Bra gratis C-kompilator för pic under linux?
Bra gratis C-kompilator för pic under linux?
Började för tre dagar sen att blinka en led i basic och har nu utökat kunskaperna till pwm och input i digital form dock känns basic redan ganska instängt och det krävs mycket kod för att göra några vidare vettiga funktioner för pwm. I C hade klarat med 70% mindre kod i EN funktion inte sex som i dagsläget. Jag vill då börja programera i C istället men har ej hittat nån vettig kompilator som funkar under linux, nån som har några tips?
Och om sodjan skulle få för sig att svara: Just nu känns inte assembler som ett alternativ, men planen är att porta dit när jag kan använda pic:en ordentligt i ett mellannivåspråk (C)
Och om sodjan skulle få för sig att svara: Just nu känns inte assembler som ett alternativ, men planen är att porta dit när jag kan använda pic:en ordentligt i ett mellannivåspråk (C)
Re: Bra gratis C-kompilator för pic under linux?
http://www.micahcarrick.com/04-19-2005/ ... linux.html - Intro to programming PIC microcontrollers in Linux, gputils
"SDCC is a retargettable, optimizing ANSI - C compiler that targets the Intel 8051, Maxim 80DS390, Zilog Z80 and the Motorola 68HC08 based MCUs. Work is in progress on supporting the Microchip PIC16 and PIC18 series. SDCC is Free Open Source Software, distributed under GNU General Public License (GPL)."
"What Platforms are Supported?
Linux - x86, Microsoft Windows - x86 and Mac OS X are the primary, so called "officially supported" platforms.
SDCC compiles natively on Linux and Mac OS X using using gcc. Windows release and snapshot builds are made by cross compiling to mingw32 on a Linux host.
Windows 9x/NT/2000/XP users are recommended to use Cygwin (http://sources.redhat.com/cygwin/) or may try the unsupported Borland C compiler or Microsoft Visual C++ build scripts."
Har inte testat den själv, men det låter ju intressant hursomhelst. Förstod det som det i alla fall supportar vissa PIC-modeller redan hursomhelst.
http://sdcc.sourceforge.net/
"What Platforms are Supported?
Linux - x86, Microsoft Windows - x86 and Mac OS X are the primary, so called "officially supported" platforms.
SDCC compiles natively on Linux and Mac OS X using using gcc. Windows release and snapshot builds are made by cross compiling to mingw32 on a Linux host.
Windows 9x/NT/2000/XP users are recommended to use Cygwin (http://sources.redhat.com/cygwin/) or may try the unsupported Borland C compiler or Microsoft Visual C++ build scripts."
Har inte testat den själv, men det låter ju intressant hursomhelst. Förstod det som det i alla fall supportar vissa PIC-modeller redan hursomhelst.
http://sdcc.sourceforge.net/
SDCC lät väldigt intressant ska kolla på den dock hittar jag inte vad för pic dom har stöd för, men får väll göra en liten LEDbliker ock testa 

Jag kan inte svara för PIC, men för AVR finns en fullfjädrad uvecklingsmiljö för Linux med avr-gcc sviten.
Om det är ett interessant alternativ så har jag länkar och tips.
Bara att fråga vidare i så fall!
Om det är ett interessant alternativ så har jag länkar och tips.
Bara att fråga vidare i så fall!
[quote="Pajn"]SDCC lät väldigt intressant ska kolla på den dock hittar jag inte vad för pic dom har stöd för, men får väll göra en liten LEDbliker ock testa
[/quote]
http://eis.comp.lancs.ac.uk/~martyn/sdcc_linux/
http://www.freenet.org.nz/sdcc/
Kan INTE helt rekomdera sidorna är en del föråldrart eller felaktigt
Ska försök att återkomma med mera uppgifter

http://eis.comp.lancs.ac.uk/~martyn/sdcc_linux/
http://www.freenet.org.nz/sdcc/
Kan INTE helt rekomdera sidorna är en del föråldrart eller felaktigt
Ska försök att återkomma med mera uppgifter
> men planen är att porta dit när jag kan använda pic:en ordentligt i ett mellannivåspråk (C)
Låter lite bakvänt...
Låter lite bakvänt...
Låter ju inte så kul, eller är det det du manar med att källorna är föråldrade?In particular, sdcc for PIC presently has problems such as:
* lack of example programs
* lack of demo makefiles
* PIC-specific portion of I/O libraries (eg the USART driver) is not included in the Debian distro (not even sid), and may be missing from other distros as well
* depending on bootloader setup, even the simplest program could fail, unless the startup crt0 module, as well as the linker script, are modified
* severe lack of API doco, usage doco and PIC-specific doco in general - users have to read header files to find out what functions are available, and may even have to read library source code to properly figure out how to use these functions. Hopefully sdcc/PIC devs might take the hint, and doxygen the headers at the very least
Together, these issues convey a strong impression that sdcc is way pre-alpha, and nowhere near ready for production or even hobbyist usage. Fortunately these impressions are not entirely accurate. sdcc is actually a good working compiler, which works in very nicely with gputils.
sodjan:Börja lätt för att komma igång för att senare arbeta mot mer avancerade höjder (man kan göra mer och har större frihet)
Jag hittade denna när jag sökte lite: http://www.htsoft.com/downloads/demos.php#microchip den var länkad från en sida som heter microchipc.com så det låter väll lovande?
