display till multifjärr

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
MammaMumin

display till multifjärr

Inlägg av MammaMumin »

Halloj

Råkade sätta mig på min Logitech Harmony 525 multijfärr och naturligtvis blev det en spricka i displayen. Den visar lite tecken i vänstra övre hörnet, resten är tomt. Någon som vet om det går att få tag på en ny display?

Det enda info jag kan hitta på den är på flatkabeln: GV-FPC16 på ena sidan och 2006.08.31 på andra, svårt att se men jag tror det stämmer. Verkar vara datum det andra. Det sitter 12 lödpunkter på flatkabeln. Displayen mäter 38x33mm (bxh) och den "synbara" ytan 36x24mm. Vet inte om det hjälper men... Finns inge vettig info på Logitechs hemsida.

Fjärren funkar för övrigt men displayen är viktig vid användandet.

PS. skall visst vara 84x84 pixlar på displayen.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

De där displayerna är garanterat väldigt special-special skulle jag tro.
MammaMumin

Re: display till multifjärr

Inlägg av MammaMumin »

Uppenbarligen för ingen verkar veta någonting. Jag har lagt in trådar på lite alla möjliga forum, letat på ebay, ringt Logitech (- köp en ny, sa de direkt :D ), osv men tydligen måste jag ta mig in på fabriken där fjärren monteras om jag vill ha tag på en display.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bara beställa resa till kina eller taiwan då.. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller bygga en egen så att man kan få tag på reservdelar & reparera själv ;)
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Blir nog till att använda den så gott det går och efter ett halvår eller så så hittar man väl rätt när man kör "knappar i display" blint, så att säga. Är förövrigt inte helt nöjd med den: den låser sig ibland, mjukvaran till uppdatering och hantering av knappar odyl till fjärren knasar ur ibland, då och då får den riktigt tokspel och börjar bläddra på i en j***a fart när man har tryckt på en knapp en gång osv. Men det är ändå bättre än 4 fjärrar på bordet.

Har (haft) en del Logitech-prylar och det är alltid samma sak: till 95% mycket bra och 5% procent riktigt dåligt. Och de 5% kan göra dig vaaaaaansinnig. Nåväl...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Logitech brukar tjuvhålla på all dokumentation.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Min 525:a har lite speciella egenheter. T.ex så släcker den inte ner bakgrundsbelysningen sm den ska, vilket får till följd att den drar ur batterierna. Skit tyckte jag. Då är det väl läge att uppdatera firmware i den. Efter uppdatering så gör den precis likadant! Mycket märkligt. Jag har svårt att se att det skulle kunna vara något annat än ett programfel och att det inte skulle blivit rättat vid det här laget är ju lite långsökt. Jag har helt tappat förtroendet för grunkan.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Detta har du antagligen gjort men... har du provat att ändra tiden för "Belysningstimer"? Det kan ju hända att det fungerar korrekt på någon av dem. Har förövrigt läst någonstans om just det här problemet men jag kommer tyvärr inte ihåg var.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Japp. Belysningstimern är ändrad. Hittar du något om problemet så är jag tacksam. Jag tycker det är lite märkligt att ett så allmänt problem finns kvar i produkten. Det borde ju vara upptäckt och åtgärdat för länge sedan, tycker man.
ove

Inlägg av ove »

vfr: Jag har samma problem med att bakgrundsbelysningen inte slocknar automatiskt, men man kan trycka på "Glow" knappen för att släcka den.
Jag "löste" problemet genom att köpa en ny :)

Nu har jag en extra fjärr jag kan testa nya uppdateringar på innan jag uppdaterar den jag har i vardagsrummet...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är så jag gör nu, manuell släckning. Men samtidigt är det ett jäkla pillande och skulle man glömma det så tar batterierna slut. Något måste ha hänt med den för den var inte så här från början. Då hade det definitivt blivit ett garantiärende. Jag är rätt trött på den just nu.

Jag har egentligen tänkt att lösa allting på ett annat sätt längre fram. Fjärren används huvudsakligen till Stereon och TV:n. I systemet finns också en HTPC som styrs med en ATI Remote Wonder via radio. Det är en enklare fjärr rent funktionsmässigt, men den funkar klockrent. Vad jag vill göra är att bygga en IR-slavsändare till HTPC:n. På det viset så kan man vidaresända kommandon som kommer från ATI:n till slavsändaren och på det viset styra alla apparater från ATI:n istället. Blir mycket bättre så! Men det tar nog ett tag innan jag är där, så fram tills dess så hade det ju varit bra om den j*kla Harmonyn hade behagat fungera.

Det var trevligt att höra att jag inte är ensam om problemet iallafall. Jag har nämligen en polare med samma fjärr och han har inga problem. Och uppenbarligen så verkar det ju funka i dom flesta fall. Hittar du någon info om det så är jag definitivt intresserad.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Det finns väl någon form av "rörelseavkännare" el. dyl. i fjärren, kanske det som knasar. Jag brukar komma åt bordet ibland och då tänds bakgrundsbelysningen. Men inte alltid vilket är lite egendomligt. Den kanske ser när jag kommer och behagar att tända ibland :).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är faktiskt en alldeles lysande tanke. Det låter ju definitivt som en mycket trolig orsak. Jag skulle kunna leva utan rörelsefunktionen om det bara fick den att släcka ner. Kanske koppla bort rörelsesensorn?

Jag får väl in och gräva i den vid lämpligt tillfälle. Och 'lämpligt tillfälle' infinner sig väl om tio år när jag redan har en annan lösning... :D
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Hittade detta i min jakt på "display-problemet", inte samma modell men snarlik. Borde sitta något liknande i 525:an:

http://forums.logitech.com/logitech/boa ... d.id=17471
Skriv svar