Gjort ett 2D spel :).

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Gjort ett 2D spel :).

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Jag håller på att lära mig C++, och mitt senaste projekt va ett 2D rymdspel. Jag har laddat upp det så det är bara att ladda ner det här:
(Tryck på DownLoad File till höger mellan google anonserna och unzippa det)

Ni får gärna säga till om ni hittar några buggar, och om ni vill kan ni ju skriva hur mycket poäng ni har fått :).

Instruktioner:
Styr skeppet med W, S, A och D eller piltangenterna. Skjut den vanliga kanonen på SPACE och supervapen finns på L och M. Resten kommer ni nog på själv :)

Och självklart, en screenshot:
Bild

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Startade i Wine under Linux men det gick väldigt segt, dock har jag bara ett 16 MB grafikkort utan 3D och dylikt.

Kod: Markera allt

fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x64f688,0x00000000), stub!
fixme:xrandr:X11DRV_XRandR_SetCurrentMode Cannot change screen BPP from 32 to 16
fixme:d3d:WineD3D_ChoosePixelFormat Add OpenGL context recreation support to SetDepthStencilSurface
err:d3d:WineD3D_ChoosePixelFormat Can't find a suitable iPixelFormat
fixme:d3d:WineD3D_ChoosePixelFormat Add OpenGL context recreation support to SetDepthStencilSurface
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

gick väldigt segt i wine på min burk också. får testa i windows vid tillfälle...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Funka utmärkt m windows.

Första försöket..
Fick jaa.. va va det nu da .. ca 15000 p, Med enbart space som vapen, annars vore ju fusk... :wink:

/ Tompa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite småkul.
Det borde finnas små powerups här och där som man kunde plocka upp och få mer liv... :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul spel. :)

Men det kraschar lite då och då på min dator.
CPU: P4 på 2.54GHz.
RAM: 512MB.
Grafik: GeForce 5600Ultra. 128MB.

Det kraschar bl.a när något annat program vill ha uppmärksamheten eller om något annat i datorn uppdateras. Ibland kraschar det ändå. Första gången kunde jag spela länge, men sedan tycker jag att det kraschade efter kortare och kortare tid. Ibland redan några få sekunder efter att jag börjat spela.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Tvärdog för mig i wine efter att den ställt om upplösningen. Kunde du inte ha gjort det i något mer cross-platform som typ C++/SDL? x)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

funkade bra i windows 7 :)
ganska kul, fick 19000 poäng ungefär

skriv om det i python med pygame så funkar det överallt ;)

Edit: i XP under virtualbox går spelet otroligt snabbt, så snabbt att det är halvt omöjligt att kontrollera muspekaren
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Vad använder du för bibliotek till grafiken? Ska ta och ladda hem spelet när jag kommer hem, ser trevligt ut!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

psynoise: Jag har ingen erfarenhet av Wine, men jag vet att spelet tyvärr är gaska krävande.. Antagligen gör jag många saker som jag skulle kunnat göra effektivare på ett eller annat sätt, men så blir det väl när man håller på att lära sig. Jag har bara kört det på min dator här hemma (AMD Athlon 3800+) och en gammal dator i skolan, ~900 Mhz P3. På den i skolan kan det lagga till lite ibland när man skjuter iväg för mycket skott.

"Det borde finnas små powerups här och där"
Jo, PowerUps har jag funderat på, men jag kom fram till att det va för mycket arbete. Dock en powerups som gav liv till en skulle ju inte vara så mycket arbete, men nu tänkte jag istället gå vidare och göra plattformsspel :)..

Jimmy: Hmm.. Konstigt! Det kan ju inte bero på att datorn är för kass, så jag vet inte vad det skulle vara då :S.. Jag har spelat ett bra tag (vääääldigt många korta stunder under testandet) och nu sist tänkte jag testa det lite "hårdare" så då körde jag tills jag hade 197 000 poäng :).. (Vid 100 000 poäng bli uppladdningstiden av "FastLaser" 0ms, så då kan man skjuta med den hela tiden :P. Det jag kan komma på är antingen nått med din mjukvara, att den inte tycker om spelet, eller så är det att jag har fel på någon pekare så att den ibland skriver data där den inte får, och då skulle det ju kunna bli en sån plats så att din dator inte tycker om det, men att andra inte bryr sig. Förresten, du har väl unzippat det, för att om jag försöker köra det i den komprimerade mappen så startar det inte, det kraschar direkt.

strombom: Python, nää,nu vill jag ju inte lära mig något nytt språk :P

Moore: Jag använder CDX som är en opensource "inbäddning" av DirectX (7 tror jag). Men mitt mål är att kunna använda directX utan nån "inbäddning" sen. Så, det är bara att läsa, testa, hoppas, klia sig i huvudet och fråga om hjälp på EF :D.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tänkte bara tipsa om OGRE om du vill komma igång med 3D programmering eller vill göra mer avancerade 2D saker (t.ex. roterande sprites, ljuseffekter etc). Finns mycket information på deras hemsida och motorn används även i flera kommersiella program/spel. Finns för både DirectX och OpenGL (om du vill göra spel till Linux) och är skrivet i C++.

Har dock inte hunnit prova ditt spel ännu :)

Edit: Direktlänk till Wiki sidan med bland annat tutorial samt några skärmdumpar som använder OGRE.

Och nej, jag har inget att göra med OGRE mer än att jag blev väldigt förtjust i det när jag provade det sist. Du kan göra väldigt mycket på ett väldigt enkelt och smidigt sätt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kan inte nog avråda folk från att göra sig beroende av DirectX och andra MS-falanger. Trenden visar tydligt att fler och fler speltillverkare börjar snegla på alternativ, t.ex. släpper Valve sitt Steam för Linux och har portat över Source-motorn.

Vill man ligga steget före gäller det att skriva portabelt. Easy as that.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Jag vill ju inte vara sämre då så jag måste slå ett slag för SFML, som är ett trevligt bibliotek som kan användas för grafik (2D, OpenGL), Ljud, Nätverk osv. Det är dessutom kodat i C++ med stor vikt på objekt-orientering.

Finns på http://www.sfml-dev.org/
BJ

Inlägg av BJ »

Jag passar på att fråga lite här, eftersom det redan handlar om det. :)

Om man vill börja göra grafiska program i linux, vad ska man använda då?
Gcc kan man ju ha som kompilator. Men för att rita grafik och så.
Och sköta fönster, mus, portar och allt möjligt.
Finns det nåt inbyggt i linux? Är det samma för alla linuxar i så fall, eller är det olika?
Eller behöver man nåt grafik-bibliotek för det?
Finns det många olika såna? Vilket eller vilka är bäst i så fall? Snabbast? Vanligast?
Lättast att lägga in? Och så vidare... :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

BJ pygame ( http://www.pygame.org ) är ganska enkelt att använda för det du beskrev, tycker jag... sfml såg ju inte så dumt ut heller
Skriv svar