Jag skulle vara MYCKET tveksam till den sida, helt enkelt för att de använder Microchip's logga utan (efter vad jag kan se) vara Microchip!
Att den även använder ett mycket snarlikt namn ringer än fler varningsklockor.
EDIT:
Förtydligande: att en site heter microchipc.com och använder www.microchip.com's logo är i mina ögon mycket tveksamt. En sökning på MicroChip's hemsida visar dock att de hänvisar till denna och den verkar alltså vara "ren" så jag var lite väl snabb i att döma ut den.
Att den även använder ett mycket snarlikt namn ringer än fler varningsklockor.
EDIT:
Förtydligande: att en site heter microchipc.com och använder www.microchip.com's logo är i mina ögon mycket tveksamt. En sökning på MicroChip's hemsida visar dock att de hänvisar till denna och den verkar alltså vara "ren" så jag var lite väl snabb i att döma ut den.
Senast redigerad av Icecap 7 januari 2009, 14:25:56, redigerad totalt 1 gång.
Dock verkar dem nämnas här (under microchip.com->mplab ide):
Built in support for hardware and add-on components
I Windows integreras det där verktyget under mplab just med namnet hi-tech
Built in support for hardware and add-on components
- Third Party tools, including HI-TECH
I Windows integreras det där verktyget under mplab just med namnet hi-tech
Bade Icecap och Pajn får försöka vara lite tydligare med vilken site
som avses i olika inlägg. Skärpning. Det är svårt att hänga med i vad ni menar...
Icecap verkar tala om microchipc.com men Pajn fortsättar att tala om Hi-Tech.
som avses i olika inlägg. Skärpning. Det är svårt att hänga med i vad ni menar...
Icecap verkar tala om microchipc.com men Pajn fortsättar att tala om Hi-Tech.
Pajn,
Jag vet inget om HI-TECH's grejer, men jag har studerat gputils.
Min magkänsla säger mig att du drar på dig onödiga problem i båda fallen om du vill gå över till C-programmering.
Om du är van vid Linux så är gcc, gdb, binutils och emacs skälvklara val. Vad är skälet att du vill använda PIC ooch inte AVR?
Jag vet inget om HI-TECH's grejer, men jag har studerat gputils.
Min magkänsla säger mig att du drar på dig onödiga problem i båda fallen om du vill gå över till C-programmering.
Om du är van vid Linux så är gcc, gdb, binutils och emacs skälvklara val. Vad är skälet att du vill använda PIC ooch inte AVR?
Ok, jag trodde att icecap menade hi-tech men strunta i det, ett litet missförstånd bara. Frågan är om man kan använda hi-tech:s c-komplierare den ger ju ett uttryck av sig att vara bra och även stöds av microchip.
SvenW: Därför att jag redan har införskaffat några pic:s och en pic-programmerare och jag vill inte lägga ut mer pengar just nu.
Men lite mer sökning ledde mig till ubuntuforums.com även där rekommenderas sdcc, jag ska testa den.
SvenW: Därför att jag redan har införskaffat några pic:s och en pic-programmerare och jag vill inte lägga ut mer pengar just nu.
Men lite mer sökning ledde mig till ubuntuforums.com även där rekommenderas sdcc, jag ska testa den.
> Frågan är om man kan använda hi-tech:s c-komplierare
Varför inte ?
Det är en av de mer seriösa, så vitt jag förstår.
Varför inte ?
Det är en av de mer seriösa, så vitt jag förstår.
"införskaffat några pic:s och en pic-programmerare och jag vill inte lägga ut mer pengar just nu."
-- Tänk på proportionerna bara. Några AVR kretsar kostar en hundralapp och en programmerare kan man fixa för några tior.
Det är lätt att slösa bort ett par hundra timmar på att få igång ett utvecklingssystem som kanske ändå inte fungerar. Kanske är bättre att jobba som springpojk för 2kr per timma och köpa in nya grejer!
Jag kan försäkra att avr-gcc, avr-libc etc fungerar och är bra!
Tar i och för sig också lång tid att komma igång med, men det fungerar.
-- Tänk på proportionerna bara. Några AVR kretsar kostar en hundralapp och en programmerare kan man fixa för några tior.
Det är lätt att slösa bort ett par hundra timmar på att få igång ett utvecklingssystem som kanske ändå inte fungerar. Kanske är bättre att jobba som springpojk för 2kr per timma och köpa in nya grejer!
Jag kan försäkra att avr-gcc, avr-libc etc fungerar och är bra!
Tar i och för sig också lång tid att komma igång med, men det fungerar.
Senast redigerad av SvenW 7 januari 2009, 13:47:19, redigerad totalt 1 gång.