Likriktare för Titanfärgning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
markusp

Likriktare för Titanfärgning

Inlägg av markusp »

Jag har en kurs i skolan nu som går ut på att färga titan, niob och tantal på elektrolytisk väg. Väldigt förenklat går det till så att man sänker ner titanet i en lösning (sulfaminsyra använder min lärare), vrider upp till den voltstyrka man vill ha, titanet börjar att oxidera och beroende på volt så färgas den. För att nämna ett exempel så vill man färga titan rosa ska man ha en voltstyrka på 60-65 v. Problemet är att jag behöver tips på en likriktare som kan ge 0-120 v / 6A. Allt annat har jag nog så jag kan bygga. Har bland annat tänkt att det skall finnas 20 fasta värden så att man kan ha någon sorts mall med färgkarta, en reglerbar utgång, sen hade jag tänkt att den när den reglerade spänningen är uppnådd skall strömmen till likriktaren brytas (det vi gör i skolan är att när vi uppnått voltstyrka så tar vi upp titanet direkt ur sulfaminsyran, har man den i för länge blir den grå och kan förstöras). Jag skulle ritat upp ett litet enkelt schema på hur processen ser ut men jag glömde mitt anteckningsblock i norrland och jag är hemma i skåne över julen så jag kan tyvärr inte det just nu, anledningen till att jag vill ha hjälp nu och inte sen är att jag pluggar 14 mil nordöst om Kiruna i en liten sameby och där är inte lika lätt att få tag på grejer som jag lätt kan få tag på här hemma. Alltså: det egentliga problemet är ett schema/bygganvisning på en likriktare 0-120 V / 6A. /Tacksam för svar och är det något oklart så hör av er om det så ska jag försöka att utveckla bättre ;-) /Markus Persson
peter555

Inlägg av peter555 »

En vridtrafo, en fulltransformator 220V/110V och en likriktarbrygga bör vara lämpligt för dina laborationer.
markusp

Inlägg av markusp »

Jag kollade nyss på elfa, dom vill ha 1300 spänn för en som passar mina behov, lite väl saftigt (för en fattig student). Finns det nåt tips på var man kan hitta begagnade sådana, jag har en massa elektronikskrot som jag kan leta i.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kolla köp/sälj här, det brukar finnas såna till salu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en färsk tråd om högspännings agg på forumet, där finns en enkel modell som funkar

du behöver trafo, likriktare, glättningskondin en eller flera hyffsade effekttrissor och lite småtjafs
peter555

Inlägg av peter555 »

Det blir rätt mycket värme om man ska bränna bort 300-400 W.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Varning - dom flesta vriddrafo man kan köpa är sparkopplade och inte dubbelisolerade. Med andra ord kan endera kabeln från trafon vara direkt kopplad till 230V-sidan på vägguttaget.

Skall man köra denna lösning och slabba med vätskor så _måste_ man ha en isolertrafo helst 4:1 (230V primär / 60 Volt sekundär 6 amp) - med 4:1 isolertrafo så behöver man inte ha så stor vridtrafo...

Men det som först behöver kontrolleras innan man springer och köper är om kemin accepterar ripplig likström eller måste ha rippelfri högkvalitetslikström.

I senare fallen är det telecomlabbaggregat som gäller då dom ofta kan ge 10 eller 20 Ampere och spänning upp till 60 Volt - dom kostar dock från 10 papp nya.

annars får man seriekoppla ett par 30-volts labbaggregat.

eller i värsta fall seriekoppla 12-voltsbatterier och reostat eller linjärregulator för att reglera spänningen - men lösningen passar inte för 'långkok'

---

Tyvärr kan man inte bygga billigare än köpta prylar - om man just inte har en stor junkbox med passande elektronikskrot eller industriskrot att springa i närheten. - jag lovar att det är inte svårt att köpa för > 1000:- på Elfa och alltihop rymms i en tändstickask... skall du köpa låda och skruvar, lite sladd, banankontakter, vridpottar så kommer det att springa iväg en tuselapp till - och du har inte ens börjat...

Det hjälper inte att vara en fattig student - läget är precis lika illa för en uppfinnare långt efter skoltiden förutom att dessa ofta också ha intecknat villan ända upp till skorstenen... du får helt enkelt prioritera dina pengar och inse att allt kan man inte bygga allt själv utan en del måste köpas - ibland måste man investera dyrt för att komma vidare.

för elektronikfolk i studentåren förr i tiden så har alltid oscilloskopet varit den stora dyra stötestenen investeringsmässigt för att komma vidare...

---

Observera att även så låg spänning som 30 Volt i med händerna i 'saltat' vatten är livsfarlig spänning då strömmen går in i kroppen med väldigt stor hudyta. Med andra ord jobba inte ensam och kollegorna i närheten observerar dig tillräckligt och vet vad dom skall göra för att bryta strömmen och även kunna grundläggande livräddning om olyckan skulle vara framme...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Begagnade likspänningsaggregat går inte att slå i pris, men kan ju ta ett tag innan man hittar något.

