Kondensator istället för batteri?
Kondensator istället för batteri?
Jag har anat att det inte skulle gå så bra att bara ta bort batteriet i skotern och nu när lyset blev inkopplat så fungerade det ett tag sen var alla lampor svarta. Antar att den har skjutit en spänningsspik när batteriet är borta. Så nu undrar jag om det går att sätta dit en kondensator modell stor istället för batteriet. Jag har ingen som helst nytta av batteriet när elstarten är kass så jag tycker det är onödigt att köpa ett nytt batteri bara för att den inte ska skjuta lamporna hela tiden. Har en (antar att det är en kondensator) som är lika stor som en biltändspole som kanske skulle kunna vara lämplig. Den har 4 anslutningar (trefas ?) och den kommer nog från någon gammal tvättmaskin eller något. Annars har jag en hög med motorkondensatorer som kanske skulle kunna duga. Vad tror ni? Den ska ge 12V likspänning men jag vet inte om regulatorn är hel längre. Har lite svårt att mäta när multimetern är borta och skotern står i skogen med ett avbrutet styrstag.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31837
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Ett batteri är i princip som en jättekondensator, men ska du ha en kondensator med samma egenskaper som ett batteri kommer den inte få plats på skotern...
Din kondensator kommer troligen käka upp en del av spikarna, men hur mycket vet jag inte.
Undrar om en hifi-konding på några Farad skulle funka...
Din kondensator kommer troligen käka upp en del av spikarna, men hur mycket vet jag inte.
Undrar om en hifi-konding på några Farad skulle funka...
Nej kondensatorn kommer snabbt bli mättad och sen skjuter spänningen så sakteliga i höjden.
Man kan ju göra en switchregulator som kortsluter laddningen när strömmen blir för hög det är nog det enklaste. Spolar ska inte ta skada av detta.
Batteriet smäller ju även det om laddningen är "för bra" men det tar längre innan det blir mättat än en kondensator pga den mycket högre kapacitansen.
Man kan ju göra en switchregulator som kortsluter laddningen när strömmen blir för hög det är nog det enklaste. Spolar ska inte ta skada av detta.
Batteriet smäller ju även det om laddningen är "för bra" men det tar längre innan det blir mättat än en kondensator pga den mycket högre kapacitansen.
Det var därför jag undrade om det inte gick att sätta dit en kondensator för att ta upp dom värsta spikarna när man kör utan batteri. Har som sagt ingen nytta av batteriet i övrigt bortsett från att den bränner alla lampor utan det. Finns det inget annat sätt att få bort spikarna på ett billigt och enkelt sätt eller är det bara ett batteri som gäller? Det ska ju finnas speciella ljusspolar på den tror jag men elsystemet ser ut som ett råttbo där alla kablar är skarvade och byter färg minst 2 gånger. Sitter FK på vissa ställen också. Så det är inte så bara att följa ett kopplingsschema när ingen kabel har rätt färg. Det är en Rotax 503 från 1982 om någon undrar.
6månader utan laddning lär nog döda vilken bly-batteri som helst. Se till att ladda batteriet på sommaren!
Den här laddaren är "dyr" men kan en hel massa saker ... det är nog ganska lite som den inte kan göra, när jag tänker på det.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15225
En kul sak är att den kan ladda blybatterier ... samtidigt som den tar ström från ett annat blybatteri. Man kan sätta en spärr att den ska sluta ladda om källan till laddaren går läger än, säg 11Volt.
Jag har min bil på en parkering utan el-stolpe. Så var batteriet slut, farsan lät belysningen vara på . Igen brådska med att fixa. Två varv med laddaren och ett 10Ah blybatteri så överfördes tillräckligt mycket ström för att bilen skulle starta.
Den här laddaren är "dyr" men kan en hel massa saker ... det är nog ganska lite som den inte kan göra, när jag tänker på det.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15225
En kul sak är att den kan ladda blybatterier ... samtidigt som den tar ström från ett annat blybatteri. Man kan sätta en spärr att den ska sluta ladda om källan till laddaren går läger än, säg 11Volt.
Jag har min bil på en parkering utan el-stolpe. Så var batteriet slut, farsan lät belysningen vara på . Igen brådska med att fixa. Två varv med laddaren och ett 10Ah blybatteri så överfördes tillräckligt mycket ström för att bilen skulle starta.
På hojar utan elstart brukar man ju modifiera bort batteriet och sätta dit en fet kondensator istället, vet att många som kör exempelvis Yamaha SR500 gör detta, går säkert att googla fram nåt.
Självklart kan man ju inte ersätta en spänningsreglering med en kondensator, men det är väl sällan det som är problemet heller, har man ingen spänningsreglering brinner (eller snarare kokar) ett vanligt batteri upp ganska fort det med.
Ok, med den logiken så fungerar inte glättnings/avstörningskondensatorer alls enligt ej då ?v-g skrev: Nej kondensatorn kommer snabbt bli mättad och sen skjuter spänningen så sakteliga i höjden.
Självklart kan man ju inte ersätta en spänningsreglering med en kondensator, men det är väl sällan det som är problemet heller, har man ingen spänningsreglering brinner (eller snarare kokar) ett vanligt batteri upp ganska fort det med.
Fet konding kan fungera för att ta bort dom snabba transienterna mm. _om_ man har en fungerande shuntregulator eller tyristorregulator. Förutsätter också att det fins 'bleeder'-last som påslagna glödlampor på likströmssidan också.
Har man inte någon fungerande regulator så hjälper ingenting om man inte har last som drar lika mycket och mer ström än generatorn levererar när spänningen passerar 14 Volt spänning när man gasar på - det är normalt detta 'spill' som shuntregulatorn kapar bort på kanske 20% av generatorns strömkapacitet (resten går till glödlampor etc.) i mindre hojmotorers generatorer.
Som mycket annat så är det bara att prova och se om det fungerar, men var försiktig så att ev. tändbox som kanske går på batteriströmmen inte tar skada när du kör utan batteri/reglering - dessa brukar kosta ganska mycket...
En oreglerad generator där lasten drar betydligt mindre ström än generatorns strömkapacitet kan ge 70 - 90 Volt i spänning på höga varvtal... var föriktig!
Har man inte någon fungerande regulator så hjälper ingenting om man inte har last som drar lika mycket och mer ström än generatorn levererar när spänningen passerar 14 Volt spänning när man gasar på - det är normalt detta 'spill' som shuntregulatorn kapar bort på kanske 20% av generatorns strömkapacitet (resten går till glödlampor etc.) i mindre hojmotorers generatorer.
Som mycket annat så är det bara att prova och se om det fungerar, men var försiktig så att ev. tändbox som kanske går på batteriströmmen inte tar skada när du kör utan batteri/reglering - dessa brukar kosta ganska mycket...
En oreglerad generator där lasten drar betydligt mindre ström än generatorns strömkapacitet kan ge 70 - 90 Volt i spänning på höga varvtal... var föriktig!
Senast redigerad av xxargs 27 december 2008, 14:57:54, redigerad totalt 1 gång.
