Detektera om en 220V förbrukare är på
Detektera om en 220V förbrukare är på
Jag vill försöka ta fram en enkel och billig krets för att detektera om en apparat/lampa är påslagen.
Mål:
Kunna detektera om en 220V-förbrukare är påslagen eller ej. (För enkelhets skull kan vi förutsätta att förbrukaren drar minst X Watt, där X helst är så låg som 15W.
Krav:
Hög tillförlitlighet
Billig (Helst skall materialet kosta under 100kr
Skall lämna en +5V utsignal när förbrukaren är påslagen och ~0V när den är avslagen.
Kretsen skall kunna drivas på ~+5V och ha så låg strömförbrukning som möjligt.
Kretsen skall vara helt säker och laglig. "Vem som helst" skall kunna installera den.
För enkelhetsskull kan vi förutsätta att det utan problem går att separera fas och nolla med X cm.
Google har inte gett mig något bra svar på hur problemet skall lösas...
Hur är alla dessa Master/Slave-uttag uppbyggda?
Mål:
Kunna detektera om en 220V-förbrukare är påslagen eller ej. (För enkelhets skull kan vi förutsätta att förbrukaren drar minst X Watt, där X helst är så låg som 15W.
Krav:
Hög tillförlitlighet
Billig (Helst skall materialet kosta under 100kr
Skall lämna en +5V utsignal när förbrukaren är påslagen och ~0V när den är avslagen.
Kretsen skall kunna drivas på ~+5V och ha så låg strömförbrukning som möjligt.
Kretsen skall vara helt säker och laglig. "Vem som helst" skall kunna installera den.
För enkelhetsskull kan vi förutsätta att det utan problem går att separera fas och nolla med X cm.
Google har inte gett mig något bra svar på hur problemet skall lösas...
Hur är alla dessa Master/Slave-uttag uppbyggda?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
På vilket/vilka sätt vill du kunna ansluta din detektering?
1. Skall den kopplas in som en timer mellan vägguttag och utrustningen?
2. Skall den känna av om det går en ström genom en kabel?
Om det är enligt 1. borde det gå med en liten transformator, likriktning och spänningsreglering med lämpligt uttag eller hur du nu vill detektera signalen.
1. Skall den kopplas in som en timer mellan vägguttag och utrustningen?
2. Skall den känna av om det går en ström genom en kabel?
Om det är enligt 1. borde det gå med en liten transformator, likriktning och spänningsreglering med lämpligt uttag eller hur du nu vill detektera signalen.
- prototypen
"lite för lite" Jag behöver med andra ord en lösning som är mer generell!
Tänk så här:
Kretsen skall kunna kopplas in till vilken förbrukare som helst (som förbrukar mer än 15W) och installeras av vem som helst.
Jag vill tex kunna detektera om en fönsterlampa är påslagen (med sin vanliga strömbrytare) eller inte.
Tänk så här:
Kretsen skall kunna kopplas in till vilken förbrukare som helst (som förbrukar mer än 15W) och installeras av vem som helst.
Jag vill tex kunna detektera om en fönsterlampa är påslagen (med sin vanliga strömbrytare) eller inte.
- prototypen
låter inte som att du e helt med på vad en strömtransformator är, det är allså samma pricip som används i en strömtång(alltså en klo du lägger runt kabeln) den fungerar så att den reagerar på det elektromagnetiska fältet runt kabeln.
följande artickel säljs på ELFA men är onödigt avancerad och kostar 1500kr men den hjälper kanske förklara vad icecap menar
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 650908.pdf
EDIT: glömde länken
följande artickel säljs på ELFA men är onödigt avancerad och kostar 1500kr men den hjälper kanske förklara vad icecap menar
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 650908.pdf
EDIT: glömde länken