Lyckades hitta ett HP 0-50V, 0-10A max 200W för 200:- (!) på blocket en gång!
markusp

Inlägg av markusp »

Först och främst: Tack för alla svar och tips. Det ser dessvärre ut som om att jag får ligga lite lågt med vridtrafon tills vidare. Angående sulfaminsyran så vet jag inte hur det är med den, men i skolan kör vi med upp till 105 volt, sen blir titanet grått och färgas inte mer och det är aldrig några längre tider som titanet är i syra (max 10 sekunder). Vad jag har förstått så blir det inte någon kortslutning i badet i och med att metallen oxiderar, det är anledningen till att guld/silver inte kan färgas på så sätt.

Jag har faktiskt en annan ide med samma tema, kan man seriekoppla en spänningsregulator, typ en 7824 till 48 volt? eller hellre en LM350 till max 70 volt, för i så fall blir det hela förhoppningsvis enklare, är det även möjligt att på digital väg "stega" spänningen i kanske 1-volts steg, om man säger att jag vill ha 24 volt ut, kan jag då stega med 1 volt till 24 volt på till exempel fem sekunder och sedan bryta spänningen vid uppnådd voltstyrka? Jag har funderat på PIC eller Basic Stamp men jag är fortfarande novis inom detta område och jag tror inte att dom klarar av att styra 110 volt. /Markus Persson
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kollat max inspänning på 7824 resp LM350 ? - max 35 Volt - ett av de första problemen att bita I - sådana saker går att konstruera sig runt men man måste hålla tungan rätt i mun. andra problemet är att på dina tillgängliga inspänningar och förväntade strömmar också räkna på hur mycket effektförlust det blir över regulatorn...

Du ger dig på kraftelektronik som dessvärre kräver lite (läs mycket) grundkunskaper i ellära och kännedom hur transistorer av olika slag fungerar för att kunna dimensionera rätt - till skillnad från digitalsnusk (digitala kretsar, PIC etc.) så sker det lite saker när det inte går som tänkt - med i bästa fall 'bara' en massa rök...

Att dessutom hålla på med spänningar över 50 Volt hör till kategorin 'livsfarligt' och man bör träna på att göra aggregat @ 10 A på säg 30 Volt först vilket bara det är ganska avancerat problem då strömmen 10 Ampere i sig är ett problem att hantera med värmeutveckling i trissor etc..

Så fort man går över 30-40 Volt så slutar det finnas standardkretsar som löser problemet 'enkelt' utan nu måste man börja bygga diskret med noggrant utvalda komponenter och kräver lite erfarenheter i ryggen. Tyvärr...

Att börja designade switchade aggregat (för att komma undan en del av värmeproblematiken) kräver en del erfarenhet av analogteknik som ovan och i ditt fall med 10 ampere 60 - 100 Volt så pratar vi om en aggregat i kW-klass - och det är nog väldigt få här på EF som skulle ger sig på ett sådant projekt och lyckas trots lång elektronikkonstruktionserfarenheter.

Man kommer inte att lyckas med första försöket utan kanske först med version 4..., mao. man måste vara väldigt motiverad och är beredd att spendera ganska mycket pengar i flera prototypsvängar.

En köpt aggregat är garanterat mycket billigare även om det skulle kosta 10 papp.
Senast redigerad av xxargs 21 december 2008, 19:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Digitalsnusk" 8)

Vilket bra ord för den tråkiga delen av elektroniken! :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Detta har jag och mina kollegor använt i många år - givetvis är programerarsidan lika snabba med 'analogsnusk' mot 'oss' - hur eller hur så ger det väldigt klar uppdelning på vilken sida ev. problem misstänks ligga när ett system inte fungerar som tänkt ;-)

säger man att det luktar digitalsnuskproblem så inkluderar det också mjukvara, en tacksam 'träffyta' som blir allt större för vart år och svårare att värja ifrån från programerarsidan ;-) - och i flesta fall så stämmer det också :-)
peter555

Inlägg av peter555 »

Självklart ska det vara en isolertrafo om man kör med vridtrafo, jag kallde den iofs fulltransformator när jag föreslog vridtrfo.

Jag har en kompis som laddar sin elbil med vridtrafo och likriktarbrygga, jag är inte så förtjust i den lösningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Över 3-4A verkar det nästan omöjligt att hitta vridtrafos i fulltrafo utförande verkar det som.

Har funderat om man kunde göra om något tex från en micro om man behöver låg spänning men mycket hög ström?
(typ byta ut sek. mot några få varv mycket grov koppartråd (typ svetskabel), jag menar kärnan till dessa borde klara rätt mycket, har i vart fall sett folk som byggt punktsvetsar och annat med sådana så det borde ju vara mer än tillräckligt tycker man)

Dock skall väl max in på prim ej överstiga max uteffekt på vridtrafon, men bör väl gå med en säkring emellan som garranti?

(Funderar över en liknande grej, därav frågorna)

Edit: Men det kanske blir för hög ineffekt vid "uppstart?
men det går kanske att lösa...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett tipps kan ju vara en 240/110V trafo och en vanlig dimmer på primärsidan.
Likrikta och glätta på sekundären
Skriv svar