Såg för ett tag sedan att det fanns fotoceller även riktigt långt tillbaka i tiden, redan på 30-talet. Fotocellerna såg ut precis som elektronrör. Någonstans i "galna vetenskapsmannen" delen av hjärnan föddes idén till ett skymningsrelä helt byggd med elektronrör.
När jag dagen före julafton kommit ned i varv efter ett par intensiva veckor på jobbet och julfriden äntligen infunnit sig körde jag igång med bygget.
Började med att klura hur drivningen av reläet skulle gå till. Kom tidigt fram till att jag måste hitta något litet relä med välldigt låg tillslagseffekt att sätta i anodkretsen på lämpligt rör och som sedan får driva ett större relä. Alternativet hade ju varit att använda något jättebamsigt sändarrör att direkt driva ett större relä, men riktigt så galen kände jag mig inte. Hittade ett relä med 24volts spolspänning och 3800ohms spolresistans på ELFA, det gav ungefär 6mA som röret måste klara. Bestämde mig för att köra med ett gammalt fint 30-talsrör, 6F6G, som klarar den strömmen galant, då jag hade två st liggande.
Två rör sköter switchningen av lasten:
1 st RCA 929, fotocellsrör - datablad
1 st 6F6G driver reläet datablad
Det större röret är ett 6F6G. Man kan se den ljuskänsliga plåten inuti fotoröret som är till vänster, den är formad som en halvmåne för att fånga upp så mycket ljus som möjligt.
Nätdelen är bestyckad med följande rör:
1st EZ81 likriktarrör, som förser relädrivröret med anodspänning datablad
1 st 0B3 (VR90), som stabiliserar drivspänningen till fotocellen till 90Volt datablad
Det mekaniska var det som tog mest tid. Brukar använda rutat papper och urklippta mallar när jag planerar hur allt skall monteras
6F6G, Röret som driver reläet har en negativ förspänning på cirka 45volt på gallret, men i gallerkretsen sitter också fotocellen, matad med 90 volt. När det blir ljust börjar det gå ström genom fotocellsröret och den strömmen "trycker upp" den negativa förspänningen som röret 6F6G normalt har, till slut höjs anodströmmen i relädrivröret så mycket att reläet slår till. Känsligheten kan justeras genom att man varierar en potentiometer som sitter i serie med fotocellsröret.
Efter att ha fått det mesta på plats kunde jag provköra lite (utan relä dock) och fixa till så att strömmen genom relädrivröret varieras på lämpligt sätt.
Lasten kopplar man in med en vanlig nätkontakt av "kaffebryggartyp".
Det som är kvar är att fixa justerbar hysteres genom att sätta in ytterligare ett motstånd i gallerkretsen på relädrivröret, det motståndet kopplas in av reläet när det slår till och ser till att förspänningen då höjs lite extra. Skall även snygga upp ledningsdragningen lite efter att funktionen verifierats.
Lådan är gjord för att monteras på vägg, kanske i ett fönster.
Väntar på reläet och lite andra pryttlar från ELFA, sen skall det vara klart.
Behöver man psykundersökas tro?

EDIT:
Fixat faktafel om fotocellsröret, tack BJ!
/Oskar