Någon som fått dessa rutiner att fungera, eller är det kålsupare som gjort programmet?
Tänkte leka lite med en hd44780 baserad OLED (Fractronics-köpt). Fått den att fungera när jag sände styrkommandon i ren och rå assembler, fast av vissa anledningar vill jag nu tugga lite i BASIC. Den förblir bara helt svart, trots detta program:
program LCD_demo
main:
OSCCON = %01101110
TRISA = 0
TRISB = 0
PORTA = %11111111
delay_ms(1000) <--- dessa rutiner är bara till för att se så processorn verkligen bootar o börjar exekvera kod
PORTA = %00000000;
delay_ms(1000)
Lcd_Init(PORTB) ' initialize LCD connected to portb
delay_ms(1000)
lcd_cmd( LCD_CLEAR) ' send command to LCD "clear display"
lcd_cmd( LCD_CURSOR_OFF) ' send command cursor off
lcd_out(1,1,"mikro") ' print txt to LCD, 1st row, 1st column
end.
Processorn är en 16F88. Har verifierat pinnkopplingen ett par gånger, ser inget fel
En till sak jag har funderat på: Är OLEDar väldigt känsliga vad gäller spänningen på brightness control? Undrar, därför att jag matar med 5.32 volt och databladet säger Vbtmax=5.0 V, kan den ha gått sönder?
(EDIT: Jag glömde att vi ju faktiskt har en LCD-sektion, moderator kan flytta tråden dit).
mikroBASIC och dess hd44780-rutiner
- grapetonix
Hej.
Förlåt att jag använder din tråd, jag har inget svar på din fråga, ,en du kanske kan hjälpa mig med en fråga. När jag skall göra en ny Mbasic fil och försöker välja 12c509A kommer detta inte upp i textfönstret. Altså där står den förra jag använde, tex 16F84. Compile knappen är gråad och det går ej att ändra till intern XT i config. Har testat med övriga kretsar i 12BIT familjen, men det funkar ej. Byter jag till annan familj är allt ok. Vet du vad det kan vara som strular? Är det nån bugg i programmet? Har inte avnänt programmet så värst mycket, bara testat att skriva kod för F84 och det funkade fint. Tips välkommnas.
Förlåt att jag använder din tråd, jag har inget svar på din fråga, ,en du kanske kan hjälpa mig med en fråga. När jag skall göra en ny Mbasic fil och försöker välja 12c509A kommer detta inte upp i textfönstret. Altså där står den förra jag använde, tex 16F84. Compile knappen är gråad och det går ej att ändra till intern XT i config. Har testat med övriga kretsar i 12BIT familjen, men det funkar ej. Byter jag till annan familj är allt ok. Vet du vad det kan vara som strular? Är det nån bugg i programmet? Har inte avnänt programmet så värst mycket, bara testat att skriva kod för F84 och det funkade fint. Tips välkommnas.