Strul med bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zed82
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:32:41

Strul med bilbatteri

Inlägg av Zed82 »

Hej alla.

Har haft problem med mitt bilbatteri som har laddats dåligt i bilen. Jag försökte lösa problemet genom att fylla på batterivatten till max men problemet kvarstod. Igår fick jag ett infall och tänkte ladda batteriet med min CTEK och då såg jag att plåten under batteriet i bilen var dränkt i batterivatten.

Jag tog upp batteriet och pluggade in CTEKen och efter några timmar såg jag att en ordentlig pöl bildats under batteriet så jag kopplade ur laddaren. Vattnet kommer helt klart från ventilen vid sidan av batteriet som ska släppa ut vatten och gaser vad jag förstår. Jag lät batteriet vara urkopplat under natten och på morgonen var det helt torrt under så någon spricka är det i alla fall inte.
Idag provade jag att ladda batteriet med öppna celler och då gick allt bra, nu indikerar laddaren att batteriet är fulladdat och jag kan även notera att vattennivån i cellerna har stigit rejält. Ska det vara så? Vågar jag stoppa tillbaka batteriet eller är det helslut och bara att byta ut?

Tacksam för svar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av danei »

Japp det ska vara så. Fyll inte batteriet när det inte är laddat. Möjligtvis så att det täcker plattorna om det är riktigt lågt. Men annars ska du ladda först och sedan fylla till markeringen, inte mer.

Det låter mer som att problemet ligger i bilen. Mät vad du har för polspänning när bilen är igång med lyse tänt. Det ska ligga över 13,5V. 14,4V är vanligt att generatorer ger.
Zed82
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:32:41

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av Zed82 »

danei skrev:Japp det ska vara så. Fyll inte batteriet när det inte är laddat. Möjligtvis så att det täcker plattorna om det är riktigt lågt. Men annars ska du ladda först och sedan fylla till markeringen, inte mer.

Det låter mer som att problemet ligger i bilen. Mät vad du har för polspänning när bilen är igång med lyse tänt. Det ska ligga över 13,5V. 14,4V är vanligt att generatorer ger.
Tack för ditt svar!

Kan problemet verkligen ligga i bilen om batteriet kokar vid laddning utanför bilen med batteriladdare?

Kan tillägga att jag är lost vad gäller ellära. :(
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av peter555 »

I och med att syran har runnit ut så får du fel koncentration när du fyller på nytt vatten, frågan är om du någonsin får ordning på batteriet igen.

Att det laddar dåligt brukar bero på dålig kontakt mellan generator och batteri eller trasig laddningsregulator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15836
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom du fyllt på så det runnit över så har du spätt ut syran och batteriet kommer inte fungera som det ska.

Om batteriet är hyfsat nytt och av bra kvalitet kan det vara värt att byta syra. Häll ut och ta vara på den gamla syran för återvinning, fyll på ny syra till markeringen, ladda och toppa med vatten. (glöm givetvis inte lämplig skyddsutrustning under denna operation, läs på batteriet eller förpackningen med ny syra)

Om du använder CTEK:en så kommer det förbrukas marginellt med vatten, men när bilen laddar så går det ofta åt en del vatten eftersom den laddar ganska kraftigt. Man måste alltså kolla vattnet nån gång då och då, precis som det står i bilens manual :roll:
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av xxargs »

Om det är små mängder syra som har runnit ut, dvs max ett par matskedar så är det inget att bry sig om., börja du prata om ett eller två dl så är det något värre - men om det tagit jämt ur cellerna så är det heller ingen katatrof.

För att checka detta så köper du dig en syraviktmätare för några tior hos biltema och mäter syrahalten på vätskan _efter_ när den är ordentligt laddad - är syravikten runt 1.38 +/- 0.02 och hyffsad lika mellan cellerna så kan du sova lugnt - visar den 1.36 och inte vill öka trots laddning men fortfarande hyffsat lika mellan cellerna - så kan det bero på att syran är en smula utspädd pga den utläckande syran, eller att den är en smula sulfatiserad - vem vet... - det är fortfarande ingen katastrof och du kan köra med detta tills batteriet är slutkörd.

Visar syraviktmätaren bara 1.28 efter laddning så har du betydligt större bekymmer än som motsvarar den utspillda syran även om det skulle vara flera deciliter/halvliter, och kan lika gärna köpa ett nytt batteri...

---

En batteritestare biltema 43-333 för 39:90 med analog visare instucken i cigguttaget säger väldigt mycket om hur bilens generator fungerar i praktiken när du kör (jag föredrar analog visaren många gånger hellre än mätare med typ 4-5 stegs lysdiodmätare).

Det finns två skalor - den ena när motorn är igång och den andra när motorn är avstängd.

Men vill man mäta till varje pris med multimeter så skall batterispänningen över dess polskor vara minst 13.8 Volt när motorn är igång efter en stund - kanske med liten lätt gas i början om batteriet är ganska tomt, ofta brukar spänningen vara 14.4 volt och ibland tom. 15 Volt ganska kvikt efter start när det är riktigt kallt - men skall ligga runt 14 Volt när motor och generator är genomvarm och har varit igång minst 10 minuter i inte för kall väderlek.

Lyfter du motorhuven efter att bilen stått en natt och allt övrigt avstängt (inklusive kupe-belysning...) så bör spänningen vara runt 12.6 - 12.8 Volt för ett friskt batteri. om du har batteriet inne och kopplat bort laddaren från polskorna och låtit batteriet vila minst 24 timmar efter laddning innan mätningen så bör batterispänningen ligga runt 12.8 Volt - är det fortfarande runt 13 Volt så fattas det i allafall inte syra...

Underhållsfria AGM-batterier (AGM = Absorbed Glass Matt) har lite högre spänning än 'flooded' batteri av standard bilbatterityp med propp då dessa AGM-batterier har högre halt av syra i sig - typisk fulladdad vilospänning kan på dessa batterier ligga på 13.0 - 13.2 Volt.

Nu börja iofs. alla batterier som kan köpas idag vara av underhållsfri typ utan påfyllningspropp - men dom med 'öga' är fortfarande av flooded typ och skvalpar och skall betraktas som just vanliga bilbatterier med ventilpropp.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av Andy »

Högre syravikt än 1.28 - 1.29 får man nog inte om det är ett "normalt" batteri!
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Strul med bilbatteri

Inlägg av xxargs »

ehh... - du har rätt 1.38 är nog lite väl simmig koncentration... (märks att det skrevs sent på dagen...)
Skriv svar