll av cellerna är priset man får betala för hög energitäthet som LiIon-batterier har.
---
tottish:
3.4 Volt framspänningsfall (max 3.9 V, vid 350 mA) är verkligen inte mycket att leka med om man förväntar att det skall fungera från en LiIon-cell utan boost-krets. Finns stor risk att den tappat det mesta av ljusstyrkan när batteriet är ca 50% laddat, får man dessutom ett ex med 3.9 Vf så kommer den inte att lysa alls ens med nyladdade batterier.
Re: Pannlampa med SSC P7
OK, har inte kollat databladet för Cree MC-E utan gick på det som DX specade ("- Driving voltage/current: 3.2V~3.5V, 350mA~700mA") och det ger ju i alla fall bättre overhead än P7:ans 3,6-3,7V. Men står det något annat i databladet så är det förstås det som gäller...
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish